معماری ساختمان مسکونی مِیم انگور ، دفتر معماری برساو

معماری ساختمان مسکونی مِیم انگور

معماری ساختمان مسکونی مِیم انگور

معماری: دفتر معماری برساو

معماران اصلی: علیرضا مدرسی، محمد ریحانی، علی سویزی

تیم طراحی: حمیده صرافیان، متینه رضایی، فائزه صمدی، سارا وحیدیان، مریم نیک مهر، الهام مهدیان، بهار حاجی زاده، رضا روحی، سینا افتخار

موقعیت: ایران، مشهد

مساحت: ۱۳۵۱ متر مربع

سال: ۱۴۰۲

عکاس: استودیو دیمن، دایان مزرعی

شرح پروژه معماری ساختمان مسکونی مِیم انگور از زبان معمار

محله مجد در منطقه دو مشهد، یکی از محله های قدیمی با قدمتی حدود صد سال است. تاریخچه ترکیب خانه باغ، باغ های میوه و تاک های انگور حداقل به چهارصد سال پیش برمی گردد. ردپای این بستر ارگانیک امروزه به شکل خیابان های غیر هندسی که درختان چند ساله را در خود جای می دهد، دیده می شود.

از آنجایی که ساکنان محله برای مدت طولانی در آنجا زندگی کرده اند، اکثر اقوام یک خانواده ترجیح داده اند که فاصله کمی از یکدیگر داشته باشند. این موضوع در طول زمان منجر به توسعه روابط همسایگی شده است که منجر به ایجاد حس تعلق و اشتیاق به بافت در مردم شده است. محله مجد در مقایسه با سایر نقاط شهر یکی از معدود مناطق مشهد است که میزان ساخت و ساز نسبتاً پایینی دارد. در نتیجه تقاضای نسل جوان و تلاش مردمی برای ارتقای کیفیت فضای زندگی خود، امروزه اکثر ساخت‌ و سازهایی که در این منطقه انجام می‌ شود، بر اساس نیاز انجام می‌ شود.

کارفرما یکی از اهالی قدیمی مجد است. نزدیکی او به محل کار (طلافروشی) و سابقه زندگی در محله انگیزه اصلی او برای ادامه زندگی در این محل بود. پروژه به عنوان زمینی به مساحت ۲۵۰ متر به سمت شمال با تراکم بالا برای دفتر ما تعریف شد. طرح اولیه کارفرما این بود که یک آپارتمان شش طبقه برای استفاده مالک در یک طبقه بسازد و طبقات باقیمانده به شکل یک ساختمان کلاسیک و در طبقات باقی مانده برای اجاره در دسترس باشد.

طی تحقیقات اولیه و بحث در مورد سبک زندگی کارفرما، چشم انداز گسترش سطح مسکونی در مجموع دو طبقه و تعریف واحد دوبلکس ارائه شد. همچنین بر اساس نتایج مطالعات سایت، پتانسیل طبقات فوقانی از نظر عدم اشراف اطراف و امکان دید مناسب مشخص شد. در نتیجه، واحد دوبلکس در دو طبقه بالایی قرار گرفت و اکثر سقف آن به عنوان یک روف گاردن عمل می کرد و این تصور را ایجاد می کرد که خانه ای با حیاط تبدیل شده به یک آپارتمان مسکونی است.

ایده – با توجه به عدم نگرش سرمایه گذاری کارفرما در پروژه و ایجاد خانه ای با کیفیت برای خود و ساکنان بومی بافت، اولین دغدغه دفتر ما حول این موضوع شکل گرفت که ساکنان پروژه چه احساسی نسبت به تعلق دارند. محله نیز حس تعلق و خاطرات رهگذران و روابط همسایگی را بهبود و توسعه می دهد و روح تازه ای به جسم خود می بخشد. از سوی دیگر، حرفه مشتری (فروش طلا)، ظرافت او و نحوه توجه او به تزئینات و قطعات طلایی که از آن بیرون می کشد، به ما این اعتماد را داد که در انتخاب ویژگی با محوریت عنصر میم انگور به توافق برسیم.

مِیم انگور به عنوان یادآوری خاطرات برای رهگذران محله، تبدیل به استراتژی شد تا به جای باغ های از بین رفته مشهد و میم های انگور که قبلاً خیابان ها و کوچه های این محله را می آراستند، یادگاری شود. این طرح با انعطاف پذیری و پتانسیل فضاهای چند منظوره در طبقات تک واحدی ایجاد شد. تراس به عنوان یک فضای میانی در مرحله اول به فضای کار آشپزخانه خلوت می بخشد و در عین حال کیفیت فضای باز و نیمه باز را به عمق فضا می بخشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی مِیم انگور دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 27

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *