معماری خانه باغ ۵*۵*۵ / آتلیه مکعب سفید

معماری خانه باغ 5*5*5 / آتلیه مکعب سفید

معماری مسکونی خانه باغ

خانه باغ ۵*۵*۵ / آتلیه مکعب سفید

معماران: آتلیه مکعب سفید

معماران اصلی: رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور

همکاران: هنگامه رضایی، محمد اسدزاده، کامران محمدنژاد، مهدی نیکخواه

عکس ها: پرهام تقی اف

مساحت : ۲۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: ماکو، ایران

شرح پروژه:

معماری خانه باغ ۵*۵*۵ که توسط تیم آتلیه مکعب سفید طراحی و ساخته شده است، در منطقه گردشگری گجوت واقع در ماکو قرار دارد. چالش اصلی پروژه کمترین سطح ناخالص ۲۵ متر مربع به دلیل قرار گرفتن در باغ و زمین کشاورزی بوده است. نفوذ طبیعت به فضای زندگی، روابط نزدیک و تعامل درون و بیرون و ایجاد حس درونگرایی و برونگرایی به طور همزمان موضوعاتی بود تیم طراحی به دنبال آن بوده است. این مسائل به ساده ترین، واضح ترین و منظم ترین رویکرد برای طراحی منجر شده است.

داستان خانه باغ ۵*۵*۵ با یک مکعب شروع شده که به دو مکعب تبدیل شد و نسبت به هم ۹۰ درجه چرخید و در جهات و محور های مختلف جابجا شدند و شبکه مکعبی بزرگتری آن را احاطه کرده است. این مکعب ها و حرکت آنها نسبت به یکدیگر در یک شبکه مدولار و منظم در محور X-Y-Z انجام می شود. جلد سوم به عنوان پایه در زمین فرو رفته و با مواد تیره، سنگ بازالت که از حجم های سفید معلق متمایز شده است پوشیده شده است.

در طراحی معماری خانه باغ ۵*۵*۵ آتلیه مکعب سفید و همدلی ایجاد شده از تلاقی دو مکعبی که یکدیگر را در آغوش گرفته بودند و فضایی محصور را برای منطقه خصوصی تشکیل می دادند، پدید آمده است. این مشارکت در ۴ سطح منتج شده است. طبقه اول زیرزمین و انباری، طبقه دوم به اتاق نشیمن و آشپزخانه، طبقه سوم شامل اتاق خواب و سرویس بهداشتی و طبقه چهارم به یک سوئیت مجزا برای مهمانان اختصاص داده شده است. در هر سطح تراس هایی برای مشاهده کوه های دوقلوی آرارات و دشت ها و باغ های اطراف وجود دارد.

از منظر اجتماعی و فرهنگی و با مرور تجربیات سال های گذشته در می یابیم که طراحی و ساخت خانه های باغ بر اساس نیاز سرپناه نبوده است. اغلب جست‌ و جوی ویژگی‌ های گم‌شده در هیاهوی زندگی شهری و گاهی نیاز به داشتن قطعه‌ ای از طبیعت به‌ عنوان فضای سر پوشیده از عوامل تعیین‌ کننده شکل‌ گیری خانه‌ های باغ است. از آنجایی که معتقدیم زندگی امروزی بیش از هر چیز به سادگی نیاز دارد، این مفاهیم منجر به حضور حداقلی و منظم در طبیعت می شود. در واقع تلاشی است برای یادآوری حضور مدبرانه تری به کارفرما… انشالله تداوم این دغدغه و استفاده از زبان ساده در معماری به عنوان یکی از اصول معماری مدرن، بتواند محیط های نابسامان ساخته شده را بهبود بخشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از این پروژه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن وغیره.

تحریریه خط معمار

نکارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: www.archdaily.com

تعداد بازدید: 1,949

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *