بازسازی و مرمت نگارخانه اچ / اثر داریوش کمالی جو

بازسازی و مرمت نگارخانه اچ / اثر داریوش کمالی جو

بازسازی و مرمت نگارخانه اچ / اثر داریوش کمالی جو

نگار خانه اچ
شرکت، مهندسین مشاور/دفتر طراحی: کمالی

معمار اصلی: داریوش کمالی جو

طراحی و معماری داخلی: داریوش کمالی جو

مهندس سازه: کوروش کمالی جو

عکاس پروژه: پاشایی استدیو

موقعیت: تهران، ایران

مساحت : ۱۲۰

زیربنا:۲۴۰ بدون احتساب روف گاردن

تاریخ شروع پروژه: ۱۳۹۸

تاریخ پایان پروژه: ۱۴۰۰

بازسازی و مرمت نگارخانه اچ  که کاربری قبلی این بنا مسکونی بوده است و در هر اتاقش یک خانوار ساکن بوده اند پروژه ایست که در این بخش معرفی می گردد. این بنا بعدها به یک معلم فروخته می شود که او نیز با همین کاربری مسکونی از بنا استفاده می کند. بدلیل آتش سوزی در بنا و ریزش سقف ها سازه قبلی به کلی مورد آسیب واقع شده بوده است که در زمان تحویل گرفتن بنا، تلفیق معماری و مرمت در آن صورت گرفته است و در این پروژه سعی شده است علاوه بر حفظ هویت قدیمی بنا، معماری نوین نیز اجرا گردد.

تاریخچه بنا

این بنا در اوایل پهلوی اول یا اواخر قاجار ساخته شده است. معمار این بنا نام شخص است و از هویت او اطلاعاتی در دست نیست. قبل از مرمت این بنا شامل متریال هایی چون آجر قراقی و کاه گل بوده است. استفاده از سازه های چوبی در سقف همراه با ورق گالوانیزه و استفاده از نعل درگاه های چوبی و دیوار حمال از دیگر ویژگی های بارز این بنا بوده است.

روش اجرای سازی

در اجرای سازه  این بنا در مرمت آن و مقاوم سازی آن از روش بالا به پایین استفاده شده که با جایگذاری ستون ها و سپس اجرای فونداسیون سازه قدیمی احیا شده است به طوری که سازه قبلی مورد آسیب واقع نشود. ساختمان صد ساله مربوط به دوره اوایل پهلوی اول یا اواخر قاجاردر منطقه قدیمی قلهک می باشد که  پس از حادثه سوختگی، با تلفیق معماری مدرن و سنتی مورد مرمت و احیا قرار گرفته است. در این فرایند، تلاش شده است که عناصر قدیمی بنا و مدرن به همراه حفظ هویت اصلی ساختمان، در طراحی جدید ادغام شوند.

ایجاد فضایی جذاب و کاربردی

معمار با هدف ایجاد فضاهای اکسپوز برای نمایش سازه و قدمتش فضایی جذاب را از طریق ترکیب مناسب نگارخانه و کمپوزسیون مدرن فضایی، و ایجاد ارتقا کیفی در عملکرد و همچنین فراهم کردن فضایی با حس ایده آل با کمک نور غیر مستقیم و مستقیم ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که این خانه دو طبقه و یک روف گاردن است. و در حال حاضر به عنوان نگارخانه اچ مشغول به کار فرهنگی می باشد.

فرآیند گالوانیزه کردن

حفظ آجرهای اولیه و مقوم سازی بنای اولیه بدون تغییر هویت تاریخی و بافت اصلی بنا، و همچنین تغییر کاربری بنا به دلیل افزایش جذب جوانان و تروج کارهای هنری و همچنین ترویج بازسازی و احیای بناهای تاریخی از ویژگی های اصلی در بازسازی این می باشد.

ورق گالوانیزه یک نوع ورق فولادی است که با پوششی از روی به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی تولید می‌ شود. فرایند گالوانیزه کردن شامل پوشاندن ورق فولادی با لایه‌ ای از روی است که به ورق چسبیده و آن را در برابر عوامل خورنده و زنگ‌ زدگی محافظت می‌ کند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه بازسازی و مرمت نگارخانه اچ / اثر داریوش کمالی جو دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: aoapedia.ir

تعداد بازدید: 217

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *