بازسازی و طراحی دفترکار گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما، گروه معماران و مهندسین کندو

معماری: گروه معماران و مهندسین کندو

معمار مسئول: بهادر کاشانی مدنی

تیم طراحی: بهاره خُمیری، مریم جوادیان، نیکتا ستاره سنج

موقعیت: ایران، تهران، خیابان عباس آباد

طراحی و دکوراسیون داخلی: بهادر کاشانی مدنی

مساحت: ۱۶۵ مترمربع

عکاس: آرتم غریبی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۷

شرح پروژه

آن چه در این بخش در خط معمار قصد پرداختن به آن را داریم، بازسازی و طراحی دفترکار گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما می باشد. این پروژه در طبقه ششم یک ساختمان اداری ۱۲ طبقه ای با نام نگین آزادی در خیابان بهشتی تهران قرار دارد. هرطبقه نیز دارای دو واحد اداری با متراژ ۱۶۵ متر مربع می باشد. بازسازی و طراحی این پروژه را گروه معماران و مهندسین کندو انجام داده است.

ایده اصلی طراحی

زمینه فعالیت این شرکت بازار سرمایه و بورس بود. طراحان پس از بررسی های متعدد دریافتند که فعالیت در این شرکت با استرس و تنش های بالایی روبرو است. از این رو طراحان ایده اصلی طراحی را بر روی المان ها و عناصر آرامش بخش گذاشتند و سعی کردند تا با استفاده از این عناصر از جدیت موجود در فضا بکاهند.

طراحان در ابتدای امر فضاهای اصلی را در نظر گرفتند. این فضاها شامل اتاق مدیریت، اتاق اصلی جلسه، بخش اداری و فضاهای خدماتی بود. طراحان طراحان بخش اداری را پلان باز Open Office در نظر گرفتند و سایر بخش ها مانند اتاق جلسه و بخش ورودی در میان بخش های اداری و مدیریت فیلتر شدند. بخش های خدماتی نیز همگی در یک راستا در یک سوم شرقی این واحد اداری قرار گرفتند. در میان فیلترهایی که از آن ها نام برده شد، اتاق جلسه اصلی بود. طراحان با استفاده از شیب دار کردن سقف آن، فضایی متفاوت داخل ایجاد کردند.  از بیرون نیز فرم شیروانی آن حسی از آرامش ایجاد می کند. در بخش ورودی اتاق جلسه ی دوم و میز منشی قرار داشت، این بخش کوتاه تر از ماباقی فضاها طراحی گردید تا یکپارچگی در بخش اداری حفظ گشته و به علاوه عنصر اصلی وحدت دهنده در این فضای اداری که لامپ ها می باشند، در برخورد با بخش ورودی قطع نشود.

دو فضای فیلتر (اتاق جلسه اصلی و بخش ورودی دفتر) تا حدودی از زمین فاصله گرفتند و به واسطه نورپردازی مخفی در زیر آن شاخص گشتند. مسیر دسترسی به تمامی فضاها به طور طولی در قسمت شرقی بخش های اداری، ورودی و اتاق جلسه امتداد یافته و در نهایت به درب ورودی اتاق مدیریت ختم می شود. این دسترسی دارای سقفی کوتاه تر و معلق بوده و با چفت هایی با اندازه ۵ سانتی متری در دورتادور آن، مسیر را کاملا مشخص می سازد. کانال های تأسیساتی نیز در پشت آن قرار گرفتند. در جداره ی شرقی راهرو نیز یک کمد سرتاسری قرار گرفت. در ابتدای این کمد، طراحان یک کیوسک تلفن قرار داده تا کارمندان جهت صحبت تلفن از این بخش استفاده کنند.

طراحان پس از تخریب سقف های کاذب و قدیمی به سقف سازه ای بتنی دست یافتند که دارای ظاهری صیقلی و زیبا بود. از این رو تصمیم گرفتند این سقف را به صورت نمایان حفظ کنند. همچنین جهت نورپردازی سالن، چراغ های خطی طوری طراحی شدند که با تکرار خطوط افقی میان دو بخش داری همبستگی ایجاد کنند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

 

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنه: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 598

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *