انتخاب رنگ مناسب برای استخر

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

می توان گفت یکی از اصلی ترین نکاتی که در طراحی استخر باید به آن توجه کرد، انتخاب رنگ مناسب برای پوشش کف استخر است. نور، سایه ها، عمق، محیط و عناصری که استخر را احاطه کرده اند متغیرهایی هستند که مستقیماً بر نتیجه نهایی تناژ آب تأثیر می گذارند. جلوه های نورپردازی مصنوعی ویا طبیعی نیز زیبایی شناسی نهایی را تعیین می کند، زیرا اگر در خارج از منزل قرار گیرد و آسمان را منعکس کند، جلوه ای متفاوت از زمانی که در داخل خانه قرار دارد، جایی که سقف بر رنگ آن تأثیر می گذارد، ایجاد می کند.

توانایی جذب آب نسبت به رنگ های قرمز، زرد و نارنجی راحت تر از رنگ های آبی و تنالیته های سرد است. با درک این موضوع که رنگ آب استخر توسط آسمان تعیین می شود، مطمئناً رنگ نهایی آن همواره سمت طیف آبی متمایل خواهد شد. با افزایش عمق استخر، رنگ آبی تیره تر می شود، در حالی که اگر عمق آن از ۵۰ سانتی متر تجاوز نکند، آب شفاف به نظر می رسد. امروزه طرح ها و طیف رنگ های زیادی وجود دارد که می توان به چند نمونه اشاره کرد، طیف رنگ هایی مانند انواع سبز ها، قهوه ای، آبی یا سفید تا خاکستری، سیاه و غیره که به نیازها و شرایط مختلف پاسخ می دهند می توان استفاده کرد.

رنگ آبی متداول ترین رنگی است که برای پوشش کف استخرها استفاده می شود زیرا انعکاس آبی آسمان را تقویت می کند. به طور کلی می توان گفت که رنگ آبی تمایل دارد با آبی دریا همراه باشد و یک اثر باطراوت از آرامش و ایجاد می کند. انواع آبی شامل فیروزه ای، آبی روشن، نیلی، اولترامارین و غیره است که با توجه به شرایط مختلف برای پوشش کف استخرها به کار می روند.

اگر هدف ایجاد یک محیط فرازمینی باشد، می توان از پوشش شنی یا خاکی رنگ استفاده کرد زیرا به این ترتیب، انعکاس آب روی دیواره های استخر به رنگ فیروزه ای دیده می شود. در صورت تغییر در شرایط اقلیمی منطقه ای که استخر در آن نصب می شود، تونالیته می تواند تغییر کند، به همین دلیل است که برای مناطقی که در معرض آفتاب زیاد قرار دارند توصیه می شود. از طرف دیگر، اگر هدف ایجاد محیط طبیعی تری است، می توانید از طیف رنگ های سبز استفاده کنید که همراه با پوشش گیاهی اطراف، بتواند جلوه یک دریاچه طبیعی با رنگ های تیره تر یا یک ساحل دریا با رنگ هایی مانند سبز زمردی را به دست آورد.

استفاده از رنگ های سفید در مناطق عمدتا آفتابی توصیه می شود زیرا به برجسته کردن عناصر داخلی و خارجی که اطراف استخرها را احاطه کرده اند کمک می کند. اگرچه گاهی نگاه کردن به دیوارها می تواند خیره کننده باشد، اما به دلیل تأثیری که نور خورشید بر رنگدانه ها می گذارد، رنگی است که کمترین تخریب را دارد و بقایایی که آهک در آب می گذارد را به چشم نمایان نمی سازد.

رنگ های مایل به خاکستری جلوه ای شبیه به آنچه در دریا ایجاد می شود، ایجاد می کند، حتی می توان گفت تقلید از اقیانوس یا دریاچه. علاوه بر این، رنگ های مایل به خاکستری به پنهان کردن خاک یا آثار گرد و غبار انباشته شده در داخل کمک می کنند و همچنین می توانند دمای آب را افزایش دهند، البته نه به اندازه رنگ های سیاه. اگر هدف حفظ دمای آب بالا در طول سال باشد، دومی مناسب ترین گزینه خواهد بود. اگرچه ممکن است اعمال آن دشوار در نظر گرفته شود، رنگ مشکی جلوه ای آینه ای ایجاد می کند که مناظر اطراف استخر را منعکس می کند. لازم به ذکر است که با توجه به ویژگی هایی که دارد بیشترین کاربرد را در ساخت دریاچه های مصنوعی با گیاهان طبیعی دارد. با توجه به موارد مذکور شما بهتر می توانید در  انتخاب رنگ مناسب برای استخر تصمیم بگیرید.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر که دارای رنگ مناسب برای استخر هستند دعوت می نماید.

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

رنگ مناسب برای استخر

طراحی محوطه ویلا

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 319

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *