بام سبز، معرفی و مزایا

بام سبز، روف گاردن

بام سبز، معرفی و مزایا

امروزه پوشش سبز در بام ساختمانها در کشورهای اروپایی و ایالات آمریکا رشد چشمگیری داشته که دلیل عمده اش علاوه بر مبحث زیبایی شناسی معماری  به عواملی چون عایق سازی (حرارتی و رطوبتی و صوتی) طبیعی ساختمان و استفاده از فضای مرده بام جهت خلق فضای دلپذیر چشم نواز است.. یکی از سیستم هایی که سازگار با فرایند اکوسیستم می‌باشد،بام سبز یا روف گاردن است.

همچنین بام سبز یا روف گارن یا باغ بام به مساحت قابل ساخت یک پروزه در سایت افزوده و مکان های جدیدی برای اجتماع درون-محیط شهری و گردش در فضای بیرون از خانه را فراهم می آورند. از آنجا که پیشینیان در طول زمان از ویژگی این نوع بام بهره جسته اند استفاده از آن در محیط شهری ضمن جذب سرو صدا و خنک سازی با کاهش مصرف انرژی همراه است .
در سیستم های باغ بام یا باغ سبز پتانسیل کاربردی زیادی نهفته است و بکارگیری این سیستم در شهرها به کارایی محیط می‌افزاید.

بام سبز و روف گاردن

بام سبز(روف گاردن)، سقفی از یک ساختمان است که قسمتی و یا تمام آن با خاک و گیاهان پوشیده شده و با  یک  واسطه رشد روی یک غشای ضد آب قرار گرفته و روی آن گیاهان رشد نموده اند . این بامها ممکن است شامل لایه های اضافی همچون یک حایل ریشه و زه کشی و سیستم های آبیاری نیز باشند . بام سبز  و دیوار سبز همچنین با عنوان بامه ای اکو یابام های زنده خوانده می شوند.

**تاریخچه و کاربرد بام‌های سبز :

بام های سبز مدرن:

بام باغ و دیوار سبز در دهه هفتاد در آلمان رواج یافتند و از آن زمان به بعد در بسیاری از کشورهای اروپایی شیوع یافتند،امروزه تخمین زده می شود که در حدود ۱۰% از همه سقف ها در آلمان از نوع سبز بوده باشند.البته در ایالات متحده آمریکا نیز این نوع سقف و نرده چوبی کاربرد دارد اما نه آن اندازه که در اروپا رواج دارد.

مصالح ساختمانی سنتی اشعه های خورشیدی را به خود جذب کرده و آنها را به شکل گرما منعکس به داخل می نمایند و باعث می شوند مناطق شهری حداقل ۷ درجه گرمتر از نقاط اطراف خود باشند. در مقایسه در تالار شهر شیکاگو که ویژگی یک بام سبز را داراست دمای هوا در یک روز بسیار گرم ۲۵ تا ۸۰

بام سبز تالار شهر شیکاگو یکی از قدیمیترین و شناخته ترین مثالهای بام سبز در امریکا می باشد .

با مطالعاتی که انجام گرفت تخمین زده شده که اگر بامها در یک شهر بزرگ همگی سبز باشند دمای هوا را می توان تا ۱۲ درجه کاهش داد. هم چنین بامهای سبز بهبود و پیشرفت دراماتیکی در مقدار عایق بودن سقف ساختمان ایجاد مینمایند.علاوه بر آن با سبز سازی یک سقف انتظار می رود طول عمر سقف ساختمان ۲ یا ۳ برابر شود .

سرانجام اینکه بامهای سبز نوعی زیستگاه برای گیاهان و حشرات به وجود می آورند که فضای طبیعی محدودی در شهرها را به خود اختصاص می دهند. در مناطق شهری دارای ارتفاع بالا نیز می توان فهمید که بامهای سبز می توانند حشرات پرندگان زنبورها و پروانه ها را به خود جذب نمایند.

مزایای بام سبز و  دیوار سبز :

  – باعث کاهش یافتن بار سیستم فاضلاب به واسطه هدایت بخش اعظمی از آب باران در خود می شوند.

  – آلودگی هوا را به خود جذب می نماید ذرات حاصل از سوختن هوا را جمع آوری کرده و کربن را در خود جمع میکند.

  – بعنوان یک راه حل جذاب بجای بام های سنتی جایگزین شده و نشانه هایی از تفکر رو به رشد در خصوص کیفیت زندگی شهری را در خود دارد

  – باعث کاهش یافتن نفوذ سر و صدا به داخل ساختمان میشود.

  – اساسا بواسطه خنک نگه داشتن داخل ساختمان به هنگام تابستان باعث عایق شدن ساختمانها در برابر دماهای شدید می شود.

  – کاهش دادن گرما (با افزودن بر مقدار مقاومت گرمایی و حجم مقاومت در برابر گرما) و سرما (با خنک کنندگی از نوع تبخیر آب) سازی در یک ساختمان مخصوصا اگر با شیشه پوشش داده شده باشد می تواند همچون یک دریافت کننده منفعل انرژی خورشیدی.

  – طول عمر بام ساختمانها را افزایش می دهد .

  – جدای از ظاهر جذاب یک بام سبز چندین مزیت بخصوص اقتصادی و اکولوژیکی وجود دارند که باعث شده اند یک بام سبز از نظر فنی کامل بوده و موفقیتی پردوام و طولانی را تضمین نماید.

مزایای اقتصادی :

** کاهش هزینه های مربوط به نوسازی و تعمیرات اساسی مدت زمان مورد انتظار عمر و دوام لایه ی ضد آب افزایش یافته است .

** یک باغ بام یا روف گاردن هدر رفتن و راه افتادن آب حاصل از بارندگی ها را ۱۰ تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

کاتالوگ پروژه‌های روف گاردن در تهران و استان‌های دیگر به همراه لیست قیمت توسط شرکت چوپکس در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

 

بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن

بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن  بام سبز، روف گاردن بام سبز، روف گاردن

تحریریه خط معمار

منبع: چوپکس

تعداد بازدید: 2,086

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *