طراحی سازه‌ ای ارگانیک در نمک ‌­آبرود: رستوران و دفتر معماری آیلار، اثر فریدون عبیدی

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

معمار مسئول: فریدون عبیدی

موقعیت: ایران، نمک آبرود

متراژ: ۱۳۸۷

عکاس: حسین برازنده

سال: ۱۳۸۷

شرح پروژه

در این بخش از خط معمار با شرح رستوران و دفتر معماری آیلار همراه شما کاربران گرامی هستیم. پروژه ی زیر نتیجه ی برهم زدن نظام معمول سازه و به کارگرفتن ایده ی نوین و استفاده از متریال غیر متعارف در سازه ی ساختمان می باشد. لازم به ذکر است که بی نظمی موجود منجر به پدیدآمدن نظمی دیگر شده و همچنین فلسفه و ضرورت وجود اش را توجیه می کند. و در راستای همین موضوع ترکیبی کاربردی و مبتنی بر المان های زیباشناختی همراه با آشنایی­ زدایی از کاربردهای معمول عناصر، صورتی متفاوت را به ناظر ارائه می دهد.

پروژه ی حاضر با سطح زیر اشغال به متراژ ۶۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع به عنوان یک مجموعه ی پذیرایی بنا گشت. ایده اصلی در طراحی این مجموعه با الهام از طبیعت صورت گرفت؛ نوعی طراحی که میان عناصر سنتی و مدرن پیوندی غیرخطی و محو اما ملموس و بصری ایجاد نمود. از این رو شاید بتوانیم ترکیب زیبایی و کاربرد را مهم ترین خلاقیت و نوآوری در طراحی این پروژه به حساب آوریم.

یکی از دغدغه های اصلی کارفرما این بود که تا حدامکان طبیعت تخریب نگردد. از این رو می توان گفت که انسانی ترین و در عین حال دشوارترین بخش این پروژه به حساب می آمد، تا اندازه ای که درختان صنوبر موجود اطراف آن که بسیار حساس و شکننده بودند، کوچکترین آسیبی ندیدند.

المان های اصلی طراحی و ساخت و سازه پروژه:

سازه ی سالن:

سقف خرپا با چوب دهانه ی ۵/۹×۱۷ متر؛ جنس چوب مورد استفاده: نراد روسی؛ اتصالات: پلیت‌ های چوبی میز تراس: میز تراس از جنس تنه ی درخت بلوط می باشد که یک تکه بوده و بدون دخل و تصرف در آن به صورت میز مورد استفاده قرار گرفته است.

نوع چوب:

بلوط؛ وزن: ۲۰۰۰ کیلوگرم؛ قدمت چوب: ۸۰۰ سال؛ انتقال به محل: توسط نیروی انسانی. یک نیمکت صرفا وسیله ای برای نشستن نیست، حتی اگر جنس آن چوب، سنگ، بتن یا آهن باشد. یک نیمکت یا محل نشستن، در ترکیب بندی فضا تأثیر عمیقی دارد. ابعاد بزرگ مدل و طرح یک قطعه و  موقعیت قرارگیری آن به اندازه میزان آسایش حاصل از کاربرد آن (نشستن) اهمیت دارد.

توربین آبی:

توربین ها معمولا یک محور چرخنده و تعدادی پره دارند که به بخش اصلی اتصال یافتند. با برخورد آب، این پره ها به حرکت در می آیند و در نتیجه حرکت و ریزش آب افزون بر ایجاد زیبایی، پویایی و طراوتی خاص به فضا می افزاید.

آسیاب بادی:

قدمت بهره مندی از نیروی باد مشخص نیست اما لازم به ذکر است که بگوییم ایرانیان از اولین اقوامی بودند که باد را مهار کردند و از آن به‌عنوان محرک آسیاب و چرخ چاه بهره گرفتند.

حرکت آب در جوی:

در این پروژه از حرکت آب در توربین آبی استفاده شده و آب ریخته شده در پره‌های توربین در ادامه به نهر آبی که در تمام محوطه می‌چرخد سرازیر شده و صدای دل نشینش حسی منحص به فرد ایجاد می کند.

کندوج (vip):

کندوج ملهم از سازه‌های قدیمی که جهت نگهداری محصولات کشاورزی استفاده می شد (کندوج) بنا گشت. کندوج در اصل واژه ای گیلکی و نام سازه ایست که شالی­ کاران شمالی در گذشته های دور از آن برای نگهداری و انبار کردن ساقه های شالی استفاده می کردند.

گاری:

در این پروژه از گاری‌ های قدیمی به عنوان باغچه های متحرک آشنایی­ زدایی شده است و به تناسب فصل، گیاهان متفاوتی مانند گیاهان بن سای صخره ها و گل های فصلی در آن استفاده می شود.

پرو ژه طراحی دکوراسیون رستوران و خانه‌ ی هنر و معماری آیلار نیز از نمونه آثاری است که جهت دستیابی به نوعی معماری طبیعی و با روش یادمان سازی عناصر سنتی همت گمارده است. برخی از این عناصر یادمان ساز شامل موارد زیر می باشند:

– حداقل دخالت متریال غیرسنتی در سازه‌ ی پروژه

– عدم وجود عناصر ناهمگون در کنار هم

– یگانگی سازه با محیط و طبیعت

– کاهش چهره ی ویترینی بنا و دستیابی به معماری کاربردی سنت –چه در زیستن، چه در نگریستن.

– هارمونی فرم و محتوا و ایجاد ساختاری درست از عناصر تشکیل دهنده ی مجموعه

– ایجاد حس همزاد پنداری و ارتباط و به علاوه مرور گذشته برای انسان امروز

– خودآگاهی چیدمان عناصر؛ در اصل در این پروژه عناصر با شناختی که از آن ها وجود داشته و با دیدی آگاهانه و میدانی در کنار هم قرار گرفته اند، به طوری که در مورد چیدمان کوچک ترین جزء هم تدبیر کافی صورت گرفته است. با این توضیح که گرچه عناصر در عمق کار نمی توانند از تفکر یادمانی خارج شوند اما سعی بر آن شده که عناصر منتخب، منطق و ضرورت در کنار هم نشستن را بیابند و یک منطق ساختاری آن ها را بهم متصل سازد.

اکنون در ادامه شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی دکوراسیون رستوران و دفتر معماری آیلار دعوت می نماییم.

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی رستوران و دفتر معماری آیلار

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح طراحی دکوراسیون رستوران و فتر معماری آیلار پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 436

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *