طراحی بیمارستان چشم پزشکی نور البرز، گروه معماری میر

معمار مسئول: میر احسان حسینی

موقعیت: ایران، کرج

مساحت: ۱۵۰۰ مترمربع

نقشه فاز ۲: میراحسان حسینی

طراحی و دکوراسیون داخلی: میراحسان حسینی

مشاور و اجرای نورپردازی: فرهاد سیاری

طراحی سازه: امیر اشتری

تأسیسات: رضا قدرتی

سال طراحی پروژه: ۱۳۹۷

سال ساخت پروژه: ۱۳۹۸

عکاس: علی اکبری

مشاور مبانی فکری: دکتر امیرحسین شیرازی

ایده طراحی بیمارستان چشم پزشکی نور کرج

این پروژه درمانی شامل مرکز چشم پزشکی نور است و در کرج قرار دارد، شعبه ای از مجموعه بیمارستان های نور در استان البرز می باشد. ساختمان فعلی این بیمارستان با عنوان کلینیک در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسیده بود. یکی از دلایلی که در این بازه زمانی کوتاه چهارساله، باعث تغییر کاربری این کلینیک به بیمارستان گشت، احساس نیاز شدید استان البرز به چنین فضای درمانی به کمک بهره گیری از کادر مدیریتی و پزشکی مجرب بود. به همین دلیل زیرساخت های موجود این کلینیک، پاسخگوی حجم بالای مراجعه کننگان نبود. بنابراین در سال ۱۳۹۸ در مجاور ساختمان موجود، یک ساختمان دیگر با عنوان طرح توسعه به آن افزوده شد. هدف و سیاست اصلی مجموعه در تعریف این پروژه، ایجاد فضایی با کیفیت بالا در راستای رفاه مراجعه کنندکان و کادر درمانی بوده است. اهمیت این پروژه درمانی مشخص شد که در تعریف عملکرد آن هیچ گونه کاربری درمانی در راستای اضافه شدن تعداد مراجعه کنندگان به مجموعه مشاهده نشده بود و فضاها صرفا برای تامین رفاه بیماران و همراهان آن ها ایجاد شده بودند. در روند اجرای این پروژه، با توجه به قوانین و محدودیت هایی که می بایست در بیمارستان ها رعایت می شد،به طراحی دیتیل های خاصی که پاسخگوی آن باشد نیاز بود. بنابراین با صرف دقت و مدت زمان قابل توجه، دیتیل های متعددی طراحی شده و در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته شد که مختص این بیمارستان بوده است.

پروژه موجود شامل یک ساختمان سه طبقه و یک پیلوت است که از مسکونی به درمانی تغییر کاربری داده است. عملیات بازسازی و طراحی این پروژه توسط تیم فنی بیمارستان صورت پذیرفته است. این پروژه در بازه زمانی ۶ ماه طراحی و اجرا شده است. یکی از نکات مهم در طراحی این ساختمان درمانی، نحوه برقراری ارتباط مجموعه جدید با ساختمان موجود می باشد. شیب منطقه و اختلاف ارتفاعی موجود در ساختمان های مجاورش، ارتباط بین آن ها را به عنوان چالشی مهم در طراحی این مجموعه تبدیل کرده است. یکی دیگر از مهم ترین عوامل طراحی و اجرای این طرح توسعه، سهولت در دسترسی به بخش های مختلف و پاسخ گویی به عملکرد مجموعه با توجه به اهمیت دسترسی کاربری های درمانی خصوصا در این بیمارستان با تعداد عمل جراحی به طور میانگین ۲۰۰ عدد در روز بود.

با در نظر گرفتن محدودیت فضایی و نیاز این مجموعه به سطح اشغال بیش تر و به علاوه جهت ایجاد خوانایی هر چه بیش تر، راه پله‌ ی ساختمان جدید تخریب گشته و از راه پله‌ی ساختمان موجود با اعمال تغییراتی به صورت مشترک استفاده گردید. کاربری های تعریف شده در طبقات پروژه حاضر با کاربری های طبقات ساختمان موجود از یک جنس بوده و در جهت تکمیل ارائه‌ی خدمات مطلوب به بیماران و همراه او بوده است. میزان رضایت مندی از طرح توسعه در کیفیت ارائه خدمات در نظر سنجی های گرفته شده در بیمارستان به صورت مشهود قابل بررسی است.

طبقه سوم این ساختمان به بخش بستری اختصاص یافته است. پیش از این نیز طبقه سوم به بخش بستری اختصاص داشت با تفاوت این که به دلیل کمبود فضا، هر ۴-۸ بیمار در یک اتاق درمان می شدند. با ساخت این مجموعه جدید اتاق هایی با ظرفیت ۱، ۲ و ۳ نفره در راستای کمک به بخش قدیمی افزوده شده اند. برای رسیدن به هدف اصلی اجرای پروژه و همچنین ارتقای سطح ارائه خدمات به بیماران، اتاق های خصوصی و نیمه خصوصی قرار داده شده که ضمن ایجاد حریم خصوصی بیماران، با استفاده از درب های شیشه ای روزنه هایی برای ایجاد امکان دید از استیشن پرستاری به اتاق ها میسر شده است. عرض درب ها به دلیل تردد زیاد برانکاردها با حداکثر میزان در نظر گرفته شده است. باید این نکته را نیز افزود که با دیتیل خاصی که برای پوشش ساختار درب های ریلی طراحی شده است، به استثنای شیشه هیچ المان دیگری قابل دیدن نیست. قابل شستشو بودن دیوارها تا ارتفاعی مشخص از قوانین بیمارستانی است که برای رسیدن به همچین قابلیتی با توجه به متریال های موجود بازار، محدودیتی در استفاده از متریال ایجاد می شد. بنابراین دیتیل درنظر گرفته شده به گونه ای است که در دیوارها تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر فرو رفتگی ایجاد شد که این فضا با شیشه سکوریت شده پوشش داده شد. استفاده از متریال شیشه در حفظ سادگی فضا کمک بزرگی کرده است. یکی دیگر از المان‌های طراحی داخلی موجود در بخش، طراحی میز استیشن پرستاری می باشد.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,976

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *