طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران، شقایق ریاضی

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

معمار اصلی: شقایق ریاضی

موقعیت: ایران، تهران، خیابان مطهری

عکاس: مصطفی قاهری

مساحت: ۲۲۰ مترمربع

سال: ۱۳۸۹

جوایز کسب شده: برنده جایزه اول در بخش طراحی داخلی و معماری داخلی فضاهای عمومی سومین مسابقه طراحی و معماری داخلی هنر معماری

شرح پروژه

پروژه حاضر شامل طراحی و بازسازی نمایشگاه مرکزی شرکت لگراند می باشد. ساختمان این شرکت که با نام صنایع الکتریکی البرز مشهور است یک بنای بتنی ۲۵ ساله می باشد. نمایشگاه مرکزی این شرکت در فضایی با متراژ ۲۲۰ مترمربع در طبقه ی همکف این ساختمان قرار گرفته است. طراحی این بخش با هدف نمایش محصولات لگراند، تولید ایران و فرانسه، محصولات برندهای وابسته، ایجاد فضای آموزشی برای متخصصان و به علاوه سالن انتظار در بخش اداری و ورودی ساختمان صورت پذیرفت.

در سال ۱۳۸۹ طبقه ی اول این ساختمان تغییر کاربری داده و به نمایشگاه دائمی محصولات لگراند اختصاص یافت. از این رو در طی بازسازی این واحد کارفرما از طراح خواست تا تغییراتی با حفظ لوله های تأسیسات مرکزی انجام پذیرد. هدف اصلی در طراحی این نمایشگاه، دیزاین فضایی ساده و با کیفیت که با سایر نمایشگاه های دائمی این نام تجاری در کشورهای دیگر برابری داشته باشد. محصولات عمده این برند کلید و پریزهایی هستند که روی بردهایی با ابعاد ثابت و غیر قابل تغییر نصب شده اند. سایر محصولات قابل نمایش مانند محصولات شبکه و تولیدات صنعتی شامل کابل ها، سینی کابل ها، و تابلوهای برق هستند. بنابراین فضای مورد نظر می بایست با در نظر گرفتن عملکرد محصولات تقسیم می شد. تمامی محصولات ارائه شده می بایست در صورت داشتن عملکرد، قابلیت فعال شدن را می داشتند. از طرفی نیز با توجه به این که یکی از خدمات این شرکت هوشمندسازی فضاهای ساختمانی می بود، طراحی این نکته باید مورد توجه طراح قرار می گرفت. خطوط طراحی می بایست در کنار الزامات عملکردی، با در نظر داشتن سیاست شرکت لگراند به طور کامل در راستای نمایش محصولات و عملکردشان بدون هیچ اغراقی طراحی می شد.

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، چیزی که می توانست در تقسیم بندی فضا و ترسیم خطوط طراحی راهنمای اصلی باشد، ستون های اصلی ساختمان، ورودی واحد و به علاوه فضای وُید بود. از این رو در ابتدای کار مرز ورودی واحد نمایشگاه از ورودی اصلی مشخص شده و وُید به عنوان فضای نمایش محصولات صنعتی به سالن اصلی نمایشگاه افزوده شد. همچنین پنجره ی بزرگ و ثابتی که میان فضای نمایشگاه و حیاط قرار داشت، حذف گشته و حیاط که تاکنون بی استفاده مانده بود، برای برگزاری مناسبت های خاص به فضایی الحاقی و نیمه مسقف تبدیل شد. در فضای اصلی نیز ستون های ساختمان، پایه و اساس اولیه طراحی قرار گرفت، ستون های موجود حجم گرفته و به دیوارهایی جهت ارائه «تازه های تولید» تبدیل شدند.

تازه های تولید به شرح زیر بودند:

_ محصولات جدید

_ محصولات تولید ایران

_ محصولات تولید فرانسه

_ محصولات تولید برند بتیچینو

_ پانل کنترل نور

_ پانل محصولات مربوط به کنترل نور

_ پانل محصولات قدرت

_ فضای کنفرانس و آموزش

_ قسمت محصولات صنعتی

_ ورودی و فضای انتظار

_ لابی

_ سرویس بهداشتی

فضای نمایشگاه با توجه به تقسیم بندی هندسه ی موجودی که در خود داشت و با حجم گرفتن ستون ها محسوس تر هم شده بود به ۱۲ بخش تقسیم شد. طراح برای پوشش کف سرامیک و برای سقف کناف را انتخاب کرد. تمامی تأسیسات تهویه در پروژه از فن کویل های زمینی به فن کویل های سقفی و کانال ‌های هوا رسانی از پیش عایق شده ی پُلی اورتان تبدیل گشت. به علاوه کابل های هوشمندسازی (باس) و دوربین های مداربسته نیز در سقف کاذب تعبیه شد. در طی بازسازی پروژه دیوارها جهت تحمل وزن تابلوهای محصولات تقویت گشته و با استفاده از روکش های کناف مسطح شدند تا علاه بر ایجاد فضایی برای عبور کابل ها، ناصافی های دیوارها را نیز برطرف سازند. برای نمایش تابلوها، نورپردازی محصولات و جداساختن آن ها از یکدیگر، پانل هایی از جنس نئوپان را طراحی کردند.

یکی از مهم ترین بخش ها در طی بازسازی این پروژه نورپردازی در فضا بود که می بایست به عنوان یک عنصر فعال بر سطح هوشمندسازی قرار می گرفت. از این رو طراحی فضا به واسطه ی نور طبیعی ورودی از قسمت حیاط و سایر نورهای مصنوعی و قابل کنترل توسط مدارهای هوشمند سازی طراحی شد.

همانطور که از چنین فضایی انتظار می‌رود، می‌بایست در برخورد با مخاطب ابتدا حسّ اطمینان و بعد از آن آرامشی در جهت ارتباط و ترغیب به انتخاب محصولات را ایجاد نماید. بنابراین سعی بر این شد تا کیفیت اجرای فضا، متناسب با کیفیت محصولات لگراند باشد. به علاوه با انتخاب رنگ سفید و پرهیز از شلوغی فضا سعی شد با مبلمان و رنگ به ایجاد حسّ اطمینان و تمرکز کمک بیشتری شود.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

طراحی شوروم لوازم الکتریکی

طراحی نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه در تهران

پلان ها، دیاگرام، سکشن وغیره.

در این بخش به طراحی شوروم لوازم الکتریکی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 246

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *