اهمیت رنگ در طراحی داخلی کلینیک کودکان

اهمیت رنگ در طراحی داخلی کلینیک کودکان

اهمیت رنگ در طراحی داخلی کلینیک کودکان

معماران این پروژه، از اتاق زیر شیروانی یک فضای بازیگوش و هدفمند برای دکتر جاوا در کلینیک اطفال آپولو کرادل در دهلی نو، هند طراحی کردند. این پروژه متناسب و با استفاده از روانشناسی مخاطب خود طراحی شده است. در ادامه به شرح ویژگی های آن پرداخته می شود.

عنصر اصلی در طراحی فضای داخلی

به گفته بیلی داگر: “رنگ دارای زبانی بدون کلمات است”. در فضاهای مراقبت های بهداشتی، رنگ نقش بسیار مهمی در ایجاد محیط مناسب و انتقال غیرمستقیم مثبت اندیشی به بیماران، به ویژه در کودکان خردسال دارد.

این کلینیک کوچک اطفال، با هدف تعامل با ذهن همیشه کاوشگر، در حال رشد و پرسشگر کودکان است، به گونه ای که مراجعه به پزشک برای این بیماران جوان تبدیل به یک تجربه خوشحال کننده شود.

این پروژه با استفاده از عناصر ساده ساخته شده به شیوه ای پویا و هیجان انگیز، در تلاش برای تعامل با ذهن در حال رشد و کنجکاو مخاطبان کوچک خود کار می کند. توسعه فرم، جزئیات و بازی رنگ ها برای تبدیل این فضای زیر زمین و احساسات مرتبط با آن به فضایی مثبت و دلپذیر استفاده شده است.

اتصال بصری از طریق عناصر بصری

“اتصال بصری” مفهوم اصلی این کلینیک طراحی شده است و این ارتباط در هر گوشه و کنار این فضا از طریق تنظیم دقیق عناصر و استوری‌ برد برقرار می‌ شود. از انتخاب یک پالت رنگ یکپارچه گرفته تا آثار هنری نقاشی شده در هر بخش، کل کلینیک یک زبان طراحی منسجم را به نمایش می گذارد که ثابت و در عین حال تعاملی است.

این ایده اتصال نه تنها با زیبایی شناسی به تصویر کشیده شده است، بلکه با طرح برنامه ریزی ساده نیز به تصویر کشیده شده است، که راه یابی را برای هر بیمار ورودی آسان می کند و امکان هوشیاری جوانان را فراهم می کند.

چالش اصلی پروژه

زیر زمین بودن، گرفتن نور طبیعی مهمترین و چالش برانگیزترین جنبه در طراحی این فضا بوده است. سپس برای تکمیل کارکرد، بازی فرم ها به عنوان یک زبان بصری انتخاب شده که از نرده بودن به یک هنر دیواری و به یک قفسه کتاب تبدیل شده است. برای موفقیت کامل مفهوم، این زبان طراحی در آباژورها و شکل آثار هنری اجرا شده نیز پیاده سازی شد.

از آنجایی که این یک فضا در یک زیرزمین است، یک هدف اصلی نیز، از بین بردن احساس کلاستروفوبیا به دلیل عدم تهویه طبیعی بوده است. برنامه ریزی با در نظر گرفتن موقعیت پنجره ها و برای اطمینان از جریان آزاد هوا و نور طبیعی انجام شده است. با این حال، حجم فضا با تبدیل پرتوها به چراغ‌ ها در ناحیه انتظار بزرگ‌ تر شده است.

جزئیات این طراحی همان چیزی است که آن را با منحصر به فرد می سازد. از انتخاب یک پالت رنگ پاستلی گرفته که شامل آثار هنری مرتبط و گرافیتی بوده است تا انتخاب پالت مواد، که یک انتخاب آگاهانه بوده. هر یک از جنبه های پیچیده مطابق با روان گروه کاربر جوان اضافه شده است.

در حالی که استفاده مواد خشن برای محیط بچه ها در نظر گرفته شده است، برای جزئیات از مواد قوی تر، بادوام تر و تمیزتر به شیوه ای آسان تر استفاده شده است. همچنین عناصر چوبی محدود به مناطقی می باشد که برای بچه ها غیرقابل دسترسی است، مانند نصب چراغ سقفی یا پانل پذیرایی.

جمع بندی نهایی

این کلینیک تلاش می کند تا کشف کند که معماری مراقبت های بهداشتی همیشه نباید فقط کاربردی باشد. می تواند نوآورانه باشد و می تواند فضایی باشد که با استفاده از ابزارهای اساسی رنگ، نور، فرم و ترکیب، هم عملکرد و هم بیان خلاقانه را به خوبی ترکیب می کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه اهمیت رنگ در طراحی داخلی کلینیک کودکان دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: healthcaresnapshots

تعداد بازدید: 107

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *