طراحی گالری و شوروم آزیدهاک، گروه طراحی امرداد

طراحی گالری و شوروم کابینت

معماری: گروه معماری امرداد

معمار مسئول: کامران کوپایی

تیم طراحی: الهام آذرنصب

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۴۰۰ مترمربع

طراحی و دکوراسیون داخلی: کامران کوپایی

عکاس: کامران کوپایی، بهنام مؤذن

سال: ۱۳۹۶

شرح پروژه

این پروژه شامل طراحی گالری و شوروم کابینت آزیدهاک می باشد که در اصفهان واقع شده است. همانطور که طراح ذکر می کند، طراحی و بازسازی بنا برای وی و همکارانش موضوعی آموزنده و جذاب می باشد. در بازسازی این پروژه به دلایل مختلفی چون استیجاری بودن، موقعیت بسیار نامناسب خانه پیش از آغاز بازسازی، پلان نامناسب و مهم تر از همه چیز کاربری بنا، روند بازسازی این خانه را به امری پیچیده و چالش برانگیز تبدیل کرد.

طراحان در طی بازسازی می بایستی این خانه را به یک گالری و شوروم کابینت، کمد، در و سایر متریال خاص تبدیل می کردند. با توجه به اصرار و همچنین سابقه کارفرما، محصولات مدرن و کلاسیک باید به طور همزمان در کنار یکدیگر قرار می گرفت. پروژه مورد نظر دارای دو حیاط می بود. این نکته را باید افزود که ورودی آن علاوه بر بد بودن، کوتاه و نامناسب نیز بود و همچنین از لحاظ سازه ای نیاز به تعمیر و اصلاح شدن داشت. پوشش دیوارها کاهگل بوده و روی آن رنگ آمیزی شده بود. در انتهای حیاط جنوبی فضایی وجود داشت که پیش از این به عنوان طویله از آن استفاده می شده و دارای شرایط نامساعدی بود. به علاوه هیچ گونه تأسیسات خاص مکانیکی و الکتریکی وجود نداشت. افزون بر موارد ذکر شده، بودجه بسیار محدودی که کارفرما در نظر گرفته بود این پروژه را برای طراحان دشوار می ساخت.

هنگامی که پوشش کاهگل بر سطح همه دیوارها تراشیده شد، دیوار خشتی با بافت زیبایی نمایان گشت. برخلاف این که کارفرما اصرار داشت تا فضا مدرن باشد، طراح تصمیم گرفت تا هویت بنا را حفظ کرده و تا حد امکان دیوارهای آجری را به حالت اکسپوز به نمایش بگذارد. بعد از مشاوره با گروه سازه و با توجه به تیرهای چوبی سقف و دیوارهای باربر مشخص شد که ملات کار شده بین خشت ها گل( خاک ) بوده است و می بایست جهت استحکام بخشی یک پوشش سیمانی بر روی آنها کشیده شود که این امر خود باعث می شد همه آجرها مجددا پنهان شوند. در نتیجه با کلی آزمایش و تمرین، طراح روشی ابداع کرد و پوششی بر روی آجرها کشیده شد که علاوه بر اینکه منجر به استحکام دیوارها شد، همچنین بافت آجرها تا حدی حفظ شدند. در حقیقت باید گفت که از این طریق یک بافت جدیدی به دست آمد که نه شلوغی دیوار آجری داشت و نه سادگی دیوار با پوشش گچ یا سیمان را. نتیجه این بود که بافتی بسیار جذاب به دست آمد که طراح حتی در پروژه های بعدی اش نیز از آن استفاده کرد. یکی از ویژگی های این عمل پس از بازسازی فضای ورودی آن است، این بخش که پیش از بازسازی بسیار گرفته و بد بود، اکنون تبدیل به یک ورودی با ارتفاع ۶ متر با درب ۴ متری شده است.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی گالری و شوروم کابینت خط معمار را همراهی کنید.

طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینتطراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت طراحی گالری و شوروم کابینت

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *