طراحی نمای ساختمان کلاسیک

طراحی نمای ساختمان کلاسیک

طراحی نمای ساختمان به سبک کلاسیک

پیشنه این سبک به دوران یونان و رم باستان می رسد. دورانی که بر اساس سه اصل اصلی و اساسی در تعریف هنر یعنی زیبایی، سودمندی، و استقامت، هنر معماری برجسته ترین هنرها می باشد.

این سبک اصیل سر چشمه بسیاری از سبک های معماری دیگر است. هنر یونان اصالتا هنری طبیعتگرا شناخته شده است، و هدف عمده در آن دست یافتن به کمال صوری و زیبایی آرمانی_ یا جمال هنری _ با رعایت اصول نظم و تعادل و تناسب و توازن و محاسبات فنی بوده است. هنر معماری آمیخته با برجسته کاری به مرحله ای از شکوه سامان یافته و مهارف فنی و اعتدال و وقار و توازن، در این دوران تعالی یافت، که در سراسر دنیای آن زمان بی سابقه بوده است.

بنابراین وقتی سخن از هنر و معماری کلاسیک به زبان می آید در ذهن تصاویری از شکوه و جلال بناهایی عظیم و سرشار از تزئینات و نقوش برجسته تداعی می شود. در این مقاله به معرفی این هنر در حوزه معماری و بررسی آن در طراحی نما پرداخته می شود و در پایان نمونه هایی تصویری از نماهای شاخص این سبک معماری معرفی می شود.

شاخصه های  اصلی طراحی نما، در سبک کلاسیک

معماری و طراحی نما در سبک و دوره کلاسیک دارای ویژگی های است که بیانگر قدرت نمایی و عظمت و جلال و اشرافی گری می باشد. در همین مضمون عنصر اصلی در این سبک در گذشته ستون شمرده می شده است. اهمیت آن تا جایی بوده که سایر اجزاء و عناصر دیگر ساختمان بر اساس آن تدارک و تعبیه می شده است.

چهار نوع ستون در این سبک استفاده می شده است به نام های : ایولیایی، دوریسی، ایونیایی، قرنتی. که شرح و توضیح آن مورد بحث و بررسی در این مقاله نمی باشد. امروزه در طراحی نما به سبک کلاسیک نیز از ستون هم استفاده می شود اما نه با جزئیات و سرستونهایی به شکل گذشته. چرا که بسیار هزینه بر می باشد. استفاده از ستون در این سبک به واسطه ایجاد سقف بلند و مرتفع بر نمایش شکوه و عظمت گرایی تاکید می کند.

در جمع بندی اگر بخواهیم ویژگی های طراحی نما در سبک کلاسیک را به صورت موردی نام ببریم باید گفت:

  1. استفاده از ستون تزئینی
  2. استفاده از نسبت های متقارن
  3. استفاده از نقوش تزئینی

با مشخصاتی که در باره این سبک و پیشینه تاریخی آن گفته شد، استفاده از این سبک در طراحی نما می تواند ساختمانی پر زرقو برق اشرافی را معرفی کند که در طراحی آن از تزئینات و موتیف ها و نقوش، چه به صورت نقش برجسته در سنگ تراشی و یا گچبری استفاده می شود.

متریال مورد استفاده در طراحی نمای کلاسیک

متریال و یا مصالح مورد استفاده در این سبک بیشتر شامل سنگ می باشد. که رایج ترین سنگ در طراحی نما کلاسیک سنگ تراورتن است. این سنگ به جهت در دسترس بودن در کشور و همچنین خاصیت فرم پذیری آن و البته قابلیت چسبندگی با مصالح زیرین، مورد استقبال قرار دارد.

در نمای کلاسیک بیشتر از ستگ تراورتن سفید یکدست استفاده می شود اما در مواردی از تراورتن بژ نیز به دلیل مقرون به صرفه تر بودن و پایین آوردن هزینه ها استفاده می شود. از سوی دیگر امروزه متریال های جدیدی در دست  است که از بعد ظاهری شباهت زیادی با متریال های طبیعی دارند اما از جنس های مصنوعی ساخته شده اند و در مواردی که کارفرما محدودیت هزینه دارد می تواند کارآمد باشد. این موضوع مستلزم استفاده از تیم طراحی متخصص و آشنا در این زمینه به  موضوع دارد که در این زمینه شرکت معماری آوگون آماده راهنمایی می باشد.

انواع نمای ساختمان کلاسیک

نمای ساختمان های سبک کلاسیک از بعد کاربردی به سه گروه مسکونی، ویلایی و تجاری تقسیم شده اند، که رعایت یک سری اصول و ضوابط در طراحی آن ها می تواند از بعد کاربری مناسبتر باشد. حضور تکنیک های نور پردازی جدید نیز، جذابیت بصری این ساختمان ها و نماها را دو چندان کرده و کمک شایانی در طراحی و موفقیت نمای ساختمان در سبک کلاسیک را به  همراه داشته است.

گویی نور پردازی به درخشش نمای ساختمان های کلاسیک در شب می افزاید و بر بعد اشرافی گری و زرقو برق چشم نواز آن می افزاید. از این رو ترکیب نورپردازی در طراحی نمای ساختمان ها بسیار اهمیت دارد.

سبک کلاسیک در طراحی نمای ساختمان های مسکونی

از آنجایی که نقش نمای ساختمان ها در طراحی شهری اثر بسزایی دارد و در واقع نما ساختمان، معرف کاربری و اصالت است و می تواند در جامعه شهری  مفهوم سازی کند، استفاده از این سبک با توجه به خصوصیات غنی فرهنگی که از آن یاد شد، از بعد فرهنگی و اجتماعی بسیار مورد توجه است.

این سبک در دوران ساسانی ایران نیز وجود دارد و نقاط مشترک زیادی با نماهای ساختمانی اصیل در دوران یونان باستان دارد. در ایران اما سبک کلاسیک آمیخته با ویژگی های ایرانی شده اند. هنرمندان بسیاری این سبک را با طاق و قوس های ایرانی و همچنین نقوش و موتیف های ایرانی ترکیب کرده اند.

همانطور که گفته شد از ویژگی های نماهای کلاسیک القا حس شکوه و جلال به بیننده است. بنابراین ساختمان های مسکونی که با این ویژگی ها طراحی شده اند بسیار جذاب بنظر می رسند و در بافت شهری جلب توجه می کنند. امروزه این سبک را بیشتر در خیابان ها می بینیم . از دلایل اصلی پر مخاطب بودن آن علاوه بر جذابیت بصری آن وجود مصالح مشابه و قابل استفاده در این سبک است که می تواند هزینه ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

این موضوع مخاطب را با یک ساختمان پر زرقو برق و مقرون به صرفه روبرو می کند. از سوی دیگر در طراحی هایی که امروزه صورت می گیرد سبک کلاسیک قدری مدرن تر شده و با نیازهای امروزه مخاطبان تکامل یافته تا سطح کاربردی خود را بتواند حفظ کند و از سوی دیگر با توجه به زندگی شهری و افزایش آپارتمان ها و زندگی آپارتمان نشینی و به طبع مساحت های کوچکتر ساختمانی در طراحی نماهای ساختمان های مسکونی بنا بر شرایط برخی از ویژگی های سبک کلاسیک کمرنگ تر و یا به شیوه ای مدرن ارائه می شود.

سبک کلاسیک در طراحی نمای ساختمان های ویلایی

با توجه با متراژهای زیاد ساختمان های ویلایی نسبت به آپارتمان ها، انتخاب سبک کلاسیک در معماری و طراحی نما ساختمان، انتخاب هوشمندانه ای است. برای افرادی که طرفدار اصالت هنر و تمدن هستند این سبک بسیار مورد توجه است. در ساختمان های ویلایی تحقق این سبک به روش و سیاق اصیل خود امکان پذیر تر است.

همانطور که در قسمت ویژگی های سبک کلاسیک گفته شد عنصر اصلی در این سبک ستون می باشد و در ساختمان های ویلایی استفاده از ستون به واسطه داشتن فضای بیشتر امکان پذیر است. همچنین محوطه و فضاسازی اطراف ساختمان نیز با الهام از نما ساختمان باعث هرچه با شکوه تر شدن ویلای شما خواهد شد.

آنچه که ذهن کارفرما را در مقابل این حجم از کار و جذابیت بصری به خود مشغول می کند هزینه های ساخت چنین نما و ساختمانی است. در اینجا باید گفت انتخاب درست تیم طراحی در این زمینه و تخصص آن ها در انتخاب و استفاده درست از مصالح می تواند کارفرما را راحت تر به مقصود و بنای مورد نظرش برساند.

تیم طراحی شرکت معماری آوگون در این زمینه امکان تحقق رویاهای کارفرمایان را میسر می کند. برای مشاوره در این زمینه می توانید با شماره تماس های زیر ارتباط برقرار کنید.

شماره تماس: ۸۸۷۲۸۱۲۴-۰۲۱

سبک کلاسیک در طراحی نمای ساختمان های تجاری

معمولا در طراحی نماهای اداری و تجاری کمتر از این سبک استفاده می شود و بیشتر به سراغ سبک مدرن می روند. اما در ساختمان های اداری که به شیوه کلاسیک طراحی نما شده شده اند تا جای امکان از تزئینات دوری می شود و بیشتر به سراغ پنجره و بازشوها می روند.  چرا که حس کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزد.

مراکز تجاری که گسترده هستند و شامل چندین واحد تجاری و اداری می شوند اما در انتخاب این سبک موفق تر هستند.  زیرا به علت مساحت های بیشتر می توانند در طراحی مانور بیشتری دهند و ساختمان های پر زرقو برق تری ارائه کنند که بسیار جلب توجه می کنند و مخاطبان را به سمت آن هدایت می کنند. در این ساختمان ها از تزئینات نیز می توان به مراتب بیشتر استفاده کرد چون فضای کافی از شلوغی بیش از حد جلوگیری می کند.

در جمع بندی کلی می توان گفت سبک کلاسیک سبکی است جذاب و چشم نواز که به کمک مهارت و تخصص طراحی نما می تواند ساختمانی منحصر به فرد ایجاد کند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدین نمونه هایی شاخص از تصاویر طراحی نمای ساختمان کلاسیک دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 227

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *