طراحی داخلی و نما بانک کارآفرین / علیرضا تغابنی

طراحی داخلی بانک کارآفرین / علیرضا تغابنی

طراحی داخلی و نما بانک کارآفرین

معماران: NextOffice

معمار اصلی: علیرضا تغابنی

تیم طراحی: ابراهیم روستایی، میثم ابراهیمی، مهرداد مکارمی، فریده آقا محمدی، هوداد ظروفچیان، محمد شهسوار، ستار گنجعلی پور، گلاره گران سرشت، علی ملکی، میثم فیضی، پیمان نوذری، شادی بیطرق، یوسف عامر دوست‌ العطاف.

مهندسی سازه: افشین

عکس ها: پرهام تقی اوف،

استودیو دید

مساحت: ۸۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۳

موقعیت: تهران، ایران

طراحی داخلی بانک کارآفرین توسط نکست آفیس طراحی و اجرا شده است. علیرضا تغابنی معمار اصلی این پروژه می باشد. این پروژه با چالش هایی در طراحی و نطرات کارفرما همراه بوده که در اداه به بررسی آن ها در برآیند طراحی خواهیم پرداخت.

بررسی اولیه سایت

در اولین برخورد طراحان با این سایت، نسبت های غیرعادی این قطعه نسبتاً کوچک زمین، توجه آن ها را به خود جلب کرده. این هندسه نامنظم به همراه آثار باقی مانده از یک بنای قدیمی، از جمله طرح کلی یک ویلای قدیمی و یک سطح شیب دار، آخرین نشانه هایی از چیزی بودند که زمانی در آنجا وجود داشته است. بقایای خانه قدیمی که هنوز روی دیوارها قابل مشاهده است، مانند طرحی از گچی است که در صحنه جنایت کشیده شده است و آخرین اثری از حضور قربانی در جهان را حفظ می کند. شواهد حاکی از آن بوده که این ویلا یکی از آخرین بازماندگان در نوع خود در منطقه شمیران بوده است.

اعتماد کارفرما و ارزش افزوده

طراح در مورد احتمال احضار آن خانه قدیمی به سایت با استفاده از یک معماری جدید و از طریق ایجاد یک مرجع، هم از نظر حافظه مکان و هم از نظر توده قدیمی که دیگر وجود ندارد کنجکاو بوده است. چندین سال چالش و مشاجره با کارفرما لازم بود تا آنها را متقاعد کند که طبقات اضافی بر روی ساختمان نسازند. طراح باید ثابت می‌کرده که ساختن، تنها یک ساختمان یک و نیم طبقه می‌ تواند چنان ارزش زیادی به پروژه بیافزاید که ارزش آن را دارد که برخی از طبقات اضافی را فراموش کنیم.

چالش مادی بودن

مادی بودن پروژه یک چالش کامل دیگر در این پروژه بوده است. چه از نظر طراحی و چه از نظر تلاش ناامید کننده برای گرفتن تأییدیه مالک. لازم بود نوعی ماده بیرونی پیدا شود که بتواند کل پروژه را از منطقه مسکونی اطراف با تجلی ماهیت اداری آن متمایز کند. مادیت پروژه همچنین باید امکان ایجاد یک پلاستیسیته رسمی برای یکسان سازی سقف و دیوارها را فراهم کند، در حالی که دلالت بر موقتی بودن و قدمت دارد، و سقفی بادوام را فراهم کند که بتواند در برابر آفتاب و باران مقاومت کند.

نتیجه نهایی

نتیجه پروژه ای است که به لحاظ مکانی، رسمی و مادی در مرز یک بانک و یک ساختمان مسکونی قرار دارد. پروژه کارآفرین به عنوان یک شی عمل می کند که ضمن جدا شدن از محیط اطراف خود به وسیله مقیاس و فرم، هر چه بیشتر به ویلای قدیمی نزدیک می شود. احتمالاً حاضر است به چیزی تبدیل شود بین صندوقچه فلزی گرانبها که آرام آرام با غبار زمان پوشانده شده و یک ویلا.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصایر از پروژه طراحی داخلی و نما بانک کارآفرین / علیرضا تغابنی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط  معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع:archdaily

تعداد بازدید: 603

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *