طراحی داخلی منزل ایرانی در نیاوران، جایی میان ترکیب سبک و هندسه، آرش مدنی

طراحی داخلی منزل ایرانی

طراحی داخلی منزل ایرانی در نیاوران، جایی میان ترکیب سبک و هندسه، آرش مدنی

در این بخش قصد داریم با همراهی شما، به بررسی یکی دیگر از کارهای دفتر معماری آرشیفرم و معمار اول این دفتر یعنی آرش مدنی بپردازیم. طراحی داخلی منزل ایرانی در شهر تهران و منطقه نیاوران. در ادامه با مرور و معرفی کارهای شاخص این معمار، به بررسی این پروژه خواهیم پرداخت.

مروری بر پروژه های شاخص معمار

طی زمان یکی دو سال اخیر، آرش مدنی را با پروژه ای که در خیابان بنی هاشم تهران برای کاشی و سرامیک البرز انجام داد، می شناسیم. هر چند بطور حتم کارهای دیگر این معمار نیز در خور بررسی خواهد بود اما این پروژه آرش مدنی شاخص تر از سایر کارهای دیگر اوست. دعوت می کنیم پس از مطالعه این مطلب، از طریق لینک زیر، نگاهی به طراحی پروژه ای که در مورد آن صحبت شد نیز، بیاندازید:

طراحی داخلی فروشگاه و شوروم البرز سرامیک ، آرش مدنی

البته آرش مدنی، برای برند کاشی و سرامیک البرز، شعبه دیگری در خیابان شیرازی تهران نیز طراحی و اجرا نموده است که این کار را نیز می توان در زمره پروژه های شاخص وی قرار داد. خیابان ها شیراز واقع در محدوده میدان ونک و خیابان بنی هاشم واقع در اتوبان رسالت تهران، از خیابان هایی هستند که برای هر معمار و طراح ایرانی آشنا هستند. چرا که همه ما برای خرید متریال هایی نظیر کاشی و سرامیک، برای یک بار هم که شده، به این خیابان ها سر زده ایم. البته این موضوع مختص معماران نیست و هر کسی که به این متریال ها نیاز داشته باشد، گذرش به این خیابان ها افتاده است. جایی که برندهای مختلف، شوروم های خود را برپا کرده اند. در این دو خیابان، این معمار دو کار شاخص را ارائه نموده است که می تواند در نوع خود جالب باشد. این شعبه از برند کاشی البرز را نیز می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید:

طراحی داخلی فروشگاه سرامیک البرز، استودیو آرشیفرم

طراحی داخلی منزل ایرانی

و اما برای این که از مبحث این بخش دور نشویم، به سراغ آپارتمان مورد بررسی این بخش می رویم. پروژه ای که آن را طراحی داخلی منزل ایرانی نامیده ایم! دلیل این نامگذاری، آن است که این سبک از طراحی داخلی منزل ، سلیقه ای ایرانی است! از انتخاب متریال های کف و دیوار و نشیمن و آشپزخانه گرفته تا نورپردازی سقف و … . نه اینکه این کلمه تعبیر خاصی داشته باشد، نه! منظور از سلیقه ایرانی، پایین آوردن یا بالا بردن سبک یا شخص یا فرهنگ خاصی نیست! بلکه اگر کمی به کارهایی که در ایران طراحی و اجرا می شوند (بویژه کلان شهرهای تهران، مشهد و …)، این نوع ترکیب المان های سبک های مختلف نظیر مدرن و کلاسیک را بیشتر می بینیم. بله، منظور ترکیب سبک هاست. بویژه همین دو سبک! مدرن و کلاسیک. ما در کارهای داخلی ترکیب المان های برگرفته از هر دو سبک را مشاهده می کنیم. از انتخاب متریال و رنگ گرفته تا عناصر کلیدی طراحی نظیر خطوط!  و این آپارتمان نیز دارای همین ویژگی هاست. کافی است نگاهی گذار به تصاویر داشته باشید. متوجه این موضوع خواهید شد.

اشکل هندسی در طراحی داخلی

از بحث سبک و سلیقه ایرانی که بگذریم، در قسمت دوم، قصد داریم به ترکیب بندی هندسی استفاده شده در این فضا هم اشاره ای داشته باشیم. آن طور که ما در بررسی کارهای اخیر آرش مدنی متوجه شده ایم، این معمار، توجه ویژه ای به سقف و طراحی آن دارد. البته نه این معمار بلکه هر طراح و معماری سقف را به عنوان یک عنصر کلیدی در طراحی تلقی می کند. اما در پروژه های بررسی شده از مدنی، می توان دید که سقف ها بیانگر حرف و نکته ی خاصی هستند. نه اینکه به دنبال تشخیص این حرف ها و نکات باشیم چرا که هیچکس به اندازه خود معمار، نمی تواند بطور دقیق در مورد طرح صحبت کند و هر کسی، می تواند آزادانه برداشت خود را از اثر داشته باشد. ما به شاخصه ها اشاره می کنیم و یکی از شاخصه های این معمار، توجه به سقف است. اگر دو پروژه ای که در ابتدا به آنها اشاره نمودیم یعنی شوروم های کاشی و سرامیک سری بزنید، به طور کامل متوجه این موضوع خواهید شد.

مدنی در طراحی این پروژه، در سقف فضای نشیمن نیز طرحی هندسی را بر روی سقف پیاده سازی نموده است. نمی توان این سبک از کار را در رسته ویژگی های سبک مدرن جای داد. به همین دلیل است که در عنوان مطلب نوشته ایم: “جایی میان ترکیب سبک و هندسه” . اما می توانیم به قطعیت بگوییم که مدنی تمرکز ویژه ای بر روی طراحی سقف ها دارد.

از سوی دیگر در فضاهایی نظیر اتاق خواب، سرویس بهداشتی و آشپزخانه، سقف ساده و تنها با باکس های نورمخفی از جنس کناف روبرو هستیم. در ادامه دعوت می کنیم نگاهی به تصاویر بخش های مختلف این آپارتمان بیاندازید چرا که هیچ چیز به اندازه تصاویر گویای امر نخواهد بود.. فقط در بخش سرویس های بهداشتی، توضیحاتی در مورد انتخاب طرح سرامیک ارائه خواهیم کرد.

فضای نشیمن یا پذیرایی

در ادامه تصاویر نشیمن این منزل مسکونی را مشاهده می نمایید. می توانید سقف و آنچه در مورد این فضا ذکر شد را در تصاویر مشاهده نمایید.

طراحی داخلی منزل ایرانی طراحی داخلی منزل ایرانی

آشپزخانه

در سبک زندگی ایرانی، آشپزخانه را قلب تپنده خانه معرفی می کنند.

طراحی داخلی منزل ایرانی

اتاق خواب ها

اتاق خواب های منزل، از فضای نشمین پیروی می کنند با این تفاوت که سقف بصورت ساده کار شده است.

طراحی داخلی منزل ایرانی طراحی داخلی منزل ایرانی طراحی داخلی منزل ایرانی طراحی داخلی منزل ایرانی

سرویس بهداشتی

اگر یک طراح و معمار هستید، نیازی به خواندن این توضیحات نخواهید داشت. این بخش از توضیحات، برای آن دسته از کاربران است که در این رشته فعالیت ندارند و از سر علاقه این مطالب را مطالعه می کنند. این سبک از کاشی و سرامیک، را طرح مراکشی می نامند. در سبک طراحی داخلی مراکشی ، می توان این نوع طرح ها را به وفور یافت. به این دلیل، کاشی هایی که با این سبک طراحی می شوند را با این نام اطلاق می کنند. در حال حاضر، بسیاری از طراحان و کارفرمایان، در طراحی داخلی منزل ایرانی ، گرایش زیادی به استفاده از این طرح را از خود نشان می دهند.

مدل متعارف استفاده از این نوع کاشی سرامیک یا هر نوع دیگر از کاشی سرامیک نیز به همین ترتیب است. ترکیب بخش طرح دار با بخش ساده. به طور حتم این موضوع قطعیت ندارد و به سلیقه کارفرما و طراح برخواهد گشت. به همین دلیل در ابتدای این پارگراف از کلمه متعارف استفاده شد.

در طراحی داخلی هر دو سرویس بهداشتی این منزل مسکونی ، چنین رویکردی لحاظ شده است اما به طور متضاد. یعنی در یکی از طرح مراکشی به عنوان بخش غالب بهره برده شده است و در دیگری، از طرح ساده به عنوان بخش غالب و طرح مراکشی به عنوان فوکال پوینت یا نقطه ی کانونی.

طراحی داخلی منزل ایرانی

طراحی داخلی منزل ایرانی

تحریریه خط معمار

منبع: ARSHIFORM

تعداد بازدید: 2,036

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *