طراحی کلینیک تغذیه دکتر مظلوم

طراحی دیوار مطب

معمار اصلی: محمدرضا تعبدی

تیم طراحی: احسان نعمت الهی، مرضیه آرایش

تهیه نقشه های فاز ۲: مرضیه آرایش

موقعیت: ایران، شیراز

مساحت: ۱۳۰ مترمربع

دکوراسیون داخلی: معماران هورنو

اجرا: احسان نعمت الهی

نوع سازه: اسکلت بتنی

مشاور گرافیک: پرهام استوار، المیرا توکلی

عکاس: امیرعلی غفاری

سال: ۱۳۹۷

جوایز: مدال بهترین پروژه‌ی طراحی داخلی (رتبه  نخست) سال ۱۳۹۸ در دسته‌ی درمانی

شرح پروژه از زبان معمار

طراحی فضا

پروژه حاضر شامل یک طراحی داخلی کلینیک تغذیه می باشد. در این کلینیک مشاوره های غذایی برای بیماران و مراجعه کنندگان مبتلا به چاقی و همچنین افرادی که برنامه غذایی سالمی می خواهند، صورت می پذیرد. این پروژه به بخش های مختلفی از قبیل اتاق تست ورزش، مشاوره خصوصی، بخش های خدماتی و در نتیجه سالن پذیرش و انتظار تقسیم بندی می شوند. جهت تبدیل این فضا به محیطی منعطف و قابل تعامل، سیرکولاسیون فضا به صورت منحنی می باشد. الگوریتم رنگی از سبز به سمت رنگ زرد پیش می رود. این حرکت نمایانگر بهبودی کامل را به نمایش می گذارد و در اتاق پزشک با رنگ زرد که قسمت نهایی است مشخص می شود. این رنگ در اتاق پزشک حس اطمینان از درمان را به بیماران منتقل می سازد. در طراحی دیوار مطب در فضاهای مشاوره ای و ورزش ما شاهد طیف های آبی متمایل به سبز هستیم که به نورپردازی متناسب با فضا کامل شده اند.

رنگ

همانطور که می دانید رنگ ها دارای ویژگی های منحصر به فرد و قدرت ویژه ای هستند که در بسیاری از موارد، افراد از اهمیت آن ها غافل می شوند. همچنین رنگ ها از لحاظ درمانی و روانشناختی ویژگی های بی نظیری را دارا هستند.

در میان طیف های مختلف رنگی، رنگ سبز نمادی از پاکی و همانگی است. این رنگ آرامش را به سیستم عصبی بدن منتقل می سازد و به علاوه باعث بازسازی سلول های مختلف بدن می شود. بنابراین می توان گفت که احساسی از زندگی نو و حیاتی دوباره در این رنگ نهفته است. سبز نگرشی مثبت را در ذهن مخاطبش ایجاد کرده و باعث تفکر امیدوارانه و با ثبات خواهد شد. بر اساس این رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی در طراحی دیوار مطب و سایر مبلمان در فضای این کلینیک شد تا بتواند تأثیر عمیقی را در روند درمان بیماران به همراه داشته باشد. چرا که درمان احتمالا به شیوه‌ایی خواهد بود که بیشترین مقدار طیف مواد غذایی سبز رنگ را به همراه داشته باشد که خود این امر نیز در ذهن بیمار برداشت به خصوصی را پیرامون طراحی فضا در پی خواهد داشت و بیمار از لحظه ورود به مطب با توجه به رنگ فضا و پروسه‌ی درمان دید موثری به مسیر درمان خود خواهد داشت.

رنگ سبز و رژیم غذایی

همانطور که می دانید رژیم غذایی سبزیجات می تواند تأثیر عمیقی در روند کاهش وزن بیماران داشته باشد. همانطور که پیش تر گفته شد رژیم غذایی جهت کاهش وزن با احتمال زیاد بر مبنای استفاده بیش تر سبزیجات خواهد بود. از طرفی نیز سیر سلامتی و تندرستی در گرو استفاده از رژیم سبزیجات نیز هست، زیرا افراد تنها برای درمان چاقی به این مطب رجوع نخواهند کرد. بسیاری از افراد جهت دریافت برنامه غذایی سالم به خصوص در دسته گیاهخواری (عموما سبزیجات با طیف ها متفاوتی از رنگ سبز) مراجعه می کنند. بنابراین رنگ سبز می‌تواند حس سلامت غذایی را به مخاطب یا بیمار منتقل کند و این نیز ایده‌ی اصلی برای طراحی کلینیک در قسمت رنگ شناسی قرار گرفت.
در طراحی دیوار مطب، دیوارهای منحنی فضای انتظار پیکسل‌هایی با لوله‌های پلی‌اتیلن با درپوش پلکسی و نورپردازی اسپاتی در داخل آن اجرا شده است که تداعی‌کننده دانه‌بندی غذایی است و مسیر بیماری تا تندرستی را با طیف رنگ سبز نشان می‌دهد. به این صورت که یک فرد از هنگامی که با اضافه وزن خود به کلینیک مراجعه می‌کند تا زمانی که به سلامت و وزن ایده‌آل خود می‌رسد را در این دانه بندی ها با حرکت از پررنگ و رسیدن آن به کم رنگ به نمایش گذاشته‌ اند.

نور

در طراحی داخلی هر فضایی، نور به عنوان عمده ترین مشخصه می باشد. رنگ های با نوری که به آن ها تابیده می شود می توانند احساسهای مختلفی را به مخاطبین منتقل کنند. این امر مهم می تواند به عنوان یکی از عناصر هویت بخش در هرنوع فضای معماری، آن اثر را در ردیف مفهومی ترین آثار قرار دهد. از این رو نور و نور پردازی در فضا می‌توانند جز مهم ترین اولویت‌های طراحی داخلی مورد بحث قرار گیرد.
در فضای این مطب با توجه به اینکه در روز از نور طبیعی بهره‌مند بود، سعی شده است که نورهای دکوراتیوی در فضا اعمال شود تا به احساس روز بودن و نور روز لطمه‌ایی وارد نکند، اما برای نورپردازی شب تلاش بر آن بوده است که هماهنگی نور و رنگ و چیدمان فضایی از هارمونی متناسبی برخوردار باشند برای مثال سقف کشسان فضای انتظار با توجه به انعطاف فضا با نور آفتابی و در قالب گرد اجرا شده است تا هماهنگی خود با محیط و مبلمان و دیوارهای منحنی را به نمایش بگذارد.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطبطراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب

تصاویر در حین بازسازی

طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب طراحی دیوار مطب

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,793

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *