اهمیت نور در طراحی داخلی فضای اداری

اهمیت نور در طراحی داخلی فضای اداری

اهمیت نور در طراحی داخلی فضای اداری

 هدف این پروژه ایجاد فضایی انعطاف‌ پذیر است که کسب‌ وکار را قادر می‌ سازد تا تکامل یابد و همچنان بر کیفیت زندگی کارکنان خود متمرکز باشد. وضعیت اولیه ۲ خانه شهری است که طراحی و نیمه ساخته شده است. هر کدام دارای ردپایی ۷×۱۵ متر و شش سطح هستند. در ایدامه این مقاله به بررسی ویژگی های آن می پردازیم.

الزامات طراحی مبتنی بر دو عامل اصلی است:

  • اولاً، این فقط یک فضای ساده برای اشتراک گذاری نیست، بلکه ترکیبی از مناطق مشترک و خصوصی است: این فضاها از فضاهای کاری مشترک انعطاف پذیر و همچنین اتاق های اداری فردی تشکیل شده است.
  • ثانیاً، چیدمان باید انعطاف‌ پذیر باشد تا مالک بتواند به راحتی چیدمان دفتر را برای تطبیق با اهداف تجاری در حال تغییر ترتیب دهد یا به سرعت بالا و پایین کند تا برای تیم‌ هایی با اندازه‌ های مختلف مناسب باشد. بنابراین پیشنهاد شده است نیمی از مساحت طبقه را به عنوان فضای عمومی برای جلسات و فعالیت ها در نظر بگیرند و فضاهای جذاب و تعاملی بیشتری ارائه شود و این ساختمان را در مقایسه با ساختمان های اداری استاندارد متفاوت کنید.

طبقات اول و سوم به عنوان فضاهای اداری سرپوشیده استفاده می شود. طبقه همکف، طبقه دوم و چهارم به صورت فضاهای کاری باز و فضاهای مشترک طراحی شده است. با تخصیص فضاهای باز بین فضاهای اداری بسته، قصد داشته اند احساس گرفتگی را برای کارگران هنگام حرکت در محور عمودی ساختمان کاهش دهند.

توزیع فضا

طبقه همکف با چیدمان میزهای بلند، پیشخوان های قهوه و پیشخوان های پذیرایی در داخل فضا تعریف می شود که مجموعه ای از فضاهای استراحت بینابینی را در سراسر فضای باز تعریف می کند. ستون های بتنی اکسپوز نیز باعث ایجاد حس تقسیم بین مناطق مختلف فضا می شوند. از سوی دیگر، فضای باز مشترک به عنوان یک فضای غول پیکر چند منظوره طراحی شده است که می تواند عملکردهایی مانند کارگاه ها، فعالیت های آموزشی و رویدادها را در خود جای دهد. فضا مملو از مبلمان رنگارنگ است که با دیوارهای سفید و کف خاکستری تضاد دارد.

در طبقه ۱، اتاق جلسه اصلی مرکز ساختمان را اشغال می کند در حالی که اتاق های اداری محصور در اطراف محیط توزیع شده اند و به نور طبیعی اجازه می دهد تا تمام گوشه های فضا را فرا بگیرد و آنها را مجبور به حرکت در فضا به صورت دایره ای کند. تقویت شخصیت مشارکتی و پویای همه کارهای مشترک. اتاق های اداری مجاور را می توان با برداشتن پارتیشن در وسط بدون تأثیر بر سایر اجزای دفتر، در یک اتاق بزرگتر ترکیب کرد. این فرصتی را برای شرکت ها ایجاد می کند تا با رشد خود فضای مورد استفاده را گسترش دهند.

فضای طبقه ۳ به گونه ای طراحی شده است که شامل اتاق های کاری با اندازه متوسط، بدون اتاق جلسه است. پارتیشن های بین دفاتر نیز می توانند جدا شوند تا فضای بزرگی در کل طبقه ایجاد شود.

برجسته کردن عملکرد پروژه

هدف از محدود کردن پالت مواد، برجسته کردن عملکرد پروژه است که در درجه اول به عنوان یک فضای کاری تعریف شده است، و از دام تاکید بیش از حد بر ویژگی های اوقات فراغت و سایر عناصر منحرف کننده جلوگیری می کند. به این ترتیب، طراحی این امکان را به کاربران می دهد که در عین تمرکز زیاد روی کار خود، لذت ببرند و استراحت کنند. برخلاف فضاهای اداری بسته در طبقات ۱ و ۳، فضای طبقه ۲ کاملاً باز است.

فضاهای کاری توسط گروهی از میزها تقسیم می شوند. این میزها را می توان به صورت انعطاف پذیر چرخاند تا تعداد افراد شاغل در گروه را تغییر دهد. جهت‌ گیری‌ های مختلف چیدمان میز می‌ تواند نحوه استفاده را از نظم خارج کند و فضای خالی بین آن‌ ها به کارمندان اجازه تعریف مجدد می‌ دهد. جعبه قفل درج شده در میان میزهای کار به همه این امکان را می دهد که از رایانه خود جدا شوند و در هر زمان به بحث و گفتگوی سریع بپردازند.

یک مبل بزرگ در فضای نزدیک به بالکن قرار داده شده است. این منطقه باز یک فضای آرامش بخش و مکانی برای همکاران و شرکا برای همکاری و بحث در مورد کار راحت تر و طبیعی تر است. بلوک آینه ای از WC احاطه شده توسط جعبه کاشت که فضا را روشن می کند و صحنه نگاری ظریف و با احتیاط را ایجاد می کند.

زیبایی شناسی تضاد در طراحی داخلی

سه فضای اصلی فضای طبقه ۴ را مشخص می کند. تراس جلو مکانی برای سازماندهی مهمانی ها و رویدادها است، در حالی که تراس عقب برای ورزش افراد استفاده می شود. قسمت میانی انباری و اتاق جلسات کوچک است. طراحی تراس از منحنی های نرم استفاده می کند که با پارتیشن های شیشه ای مسطح داخل تضاد دارد. دارای سقف لوور سفید است که اجازه می دهد نور طبیعی وارد فضا شود.

دیوارهای سفید تضادی با گیاهان سبز ایجاد می کنند که به طبیعت و طراوت می بخشند. کف کاشی رنگ روشن حس وسعت و تمیزی را القا می کند. فضای تراس به گونه ای طراحی شده است که مکانی راحت و دعوت کننده برای معاشرت، استراحت و لذت بردن افراد باشد. برای ساختمان های اداری معمولی، فضای ورزش معمولا یک سالن بدنسازی با تهویه مطبوع است. در این ساختمان، در تراس عقب، افراد می توانند در فعالیت های سلامتی مانند یوگا، مدیتیشن، کلاس های رقص و غیره با نور طبیعی، هوای تازه و گیاهان شرکت کنند.

مواد

با توجه به هزینه کم پروژه، ما ترجیح دادیم بیشتر سطوح را ناتمام بگذاریم، کف و سقف ناتمام اولیه را حفظ کنیم و سپس گچ کاری را حذف کنیم تا بتن خام هسته‌ های مرکزی نمایان شود. فضای داخلی با مبلمان و آثار هنری رنگارنگ مبله شده است تا محیط کاری غیررسمی و انعطاف پذیری ایجاد کند که خلاقیت، دانش و تعامل را ارتقا می دهد.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه اهمیت نور در طراحی داخلی فضای اداری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 56

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *