طراحی داخلی فضای تفریحی بریاناک پلازا

طراحی داخلی فضای تفریحی بریاناک پلازا

طراحی داخلی فضای تفریحی بریاناک پلازا

بریانک مترو پلازا / اشرفی و زاد

معماران: اشرفی و زاد

مساحت: ۸۵۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

معمار اصلی: رها اشرفی

مدیر پروژه: سحر جوادی

طراحان: صبا شناسی، گلنار بقایی پور، عسل علیزاده، نگار حسینی، مژگان عاطفی

طراحان گرافیک: نیما قانعی، نیوشا پوربرجی

مهندس برق و مکانیک: ایمان شمشادی

مهندسین عمران: آقای بهرامی، آقای قاسمی

عکس ها: نیما قانعی

موقعیت: تهران، ایران

طراحی داخلی فضای تفریحی بریاناک پلازا یک تقاطع پویا است که ساکنان محلی و مسافران روزانه در تمام سنین در آن به هم نزدیک می شوند. این میدان برای تشویق تعامل و تعامل بین این دو گروه متمایز طراحی شده است و تجربه ای چند وجهی را ارائه می دهد. این طراحی با تمایل به ایجاد محیطی انجام شده که هم با نبض محله و هم با ریتم های گذرا عابران طنین انداز شود و حس تعلق و راحتی را تقویت کند.

موقعیت مکانی پروژه

پلازا مترو بریانک که به صورت استراتژیک بین یک بزرگراه شلوغ و یک محله مسکونی متراکم قرار دارد، به عنوان یک واحه شهری بر فراز ایستگاه متروی بریانک در تهران ظاهر می شود. این فضای شهری در نظر گرفته شده است که به عنوان یک مرکز اجتماعی پرجنب‌ و جوش برای طیف متنوعی از ساکنان در تمام گروه‌ های سنی خدمت کند. با این وجود، از آنجایی که سایت بین یک بزرگراه با ترافیک ثابت و یک محله متراکم مجاور واقع شده است، شرایط فیزیکی سایت چالشی منحصر به فرد از نظر آلودگی صوتی و دسترسی ایجاد کرده است.

صدا

در میان محیط شهری شلوغ اطراف آن، میدان با چالشی متمایز روبروست – آلودگی صوتی ناشی از بزرگراه همسایه. برای شناسایی راه‌ حل‌ های بهینه، معماران داده‌ های بی‌ درنگ را در مورد سطوح نویز نقشه‌ برداری شده در مکان‌ های مختلف در ساعات مختلف روز و هفته جمع‌ آوری کردند. این مجموعه داده‌ های دقیق، هم ترافیک سریع و هم خطوط کندتر را در بر می‌ گرفت، بنابراین مناطقی با کاهش آلودگی صوتی یا نقاطی که سر و صدای محیط به‌طور طبیعی توسط زیرساخت‌ های اطراف کاهش می‌ یابد، مشخص شده است.

کنترل صوت در معماری فضای شهری

شرایط فیزیکی سایت نیز راه حل هایی را ارائه کرده است. قابل ذکر است، این سایت در چهار متر زیر بزرگراه مجاور به دلیل نیازهای زیرساختی تحرک مربوط به خطوط متروی شهری قرار داشت. اختلاف ارتفاع باعث ایجاد مانع صوتی می شود و به کاهش نویز کمک می کند. معماران از این فرصت استفاده کردند و تغییر ارتفاع را در فرآیند طراحی گنجاندند.

فضاهای سبز

معماران همچنین با مهندسان صدا برای شناسایی راه حل های بیشتر همکاری کردند. موانع صوتی، عمدتاً به شکل درختان بومی، به توصیه مهندسان به طور استراتژیک مستقیماً در کنار بزرگراه قرار گرفتند. با استفاده از اختلاف ارتفاع چهار متری، شیب ملایم پله‌ ای در سمت رو به محله ایجاد شد، جایی که ترافیک کندتر جریان دارد.

سیدن به این هدف، معماران ملیله‌ ای از گیاهان بومی را توسعه دادند که زیبایی‌ شناسی را بهبود می‌ بخشد، اما همچنین به عنوان یک محافظ طبیعی در برابر آلودگی صوتی ترافیک عمل می‌ کند.

در پاسخ مستقیم به منافع جامعه، این طرح شبکه‌ ای از فضاهای خرده‌ فروشی فشرده را به‌طور استراتژیک در سراسر میدان ایجاد می‌ کند. هدف این است که میدان را در طول روز فعال کنیم و در تمام ساعات ایمنی و فعالیت های پویا را تضمین کنیم. این ایستگاه‌ های خرده‌ فروشی جاذبه‌ ها و امکانات رفاهی را ارائه می‌ کنند و در عین حال احساس راحتی و امنیت را ارائه می‌ کنند، اما به‌ عنوان کاتالیزور برای توانمند سازی و رشد جامعه نیز عمل می‌ کنند.

توابع فضایی مجموعه متنوعی از فعالیت ها را در فضاهای عمومی در خود جای می دهند. فضاهای عمومی تحت تأثیر مطالعات جمعیت شناسی محله قرار دارند و شامل پیست اسکیت، زمین بسکتبال، پناهگاهی برای سالمندان، بازی های عمومی و فضاهای F&B هستند.

رویکرد مادی

کارایی و سرعت از جنبه های ضروری در اجرای این پروژه بود. مواد پیش ساخته اجازه می دهد تا فرآیند اجرا را ساده تر کند. این مواد، از جمله کاشی های بتنی برای کف و نما، بتن توخالی با مقطع O شکل برای فلاور باکس ها، و پله های پیش ساخته با مقطع L شکل، امکان تحقق سریع را فراهم کردند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه طراحی داخلی فضای تفریحی بریاناک پلازا دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 139

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *