استفاده از مفهوم تضاد در معماری ساختمان ویلایی

استفاده از مفهوم تضاد در معماری ساختمان ویلایی

استفاده از مفهوم تضاد در معماری ساختمان ویلایی

معماران: استودیوی معماری Ambiance

معمار اصلی: آرش شهیدی

سال: ۲۰۲۲

عکس ها: آرش اختران

موقعیت: شیراز، ایران

محل این پروژه در حومه شهر شیراز و در کنار رودخانه رکنی قرار دارد که در اشعار حافظ به آن اشاره شده است. این ویلا با مساحت تقریبی ۴۰۰ متر مربع در باغی به مساحت ۳۷۰۰ متر مربع با درختان کهنسال بدون قطع و آسیب حتی یک درخت طراحی و ساخته شده است. با توجه به اینکه درختان موجود حدود صد سال قدمت دارند، طراح تصمیم گرفته ویلا را در یک حجم پیوسته در بدنه باغ و بین درختان به گونه ای قرار دهد که مرز بین تمامی فضاها و فضای سبز بیرون باشد. به حداقل رساند. تا حد امکان با یکدیگر تعامل داشته باشید و به یکدیگر دسترسی داشته باشید. در ادامه این مقاله برای بررسی ویژگی های این معماری مسکونی زیبا و محوطه سازی آن با ما همراه باشید.

پلان پروژه

زمین از دو خط اصلی تشکیل شده است که باغ را به دو نیمه تقسیم می کند. اتاق خواب ها در سطح پایین و مستقیماً رو به باغ هستند. سپس یک جعبه شفاف وجود دارد که لابی و اتاق ها را به هم متصل می کند و شامل پله های بین دو سطح است. بعد از آن لابی اصلی قرار دارد که از یک طرف مشرف به استخر و باغ است و از طرف دیگر به درب اصلی باغ منتهی می شود. سالن اصلی، سرویس مهمان، آشپزخانه و اتاق نشیمن به لابی در سطح بعدی متصل می شوند و در نهایت اتاق از طریق پنجره ای که دارای یک راه پله مارپیچ است در قسمت پایین تر قرار می گیرد. استفاده از این اتاق برای استراحت و مطالعه است و البته نمای کلی کل سایت در نظر گرفته شده است.

چالش اصلی پروژه

یکی از چالش های طراحی، قرار دادن باغ در مسیر اصلی سیلاب بود. هدایت و انتقال آب به صورت غیر متعارف توسط یک کانال قدیمی به باغ مجاور انجام شده است. طراحی و اجرای سیل بند و هدایت آب به گونه ای که در خدمت طراحی باغ و دسترسی به آن برای پاکسازی و کنترل در هر لحظه باشد از اقدامات مهم تیم طراحی و اجرا در این پروژه می باشد.

مصالح سنگ قلوه سنگ کرم رنگ که شباهت زیادی به قدمت باغ دارد به عنوان متریال اصلی بدنه و سیمان تخت به عنوان متریال دوم دیوارهای نما انتخاب شد. استفاده از فلز با زنگ زدگی به گونه ای بوده است که در لحظه ای از تاریخ، زمان متوقف شده است و این فلزات برای همیشه به همان شکل در آن لحظه باقی مانده اند.

رویکرد جدید در استفاده از اجسام و اشیا در کنار طبیعت

تلاش طراح در طراحی و ساخت این حجم ها و همچنین دستگیره ها و قفل ها، لوسترها، باربیکیوها، سینک ها و شیرآلات در فضای بیرونی با استفاده از فلزات زنگ زده اما با رویکردی متفاوت و مکانیکی به عنوان اعضای مستقل به بدنه باغ اضافه شده است. تضاد ظریف و شیرینی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده است که گویی این اجسام و اشیاء با وجود استحکام و استحکام ذاتی خود به دامان باغ و طبیعت کهن آن پناه برده و حتی سعی در خدمت به آن دارند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه  دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 568

۱ دیدگاه

  1. سارازنگنه گفت:

    بی نظیر ، عالی ،محشره . های لذت بردم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *