طراحی معماری ویلا شمس (ویلای ساوه)، رتبه سوم جایزه معمار ۹۲

طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه

طراحی معماری ویلا شمس (ویلای ساوه)، رتبه سوم جایزه معمار ۹۲

معماری: مهندسین مشاور کارند

معماران مسئول: علی شریعتی ، دخی سربندی

موقعیت: ایران، ساوه، روستای پیک

سال: ۱۳۹۲

متراژ: ۴۵۰ مترمربع شامل ۲۹۰ مترمربع فضای بسته و ۱۶۰ مترمربع تراس

سازه: رضا میررضایی

جوایز و افتخارات: فینالیست مسابقه بین المللی معماری (WAF 2014) سال ۲۰۱۴ (سنگاپور) – رتبه سوم گروه مسکونی جایزه معمار ۱۳۹۲

استودیو معماری کارند یا به عبارت صحیح تر، مهندسین مشاوره کارند، از جمله دفاتر معماری شهر تهران است که کمتر در وب سایت خط معمار به پروژه های انجام شده توسط آن پرداخته ایم. بنابراین قصد داریم به بررسی برخی پروژه های صورت گرفته توسط این دفتر بپردازیم. با توجه به اینکه علی شریعتی و دخی سربندی (پایه گذاران دفتر کارند)، شایسته دریافت جایزه و تقدیر در رقابت های مختلف داخلی و بین المللی معماری بوده اند، پروژه های طراحی شده توسط آنها، می تواند کلاس درسی برای معماران جوان تر باشد. بنابراین، بررسی پروژه های این دفتر معماری را در دستور کار خود قرار داده ایم.

در این قسمت در وب سایت خط معمار، قصد داریم به بررسی طراحی معماری ویلا یی در روستای پیک واقع در اتوبان تهران ساوه (۵۰ کیلومتری ساوه) بپردازیم. این ویلا هم با نام ویلای شمس و هم با نام ویلای سوه شناخته می شود. همانطور که اشاره شد، دفتر معماری کارند بواسطه طراحی این ویلا، موفق به دریافت رتبه سوم جایزه معمار ۹۲ شد. سال ۱۳۹۲ یکی از سالهای شلوغ و پرکار جایزه معمار بود که همین امر نشان دهنده کیفیت کار آنهاست. برای مشاهده ی برندگان جایزه معمار ۹۲، اینجا کلیک نمایید.

طراحان ویلا در اظهارات خود، در طراحی کارند بر فرم مکعب تاکید داشته اند و از سوی دیگر از قرار دادن فضای تهی داخلی در مرکز ساختمان و تقلید از نمونه سنتی کوشک پرهیز نموده اند. اظهارات تیم طراحی را در ادامه مطالعه می نمایید:

ویلای شمس در حاشیه یک باغ و در میان دو استخر با ظرفیت مجموع ۴۵۰۰ مترمکعب که برای آبیاری باغ در نظر گرفته شده، جای گرفته است.
در طراحی ویلای ساوه، از فرم مکعب با تاکید بر هندسه چهارتایی استفاده شده است. مکعب شکل‌گرفته از اتصال این چهار دیوار، پوسته‌ای است برای جمع‌آوری فضاهای نیمه‌باز و بسته درون، زیر یک سقف و ایجاد تمامیت بنا. در طراحی بنا، از قرار دادن فضای تهی داخلی در مرکز هندسی و تقلید از نمونه سنتی کوشک پرهیز شده است و در عوض، سطوح نیمه‌باز به شکل پیچیده چند L متقاطع در ضلع‌های شمال، شرق و جنوب ساماندهی شده‌اند.
با توجه به قرارگیری ساختمان در میان آب، ورود به ساختمان اهمیت ویژه‌ای یافت؛ مجموع پل و نمای شرقی برای تاکید بر فرآیند ورود و ایجاد تعریفی نو از ایوان طراحی شده است. (مطالعه در وب سایت شرکت کارند)

به نظر نگارنده، ویلای شمس از آن دسته ویلاهایی است که در طراحی آن، یک حجم بسیار پرکاربرد نظیر مکعب به چالش کشیده است. نه اینکه اتفاق خارق العاده ای در طراحی رخ داده باشد، اما معماران کوشیده اند یک معکب بسته در دل یک معکب باز بگنجانند. بدین وسیله تراس ها ایجاد، حجم معماری ساختمان از حالت صرف یک مکعب ساده خارج و فرم های هندسی، به طور خلاقانه ای، جانی تازه گرفته اند.

برای مشاهده تصاویر نمای ساختمان ویلا ساوه و همینطور فضای داخلی ساختمان با خط معمار همراه باشید.

طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه

پلان، دیاگرام، سکشن و …

طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه طراحی معماری ویلا، ویلای شمس، ویلای ساوه

 

تحریریه خط معمار

منبع: وب سایت شرکت کارند

تعداد بازدید: 5,544

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *