معماری دفتر اداری همیاب ۲۴

معماری دفتر اداری همیاب 24

معماری دفتر اداری همیاب ۲۴

دفتر همیاب ۲۴ / استودیو معماری قوس

معماران: Arc Architecture Studio

معماران اصلی: علیرضا عباسی، اسماعیل صالحی

تیم طراحی: محمد امین عباسی، میثاق حسین زاده، زهرا عباسی

گرافیک: مهتاب رضایی

مهندس سازه: مهدی جهانبخش

پیمانکار: مهدی جلیلی

مدیر پروژه: بهروز فتح آبادی

عکس: آرش اختران

متراژ : ۱۳۲۶ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

شهر: نیشابور

کشور: ایران

شرکت همیاب ۲۴ در سال ۱۳۹۵ ردیابی گوشی های تلفن همراه مسروقه را در نیشابور آغاز کرد و امروز یک استارت آپ موفق با بیش از ۱۰۰ کارمند می باشد. با این حال، به دلیل ماهیت کار خود، کارکنان سطوح بالاتری از استرس را تجربه کردند و در نتیجه کارایی آن ها کاهش یافت. این شرکت به راه حلی برای افزایش بهره وری و در عین حال کاهش سطح استرس نیاز داشت. از طرفی ماهیت فعالیت های شرکت ایجاب می کرد که بخش های مختلف تعامل مستمر و جلسات متعدد در طول روز داشته باشند. بنابراین معماری ساختمان و طراحی محیطی کار به کمک آن ها آمده است. در ادامه این مقاله به شرح این پروژه خواهیم پرداخت.

ایجاد حس محیط خانوادگی

برای مقابله با این چالش، طراحی پروژه بر دو اصل استوار بود: کاهش استرس کارکنان و افزایش کارایی و در عین حال ایجاد تعامل بین بخش‌ های مختلف شرکت. به گونه ای که حریم خصوصی هر بخش محافظت شود. بنابراین، برای ایجاد احساس امنیت، باید از یک ریشه مشترک استفاده می‌کردیم، به عنوان مثال، خاطرات دوران کودکی که گاهی اوقات صرفاً با قرار گرفتن در فضاها و مکان‌ های آشنا مانند یک خانه خانوادگی یا یک بافت تاریخی بازگردانده می‌ شوند. استفاده از الگوی خانه ایرانی با حیاط مرکزی از همین جا سرچشمه می گیرد. خانه هایی که در عین حفظ حریم خصوصی، گاه چندین خانواده را در خود جای داده و میزبان تعاملات آنها بوده است.

در این پروژه حیاط مرکزی نقطه عطف، قلب ساختمان و عنصر وحدت بخش فضاهای ما است. اتاق های جلسات مشترک و تمامی فضاهای دیگر در اطراف حیاط و طبقات مختلف شکل گرفته اند که علاوه بر ایجاد ارتباط و تعامل در هر طبقه، یک ارتباط عمودی را در پروژه ایجاد کرده اند. از سقف شیشه ای در ساختمان برای ایجاد نور و سایه متنوع در طول روز و ارتباط با فضای بیرون استفاده شده است. نسیم جنوبی به لطف پنجره های سایبان در ساختمان جاری است و همچنین از حیاط ها و تراس ها برای تعامل بیشتر بین کارکنان در سطوح مختلف ارتفاعی استفاده کردیم.

استفاده از عناصر نمادین فرهنگی

آجر، رنگ فیروزه ای (به عنوان نماد نیشابور) و طاق به عنوان ورودی از دیگر ویژگی های این پروژه است. در واقع، ما در تلاش برای طراحی یک محل کار اما برای زندگی بودیم. مکانی امن و متعهد به معماری کم رنگ گذشته همراه با الگوهای مدرن به ساده ترین شکل ممکن به دور از هر گونه پیچیدگی، فضایی به یاد ماندنی و اصیل که در آن کار و زندگی چندین خانواده اتفاق می افتد. این پروژه تلاشی است برای خارج کردن ساختمان ها از فرم های اداری مرسوم و تبدیل آنها به مکانی که آرامش و احساس تعلق در آن اولویت دارد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری دفتر اداری همیاب ۲۴  دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

 

 

تعداد بازدید: 850

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *