بازسازی نمای ساختمان اداری با استفاده از پوسته آلومینیومی

بازسازی نمای ساختمان اداری با استفاده از پوسته آلومینیومی

بازسازی نمای ساختمان اداری با استفاده از پوسته آلومینیومی

معماران: اولگوکو

معماران اصلی: مهران خوشرو

تیم طراحی: ریحانه میرآفتاب، ثمین مصطفایی، سروش زیدانیان

پیمانکار: گروه مهندسی کاندو

ساختار: افشین مسعودی

برق: آقای مردانی

مکانیک: ایمان ایل بیگی

گرافیک: مهسا اسماعیلی

عکس ها: محمد حسن اتفاق، پرهام تقی اوف

مساحت: ۳۰۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: تهران، ایران

بازسازی نمای ساختمان اداری با استفاده از پوسته آلومینیومی پروژهای است که در میان نماهای شهری یک خیابان شلوغ در قلب منطقه اداری تهران واقع شده است. ساختمانی ۳۵ ساله، که زندگی جدید خود را در پشت نقاب سفیدی که دور آن پیچیده شده آغاز می کند. در ادامه این مقاله به روند و شرح طراحی و اجرای این نما می پردازیم.

سناریو اصلی طراحی نما

کاربران جدید ساختمان که دفاتر اداری یک ستاد هستند، در فضایی بین یک سازه بتنی قدیمی و اشیاء سفید معاصر قرار می گیرند و از طریق بالکن سبز به ماسک سفید نگاه می کنند. از آنجایی که مالکان جدید نتوانستند بانک موجود را بخرند، کاهش وزن ساختمان به عنوان تنها راه حل ممکن برای کمک به سازه موجود در دستور کار قرار گرفت و در نهایت کل این فرآیند به سناریوی طراحی ساختمان تبدیل شد. و از تولید حجم زیادی نخاله ساختمانی جلوگیری شد.

انتخاب مناسب برای طراحی نما

با توجه به نمای داخل، ارائه نمای باز بیهوده است، زیرا شرایط بیرون ناامیدکننده است و هر لحظه ساختمان توسط تراکم اطراف محصورتر می شود، بنابراین از پوسته آلومینیومی سوراخ دار متحرک دوم استفاده شده که بخشی از فضای داخلی و نیاز به پرده را بی نیاز می کند و ضمن کاهش بار حرارتی می توان پنجره ها را از راهرو پشت آن تمیز کرد. پوسته دوم و راهروی پشت آن مرز بین ساختمان و شهر است و مدام در حال تغییر است. در روز جامد و غیر قابل نفوذ و در شب منبع نور نیمه شفاف است و فضای داخلی را نمایان می کند و در ترکیب با گیاهان بامبو حیاط کوچک جدیدی را برای دفاتر ایجاد می کند.

اهمیت تعامل با محیط زیست در معماری

بسته بودن نمای خارجی یک شکاف شهری است که در تضاد کامل با نماهای ناهماهنگ شهر است و بیانگر سکوت در هیاهوی ارکستر شهری است. طبق گزارش سال ۲۰۱۸ آژانس حفاظت از محیط زیست، کل زباله های ساختمانی دو برابر زباله های شهری خانه ها و مشاغل است.

در این روند، یک ساختمان قدیمی نه تنها از تخریب نجات یافت، بلکه به سود شهر و کاربران جدید آن تبدیل شد. امیدواریم این پروژه باعث بازنگری روند رو به رشد تخریب ساختمان شود و ضمن کاهش زباله های آلاینده ساختمان، کربن کمتری برای تولید مصالح بیشتر ایجاد شود. جدای از سازه بتنی و ترمیم سطوح آن، بیشتر مداخلات نوسازی سفید است و دو بیان زمان در فضای بین آنچه بوده و هست جریان دارد که در خارج و داخل فضاهای اولیه و فرعی قابل ردیابی است. نقش MEP فعال است و خطوط سه بعدی جدید بر روی خطوط قدیمی اسکلت قرار می گیرد، هندسه سقف ها را ایجاد می کند و بخشی از مبلمان داخلی است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه بازسازی نمای ساختمان اداری با استفاده از پوسته آلومینیومی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارند: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 308

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *