بازسازی و مرمت خانه تراب

 

بازسازی و مرمت خانه تراب

بازسازی و مرمت خانه تراب

معماران: خانه تراب

معمار اصلی: س.هادی رضوی

مدیر پروژه: محمدحسین دهقانی

معمار مرمت: محمدحسین دهقانی، هانی شایق، مریم حیدری

مدلسازی سه بعدی: محمد مرشد

مدیر/ مدیر ارشد پروژه: س.هادی رضوی

مدیر اجرایی: هانی شایق

طراح گرافیک: مینا ابویی

مطالعات معماری: مریم حیدری

نظرسنجی ساختمانی: س.جواد عاصی علوی، مهدی رفیع پور

طرح احیا: س.هادی رضوی

دستیار احیا: مریم حیدری

سرپرست کارگاه: زهرا ابویی

عکاس: مینا ابویی

مساحت: ۱۷۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۰

موقعیت: یزد، ایران

بازسازی و مرمت خانه تراب در منطقه تاریخی شهر یزد، خانه صفا واقع در محله امیر چخماق به عنوان پروژه مرمتی به شرکت تراب هوم واگذار شده است. یک بخش خانه آسیب قابل توجهی را متحمل شده و بخش‌ های مختلف با گذشت زمان دستخوش تغییرات فیزیکی شدند.

موقعیت استراتژیک

در بخش طراحی در خانه تراب، طراح تلاش کرده است تا طرحی را ایجاد کند که نه تنها نیازهای زندگی معاصر را برآورده کند، بلکه محیط مسکونی را تقویت کرده و فضای فرهنگی مجاور را ارتقا دهد. موقعیت استراتژیک این خانه قابل توجه است زیرا در منطقه ثبت جهانی شهر یزد قرار دارد و در مجاورت بناهای شاخص شهری مانند امیر چخماق تکیه و مسجد جامع جدید قرار دارد.

در نتیجه، عواملی مانند حفظ انسجام محیط تاریخی، استفاده از مصالح و تکنیک های سنتی ساخت و ساز را در طول فرآیندهای طراحی و ساخت دیکته می کند. فقط در مناطقی که به طور کامل تخریب شده اند، بر اساس اسناد موجود (اولین عکس هوایی شهر یزد به سال ۱۹۵۵ بازمی گردد)، از طراحی مجدد خلاقانه و هماهنگ با ساختار اصلی خانه استفاده کردیم.

اهداف پروژه

پس از اتمام مرحله طراحی و شروع کارگاه اجرا، شرایط کارگاه از جمله مسائلی در قسمت شمالی خانه و ضرورت حفظ یکپارچگی راه پله اصلی نمایان شده. افشای اینکه درب ورودی تخریب شده و اتاق ها از پیکربندی اولیه خود در طول زمان منحرف شده اند، همکاری بین تیم های طراحی و اجرا تقویت شده است. این فرآیند تکراری منجر به طراحی جامع‌ تر و دقیق‌ تر شده است.

در مجموع، هدف اولیه این طرح حفظ و بازنمایی صادقانه ارزش‌ های نهفته در بافت تاریخی یزد می باشد. از جمله این ارزش‌ ها می‌ توان به ادغام خانه با محیط تاریخی، مجاورت آن با اقامتگاه‌ هایی که ریتم زندگی بدون وقفه باقی می‌ ماند، ادغام الگوی حیاط فرو رفته و حفظ تناسبات متمایز آن اشاره کرد.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه بازسازی و مرمت خانه تراب دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 453

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *