معماری خانه مسکونی تک طاقی، دفتر معماری آینه

معماری: دفتر معماری آینه

معماران مسئول: عاطفه کرباسی،علی دهقانی، علی سلطانی

تیم طراحی: نوشین حسینی، صبا مسعودی نژاد، آرمان اصغرلو

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۱۲۲ مترمربع

عکاس: فرشید نصرآبادی

سال: ۱۳۹۵

شرح پروژه

در این بخش از  خط معمار با معرفی نمونه ای دیگر از پروژه های دفتر معماری آینه همراه کاربران عزیز و گرامی هستیم. این پروژه در منطقه ی نجف آباد اصفهان واقع شده شده است. طراحان در طراحی این پروژه کلیه فضاهای عمومی زیر یک طاق را سازماندهی کردند، تا به ساکنان و بازدیدکنندگان حس شادمانی همراه با خاطره ای از ویژگی های تاریخی منطقه را ارائه دهد. به طور خلاصه این پروژه خواستار طراحی سازهای اقتصادی در یک طبقه بر سطح زمینی با ابعاد کوچک در نجف آباد اصفهان شد. طراحان با تلاش برای یکپارچه سازی کل بدنه و سقف ساختمان، از سنگ های بومی استفاده کردند که مقرون به صرفه بوده و در منطقه یافت می شود.

طراحان طرحی بسیار ساده با یک اتاق نشیمن و سالن ناهار خوری در جنوب، آشپزخانه باریک در ضلع غرب و دو اتاق خواب با ارتفاع کمتر در ضلع شمالی قرار داده بود. از آنجایی که قسمت باز زمین برای ایجاد حیاط جنوبی بسیار کوچک بود و به این دلیل که کارفرما درخواست یک ساختمان یک طبقه را داشت  بخشی از سقف به عنوان فضایی پر جنب و جوش در امتداد حیاط در شمال عمل می کرد. راه پله ای در ضلع غربی، مجاور مسیر، دسترسی به سقف اتاق خواب ها را فراهم می کند.

گوشه شمال غربی ساختمان به دلیل موقعیت آن در کوچه مجبور به خم گشتن شد، بنابراین به دلیل این عقب نشینی، ورودی ایجاد شد. به این ترتیب، ورود به خانه از فاصله بین مناطق خصوصی و عمومی امکان پذیر است. برای حفظ حریم خصوصی و محافظت از دید رهگذران، ساختار توسط یک دیوار احاطه شده است که شکل زمین را نیز تغییر می دهد. قسمتی از سقف خمیده لعاب دار است و به عنوان یک نمایشگر عمل می کند و باعث می شود بین فضای داخلی و حیاط فوقانی ارتباط بصری ایجاد شود.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Designboom

تعداد بازدید: 1,547

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *