بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز، گروه معماری کارند

بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز

بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز

معماری: گروه معماری کارند

موقعیت: ایران، تهران، یوسف آباد

سال: ۱۳۸۷

خط معمار، علاوه بر سیاست بررسی و ارائه معماری و طراحی پروژه های نوساز، بررسی ساختمان های قدیمی که در آنها عملیات بازسازی انجام شده است را نیز در دستور کار دارد. چرا که بسیاری از پروژه هایی که به دفاتر معماری ارجاع می شود، کارهای بازسازی ساختمان است. حال چه بحث مشاعات و چه بحث بازسازی نمای ساختمان . بنابراین مشاهده ایده ها و کارهای انجام شده توسط سایر معماران، می تواند حائز ایده هایی ارزشمند باشد که در پروژه های مشابه، می توان از این ایده ها و تجربیات استفاده بهینه نمود.

شرکت معماری کارند، از جمله شرکت های با سابقه در عرصه معماری است که پروژه هایی شاخص را در کارنامه خود ثبت نموده است. از این پروژه ها، می توان به ویلای شمس اشاره نمود که در سال ۱۳۹۲ موفق به کسب رتبه در رقابت جایزه معمار آن سال شده است. اگر تمایل به مشاهده اطلاعات این پروژه دارید، برای بررسی و مشاهده ی توضیحات و تصاویر این پروژه، از لینک زیر استفاده نمایید:

طراحی معماری ویلا شمس (ویلای ساوه)، رتبه سوم جایزه معمار ۹۲

پروژه ویلای شمس را می توان در زمره ویلاهایی با حجم و نمای خاص معرفی نمود که علی رغم سادگی، نمای خاصی دارد. از این جهت معرفی گردید تا پیش از بررسی پروژه ی این بخش، شناخت اولیه ای از این دفتر معماری داشته باشید. با این توضیحات، دعوت می کنیم برای بررسی یک پروژه بازسازی با خط معمار همراه باشید.

بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز

اگر از منطقه یوسف آباد قصد ورود به اتوبان کردستان را داشته باشید، در خیابان ورود به اتوبان با ساختمانی ۴ طبقه رو به رو خواهید شد که نظر شما را جلب خواهد کرد. ساختمانی که کاملا قدیمی به نظر می رسد و اما به طور مشخص عملیات بازسازی نمای ساختمان روی آن صورت گرفته است. این ساختمان خانه کشاورز نام دارد و کاربری آن اداری می باشد.

در ادامه توضیحاتی راجع به این ساختمان خواهیم خواند که از زبان معماران پروژه، ارائه گردید است. به طور حتم مطالعه تجربیات سایر معماران هیچگاه خالی از لطف نبوده، بلکه مانند یک کلاس درس است. اگر پروژه ای مشابه در دست دارید، پیشنهاد می کنیم مطالعه ی این توضیحات را از دست ندهید.

ساختمان کشاورز در خیابان خیابان سی و سوم جهان آرا واقع شده است و ساختمان آن، ۴۵ سال در زمان بازسازی، قدمت داشته است. این ساختمان توسط کارفرمای خصوصی خانه کشاورز به منظور تامین نیازهای سازمانی این بنیاد خریداری و سپس جهت بازسازی به شرکت معماری ارجاع شده است. نمای ساختمان با متریال سنگ مالون کار شده بود و دارای تراس سرتاسری بوده است که در تصویر پیش از بازسازی، می توانید این نما و متریال آن را مشاهده نمایید:

بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز

ایده طراحی نما

آن طور که از سوی معماران پروژه بیان شده است، سازه ساختمان ضعیف تر از آن بوده که مقاومت اجرای طرح ها و متریال های سنگین را داشته باشد. از این رو، برای سبک نگه داشتن بار روی سازه ساختمان، تصمیم بر حفظ تراس گرفته شده است و طراحی و تغییرات، با علم به این موضوع انجام شده است.

از سوی دیگر، بودجه ای که برای این پروژه از سوی کارفرما در نظر گرفته شده بود، بسیار محدود بود و همین امر، دست طراحان را در طراحی بسیار محدود نمود و قابلیت طراحی دیتیل های خاص و یا به کارگیری متریال های گران قیمت را به کلی منتفی نمود. در نتیجه ی ایده اصلی کار به سمت طراحی پوسته ای سبک با حداقل وزن رفت که پوسته در طرح نهایی ارائه شده، در مقابل تراس ها قرار گرفت و روی تمامی نما را پوشش داد. تغییر روی نمای در طرح ارائه شده به این شکل بود که تاشدن صفحه بیرونی و بازگشتن آن به سطح داخلی نما را تداعی نماید. به این شکل با حفظ هویت مسکونی ساختمان و نما و حداقل تغییرات ممکن، تغییر وضعیت به شکل یک ساختمان با کاربری اداری انجام گردید.

در تصویری که در این بخش مشاهده می نمایید، روند طراحی این پوسته را مشاهده می نمایید.

بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز

پس از اجرا

مانند تصویری که در ابتدا مشاهده نمودید، تصاویر زیر نیز تمام شده ی کار هستند. این تصاویر را نیز مشاهده و بررسی نمایید.

بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز بازسازی نمای ساختمان خانه کشاورز

تحریریه خط معمار

منبع: شرکت معماری کارند

تعداد بازدید: 1,304

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *