طراحی ویلای حصار اثر افشین خسرویان

طراحی ویلای حصار اثر افشین خسرویان

طراحی ویلای حصار افشین خسرویان

معماران: افشین خسرویان و همکاران

معمار اصلی: افشین خسرویان

تیم طراحی: غزاله داوری، مهسا صداقت شریفی، مهناز دولت آبادی، سوگل فیروز، سوسن سجادیان، فاطمه کریمی، صابره نیکو، امید سیاح

طراحی گرافیک: رضا محتشمی، زهرا بهرا

پیمانکار عمومی: محمدحسین خداوردی و همکاران

مدیر سایت : حسن امیرفخریان

مدیر پروژه: موسی ظهور امید

مهندس برق: فرزاد مرتضایی

مهندس مکانیک: آقای رضایی، آقای سعادت

عکس ها: استودیو نیمکت

متراژ: ۱۸۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۳

موقعیت:  ایران، طرقبه

ویلا حصار در یکی از مناطق کوهستانی خوش آب و هوا در مشهد واقع شده است. یکی از مشخصات خاص سایت امتداد آن از بالای قله تا پای رودخانه با بیش از ۲۰ متر اختلاف ارتفاع است به طوری که تقریباً ۴ درجه سانتیگراد اختلاف دمایی دارد. در طی مراحل طراحی، تجربه انتقال حیاط مرکزی به منطقه کوهستانی به دلیل ایجاد فضایی درون نگر و با حفظ حریم خصوصی مورد نظر اپراتور مورد توجه تیم طراحان قرار گرفته است. در ادامه این مقاله به شرح معماری ویلایی حصار خواهیم پرداخت.

برشی مورب در جهت باد

تجزیه و تحلیل نیروهای اقلیمی و بصری پروژه، برشی مورب در جهت باد مساعد جنوب شرقی شهر ایجاد کرده است که دو منطقه مسکونی و تفریحی را در ساختار آن قرار می‌ دهد. پل خطی که ارتباط بصری خوبی با نمای غالب پروژه از یک سو و حیاط مرکزی از سوی دیگر ایجاد می کند، این دو را به هم متصل می کند. انواع بالکن ها و روف گاردن ها با سبک ها، طعم ها و درجات محصور بودن در این بنا شکل گرفته اند.

جهت باد غالب منطقه ای از دره به سمت بالا است و بریدگی مذکور نسیم معطری از گیاهان معطر را به این حیاط می رساند و نقش بسزایی در ایجاد منطقه ای آرام دارد. سیستم اتوماتیک درب ورودی حیاط باعث خصوصی سازی بیشتر حیاط مرکزی پروژه می شود. این حیاط روابط بصری و کالبدی بین فضای داخلی و خارجی اطراف ایجاد می کند.

حفظ فضای سبز و سازگاری با طبیعت

استخر بیرونی پروژه در مرکز فضاهای درون نگر و برون نگر با مشخصات دوگانه در مسیر وزش نسیم محلی قرار گرفته است که نقش بسزایی در کاهش دمای حیاط مرکزی دارد. حفظ حداکثر فضاهای سبز و درختان عامل مهمی برای تیم طراح در انباشته شدن پروژه بوده است و مصالح نما (سنگ نقره اصفهان) با خطوط عمودی که دارد با وجود شباهت با تنه درخت، پروژه را با طبیعت سازگار می کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه طراحی ویلای حصار افشین خسرویان دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 2,720

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *