معماری ساختمان مسکونی صنعتگر ، دفتر معماری میان مرز

معماری ساختمان مسکونی صنعتگر

معماری ساختمان مسکونی صنعتگر

معماری: دفتر معماری میان مرز

معماران مسئول: پوریا فرخی، میلاد کریمی

سال: بهار ۱۴۰۳

موقعیت: شیراز، باهنر

متراژ: ۱۳۵۰ مترمربع

گرافیک: سمانه میشل قشقایی

عکاس: مهدی کشتکار

شرح پروژه از زبان معمار

بستر شهری

موقعیت شهری پروژه در یک بستر نامرغوب و رو به توسعه نامتوازن شهری می باشد. مکانی که شریان اصلی آن را کاربری هایی نظیر انبار قطعات، تعمیرگاه ماشین و ترمینال باربری تشکیل داده و عموم شریان های فرعی شامل خانه های کلنگی کوچک. مقیاس و آپارتمان های تحت سلطه سودای اقتصاد سرمایه داری است که در شمایل کیفی بساز و بفروش خودنمایی میکنند.

بستر محلی

موقعیت پروژه در مقیاس محلی و کوچه، شامل ساختمان های کلنگی تک طبقه کوچک مقیاس، یک درمانگاه قدیمی و انبار قطعات است که عموم بافت کوچه را توسعه امتداد گونه ی همین ساختار تشکیل میدهد، بعلاوه در چینش دسترسی ها نیز هر چند ملک، یک عقب نشینی ملکی به صورت نیم کوچه ایجاد میشود و بدین گونه، این پروژه نیز سر نبش یکی از همین عقب نشینی ها قرار می گیرد.

و بدین گونه “نبش”، نقش مهمی در ساختار بصری ابژکتیو ساختمان و گذر عابرین برعهده می گیرد که در روند طراحی نیز این مورد موردتوجه قرار دارد.

با بررسی اولیه این تایپولوژیِ محلی، تغییراتی را در ساختار پروژه، از همان ابتدا به جهت نقشه های مورد تایید شهرداری فراهم آوردیم که ساختار عرف را در پلان و نما با تغییر و شکست در زوایا مواجه سازد.

پوشش سبز

در نمای پروژه، حضور سبز گیاهان را میتوان در تراز معبر کوچه تا بالکن و همچنین “تک درخت” را در نمای “نبش” تاکید شده پروژه شاهد بود، نقش سمبلیک این تراس و طراحی اختصاصی آن تاکیدی‌ست بر حضور و نماد فضای سبز در نما، به مثابه “اقلیم گمشده‌ای” که در آن محله پر دود و خاکستری برای تزریق نشاط و ارزش گذاری بر فضای سبز شکل گرفته است.

متریال

متریال نما از دو رنگ خنثی(سنگ گرانیت طوسی و آجر سفید) با تغییر در چند چینش گوناگون ایجاد شده است که سعی کرده خلوص و سادگی خود را در ساختاری موقر به دور از بزک های رایج، با زبانی ساده و جریانی نو در عین سادگی و  معاصریت، ایفا کند که البته این ساختار نو، خود عامل اضافه دیگری بر اغتشاش بصری محله تعبیر نشود.

در نمای حیاط که پشت به پشت همسایه می‌باشد و عملا هیچ اشرافیتی را از سمت عابرین دارا نیست ولی عموما ساختمان‌ها این وجه از نما را در بی کیفیت ترین حد بصری و متریالی در نظر می‌گیرند. ما خلاف جریان جاری در محله، سعی در استفاده از متریال نمای اصلی با ریخت شناسی قاب بندی کردیم تا همچنان بر ارزش های بصری و متریالی ساختمان تاکید کرده و این جریان در پرداخت شناسی فضاهای مشاع ساختمان نیز استفاده شده تا امتدادی باشد مابین فضای داخل و نمای بیرون.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی صنعتگر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری میان مرز

تعداد بازدید: 122

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *