به کارگیری عناصر چینی در دکوراسیون داخلی مینیمال، معرفی سه پروژه

دکوراسیون منزل ایرانی ساده

به گارگیری عناصر چینی در دکوراسیون داخلی مینیمال، معرفی سه پروژه

فضای داخلی در هر خانه یک عملکرد مهمی را شامل می شود که نه تنها در تزئین و دستیابی به ایده آل ها از دیدگاه های زیبایی شناختی، بلکه راهی برای دستیابی به راحتی، هارمونی، آرامش و عملکرد آن می باشد. بنابراین ممکن است که در مواجهه با انتخاب راه حل های طراحی داخلی، همه گزینه ها را پشت سر بگذاریم: از این موارد  می توان به روکوکو، مینیمال، پاپ آرت و همچنین آوانگاردها و غیره نیز شاره کنیم.انتخاب بهترین گزینه به شما کمک می کند تا فضایی لذت بخش و آرامش بخشی را در منزل خود ایجاد کنید. امروزه به کار بردن سبک چینی در فضاهای داخلی برای افرادی که فضاهایی مبتنی بر اصول سادگی، انرژی و طبیعت در نظر دارند، کارایی زیادی دارد. اما این سوال برای کاربران پیش می آید که این سبک چیست و چگونه به دکوراسیون داخلی راه یافت. در ابتدا بهتر است تا اندکی راجع به تاریخچه این سبک بگوییم.

در اواخر قرن ۱۸ ام در اروپا ما شاهد به کاربردن عناصر تزئینی چینی در فضاهای داخلی می شویم. قشرهای مرفه در این دوران از مجموعه گلدان ها و ظرف های چینی  در منازل خود به عنوان عناصر تزئینی استفاده می کردند. بدین ترتیب عناصر تزئینی چینی به اروپا راه یافت. بیش ترین تأثیر سبک چینی بر دکوراسیون داخلی را در اواخر قرن ۱۸ در انگلستان مشاهده می کنیم. رد پای هنر چینی در محصولات تولید کننده مبلمان انگلیسی با نام Thomas Chippendaleمشاهده می شود. در آثار ایشان می توان ترکیبی از تکنیک های سنتی را با عناصر تزئینی چینی و تخته سنگ ها نیز مشاهده کرد. در این دوران چین بنیانگذار فناوری لاک شد و در این راستا نیز مبلمان اروپایی از الگوی مدل های چینی ساخته می شدند. همچنین در این هنگام از آن جایی که روسیه از نظر موقعیت جغرافیایی در جوار آن ها قرار دارد، سنت های چینی را خیلی زود اتخاذ کرد. باوجود مشهور بودن در دوران روکوکو، سبک چینی به زودی به فراموشی سپرده شد. 

سبک چینی، ویژگی هایی متمایز

با مطالعه دقیق ویژگی های فضاهای داخلی با سبک چینی، می توان دریافت که تفاوت های قابل توجهی با سنت های سایر شرقی ها دارد. عمده ترین ویژگی های طراحی داخلی منزل به سبک چینی، عدم گوشه های تیز و مبلمان بیش از حد دست و پاگیر است، اما با این وجود تنوع بسیاری دارد. هنگام ایجاد چیدمان قرار دادن مبلمان طراحان معمولا از یک روش پیچیده لاک زدن در چندین لایه به عنوان یک عنصر تزئینی استفاده می کنند. حکاکی روی یک سطح با لاک سیاه یکی از رایج ترین روش تزئینی با این سبک از گذشته تا به امروز بوده است. 

استفاده از تکنیک intarsia که بیش تر برای اروپایی ها شناخته شده است، از دیگر ویژگی های مرسوم مبلمان چینی است. در واقع می توان گفت که این تکنیک تزئین سطوح می باشد که بیش تر برای سطوح کابیت ها و میزها به کار می رود. اصلی ترین و مهم ترین وسایل و مبلمان داخلی در سبک چینی، میزها و صندلی ها می باشند. تمامی اشیا معمولا از جنس بامبو و به شکل مستطیل ساخته می شوند. از دیگر ویژگی های سبک چینی که همچنان در منازل با این سبک مرسوم می باشد، عدم وجود پرده بر روی پنجره ها می باشد. طراحی داخلی با سبک چینی معمولا با هماهنگی، سادگی و مختصر بودن و در بیان کلی هر آن چیزی که راحتی و آرامش را به همراه می آورد، همراه است.

مفهوم رنگ ها در این سبک

رنگ زرد به عنوان رنگ امپراطوری، و همچنین رنگ ملی در نظر گرفته می شود. سبز به معنای آرامش است، و رنگ آبی نشانی از اشرافیت دارد که در فضاهای اشرافی به کار می رود. البته انتخاب رنگ ها در این سبک بستگی به دیدگاه و سلیقه و ترجیحات صاحبان منازل دارد.

کفپوش

ترتیب و چیدمان کفپوش در سبک چینی به استفاده از قطعات بزرگ سنگی و سطوح حجمی با طیف رنگی تیره و روشن محدود می شود. گاهی اوقات نیز طیفی از قرمز را نیز در آن ها مشاهده می کنیم. اما گزینه ایده آل آن ها، کفپوش های بامبو می باشد.

دیواره ها

برای پوشش دیواره های با سبک چینی به طور معمول از گچ کاری و یا نقاشی دیواره ها استفاده می کنند. طرح های که در ادامه ذکر می شود از دسته های مرسوم در نقاشی های دیواری منازل با این سبک می باشد: درختان کوتاه، گیاهان گل دار، پرندگان، کوه ها و غیره. هر یک از این شکل ها بار معنایی جداگانه ای دارد، بنابراین باید در انتخاب آن ها دقت کافی به خرج دهیم.

سقف ها

برای پوشش سقف ها به طور معمول از رنگ های روشن استفاده می شود. همچنین در میان آنها با طراحی های چند سطحی برخوردارند که امکان ایجاد توهم حجم را ایجاد می کند و با استفاده از نورپردازی، سعی می کنند تا نور خورشید و یا آسمان را شبیه سازی کنند. در طراحی تزئین سقف نیز ما همچنان شاهد فرم های مستطیل شکل هستیم.

مبلمان

در سبک چینی مبلمان بخش مهم را شکل می دهند و مبلمان می باستی راحت و کاربردی باشد. جنس آن ها معمولا از چوب می باشد که با استفاده از تکنیک های مختلف ساخته می شوند. در چنین سبکی استفاده از مبلمان مستطیل شکل، حجیم با گوشه های تیز توصیه نمی شود و بنابراین طراحان معمولا سع می کنند تا از ایستفاده از چنین مبلمانی بپرهیزند. شما می توانید با استفده از کوسن های مدور برای کاهش این زوایا استفاده کنید.

اکسسوری ها

محصولات چینی، چوبی و برنز، انواع گل ها مانند گل های ارکیده و داوودی، فانوس ها، نقاشی های باشکوه چینی، کوسن های از جنس ساتن، گلدان های مختلف، درختان تزئینی و مینیاتوری، چتر های چینی، شمع و شمعدانی های مختلف و …. تمامی آن ها می توانند برای تزئین فضاهایی با سبک چینی به کار روند.  بعد از گذشت زمان و ورود به عرصه مدرن و سپس پست مدرن، مینیمالیسم مدرن سریع تر از سایر سبک ها وارد سبک  های چینی شد. رشد این جنبش فرصتی منحصر به فرد را ایجاد کرد تا طراحان بتوانند این دوسبک هنر ی سنتی و مدرن را به سرعت در کنار هم قرار دهند. در این بخش آن چه خط معمار قصد معرفی به شما را دارد بررسی نمونه هایی از دکوراسیون داخلی است که عناصر سبک دکوراسیون سنتی چینی را در فضاهای مدرن و مینیمال کنار یکدیگر قرار داده اند. در ادامه برای شما کاربران گرامی سه نمونه ای پروژه های منحصر به فردی را برای شما آماده ساخته ایم که ریشه استفاده از سبک سنتی چینی در فضاهای مینیمال و مدرن مشاهده می شود.

پروژه اول

دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده

پروژه دوم

دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده

پروژه سوم

دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده دکوراسیون منزل ایرانی ساده

در این بخش به شرح عناصر سبک چینی در فضاهای مدرن و مینیمال پرداختیمو در بخش های بعدی خط معمار نمونه هایی از دکوراسیون منزل ایرانی ساده را برای شما به اشتراک خواهد گذاشت.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Homedesigning

تعداد بازدید: 697

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *