مسابقه دانشجویی معمار برتر سال ۹۵

مسابقه دانشجویی معمار برتر

مسابقه دانشجویی معمار برتر سال ۹۵ –

مسابقه دانشجویی معمار برتر با هدف تشویق دانشجویان معماری برای طراحی معماری مبتنی بر ایده‌ پردازی و خلاقیت از سال ۱۳۹۲ توسط مرکز معماری ایران و همکاری صاحب نظران معماری و شهرسازی برگزار می‌شود.
موضوع خلاقیت و ایده و آنچه باعث ایجاد نظر، و بینش در میان دانشجویان معماری می‌شود، امری است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. به همین خاطر برگزار کنندگان و شورای سیاست‌گذاری مسابقه معمار برتر، موضوع مسابقه را هر سال با در نظر گرفتن مقوله خلاقیت و مسأله کاوی و با تأکید بر اصلاح وضع موجود و ساماندهی معماری موجود انتخاب می‌کنند.
اولین دوره مسابقه دانشجویی معمار برتر با موضوع ساماندهی بام‌های مسکونی در سال ۱۳۹۲ و با داوری آقایان کامران افشارنادری، علیرضا تغابنی، فرهام مقدم راد و رضا نجفیان و دومین دوره مسابقه نیز در سال ۱۳۹۳ با موضوع طراحی و ساماندهی نماهای شهری و با داوری خانم حبیبه مجدآبادی و  آقایان رضا مفاخر و بهرام کلانتری برگزار شد. سومین دوره ی مسابقه معمار برتر نیز با موضوع معماری فضاهای مرده ی مسکونی در سال ۱۳۹۴ با مدیریت دکتر افشار نادری و تیم داوری دکتر شهاب میرزاییان، مهندس فرهام مقدم راد و مهندس سارا کلانتری برگزار گردید.


چهارمین دوره ی مسابقه دانشجویی معمار برتر ۱۳۹۵

زندگی روزمره همیشه ابعادی کوچک و ملموس دارد. با گسترش ابعاد فیزیکی شهر نه تنها ابعاد واقعی محیط زیست روزمره شهروندان گسترش نمی یابد، بلکه شهر به فضاهای خرد بیشتری نیازمند می شود. گذشته از اهمیت کاربردی روزافزون فضاهای خرد در شهرهای بزرگ، نباید از نقشی که آن ها در شکل دادن به سیمای شهر بازی می کنند غافل بود. خرد فضاها زوائد شهری و فضاهای مرده شهری  نیستند بلکه برعکس به دلیل کوچک بودن فرصت های خوبی برای تجربه کردن صدها راه خلاقانه و ابداعی و تشویق طراحان مبتکر و همچنین فرصتی برای پاسخگویی به نیاز به تنوع و بهره وری زیبایی شناختی از شهر پدید می آورند. یک نمونه از فضاهای مرده شهری فضای زیر  پل ها و خیابان های شهری است.

پل های بزرگراه ها و خیابان های شهری گذشته از کاربری مهم ترافیکی که  به عهده دارند، فضاهای وسیع سرپوشیده ای را به وجود می آورند که گاه مانند پل سید خندان، به طرزی تقریبا سازماندهی شده، مورد استفاده ی مردم قرار می گیرند. این تجربه نشان می دهد که می توان از این فضاها برای برخی از این کاربری ها_ البته اندیشیده_ سود جست و حتی با تمهیداتی چهره تکنولوژیک و ناهنجار آنها را تا حدی تلطیف کرد.


با توجه به آنچه در بالا گفته شد شورای سیاست‌گذاری مسابقه معمار برتر سال ۱۳۹۵، موضوع مسابقه امسال را در ادامه روند مسابقات سه سال قبل (سال ۹۲ با موضوع ساماندهی بام‌ها ، در سال ۹۳ با موضوع طراحی نماهای شهری و در سال ۹۴ با موضوع معماری فضاهای مرده مسکونی برگزار شد) ساماندهی و ارتقاء کیفیت فضاهای مرده شهری انتخاب نموده است.

عنوان مسابقه :

طراحی خرد فضا های مرده ی شهری

مشخصات سایت :

سایت مورد نظر ، فضای زیر پل پارک وی واقع در منطقه ی ۱ شهر تهران در بخش شرقی به مساحت تقریبی ۹۲۰ مترمربع می باشد که مشخصات آن در دو شیت به پیوست ارائه گردیده است. (دریافت فایل ها در انتها)

شرکت کنندگان با توجه به ملاحظات ذکر شده در شرایط مسابقه نسبت به طراحی سایت فوق الذکر اقدام و مطابق با شرح مدارک تحویلی در مسابقه شرکت نمایند.

 مشخصات مدارک تحویلی  برای شرکت در مسابقه:

توجه :

·      تعداد شیت ها حداکثر سه شیت افقی در اندازه ی ۷۰ *۵۰ و به صورت شاسی (فوم برد) می باشد.

 

شیت اول: کانسپت (اسکیس، توضیحات، دیاگرام و …)

شیت دوم: تصاویر سه بعدی

شیت سوم: پلان، مقاطع، جزییات، اگزونومتری ( در صورت نیاز) و ادامه تصاویر سه بعدی

یک پاکت A4 شامل پرینت هر سه شیت در کاغذ A4و یک CD با محتوای فایل تمام شیت‌ها (فرمت JPEG) و پاورپوینت مخصوص تحویل آثار را به دبیر خانه تحویل دهند.

توجه :

پاورپوینت مذکور در سایت مرکز معماری ایران قابل دریافت است. این پاورپوینت محدود و بسته شده است و تنها بایستی شرکت کنندگان نام  و مشخصات و عکس خود را به همراه عکس شیت‌های خود در آن بارگذاری کنند. (جهت دریافت پاورپوینت کلیک کنید)

کپی کارت ملی و کارت دانشجویی شرکت کنندگان (در صورت شرکت در مسابقه به صورت تیمی اطلاعات کلیه ی افراد تیم باید ارسال گردد.)

یادآوری های ضروری :

درصورتیکه شرکت کننده در کمتر از سه شیت پروژه را تحویل نماید می بایست کلیه موارد ذکر شده را لحاظ کند.

لازم نیست تمام فضاهای زیر پل طراحی شود.

المان کروی موجود در سایت می تواند حذف شود.

شرکت کننده می تواند برای زیر پل کاربری خاص پیشنهاد دهدیا فقط برخورد زیبا سازی با زیر پل داشته باشد.

به محل تردد پیاده از عرض خیابان توجه شود.

بدنه زیرین پل می تواند  با افزودن عناصری متناسب با طرح پیشنهادی، بهسازی شود.

در طراحی می توان کف سازی، تغییر شکل ظاهری ستون و سطح زیرین پل، افزودن عناصر معمارانه یا طبیعی (آب، فضای سبز)، نورپردازی، عناصر بصری و غیره را لحاظ کرد.

شیوه ارائه آزاد است و شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت دستی و یا کامپیوتری طرح خودشان را ارائه دهند.

توجه بسیار مهم :

بر روي شیت ها از درج هرگونه آرم، لوگو و یا نشان هاي که بی نامی مدارك را به مخاطره اندازد و امکان تشخیص هویت گروه هاي شرکت کننده را فراهم کند جداً خودداري شود. آثاري که این قانون را نقض نمایند داوري نخواهند شد.

ملاحظات پیشنهادی جهت شرکت کنندگان در مسابقه :

با توجه به قرار گیری فضای زیر پل در میان مسیرهای تردد پر ترافیک خودرو، از ایجاد فعالیت های تشدید کننده تردد پیاده به نحوی که عبور و مرور را مختل کند اجتناب شود.

راه حل های الگویی و قابل اشاعه به لحاظ مفهومی (نه تکرار) اولویت دارند.

به چگونگی حضور انسان در فضای جدید توجه شود. عموما در فضاهای عمومی، فضاها و امکانات بر اساس پتانسیل های آن ها مورد استفاده قرار می کیرند نه لزوما کاربری های تعریف شده برای آن ها.

توجه به نورپردازی شبانه از موضوعات مهم در طراحی است.

پروژه جدید در صورت امکان، پل را به عنوان یک عنصر زیربنای شهری ارزش گذاری کند.

چنانچه خرد فضاهای مرده شهر مورد طراحی و مناسب سازی قرار گیرند، مجموعه اینها می تواند با کمترین هزینه ای هویت جدیدی را به شهر اضافه کند.

ایده، خلاقیت و مهارت در پرداختن به ایده اولیه از عوامل مهم ارزیابی پروژه ها هستند.

نحوه ی ثبت نام :

علاقمندان جهت شرکت در مسابقه می توانند از طریق لینک ثبت نام آنلاین ، اقدام به ثبت نام در چهارمین مسابقه ی معمار برتر نمایند.

لینک ثبت نام آنلاین

در این مرحله در پایان تکمیل فرم آنلاین ، کد تایید ثبت نام از طریق سامانه ی پیام کوتاه مرکز معماری ایران به شماره ی موبایل ثبت شده در فرم ثبت نام ارسال می گردد.

بدیهی است ارسال این کد به منزله ی ثبت نام قطعی می باشد.

توجه :

۱.        در صورت تکمیل فرم و مراحل ثبت نام و عدم ارسال کد ثبت ، با شماره ی ۴۳۹۱۳۰۰۰-۲۱ داخلی ۱۰۸ تماس حاصل نمایید و ثبت نام خود را تکمیل کنید.

۲.       از درج این کد بر روی شیت ها و آثار ارسالی خودداری کنید.

 

نحوه ی تحویل آثار و مدارک :

کلیه گرو‌های شرکت کننده بایستی طبق تقویم مسابقه و زمان مقرر تحویل آثار، مدارک و شیت‌های خود را به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند. در تحویل و ارسال آثار به دبیرخانه ، لازم است نکات زیر دقیقاً رعایت گردد:

آثاري که پس از موعد تحویل دریافت شوند داوري نخواهند شد.

لازم است در بسته بندي آثار دقت لازم به عمل آید تا آثار به صورت سالم به دست دبیرخانه برسد. دبیرخانه مسابقه از پذیرش مدارك آسیب دیده، اعم از بسته های پاره شده و مخدوش و مانند آن معذور خواهد بود.

کلیه شرکت کنندگان بایستی مشخصات ۵ بندی مدارک تحویلی توسط شرکت کنندگان که در بالا به آن اشاره شد را کامل تحویل نمایند. لذا دبیرخانه ی  مسابقات از تحویل آثاری که هر ۵ بند مدارک ارسالی را رعایت  نکرده باشد خودداری می نماید.

شرکت کنندگان پس از تحویل مدارک، رسید تحویل را از دبیرخانه دریافت خواهند کرد.

داوری و اعلام نتایج :

پس از پایان زمان مقرر در خصوص تحویل آثار ، هییت داوران با حضور مدیر مسابقه داوری آثار را در روز مشخص شده با حضور نماینده دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی انجام می دهند.

نتایج مسابقه در روز اختتامیه که از قبل از طریق سایت مرکز معماری ایران اطلاع رسانی خواهد شد ، طی برگزاری یک همایش به همراه نمایشگاه آثار منتخب اعلام می گردد.

زمان اعلام نتایج هفته ی اول اسفند ماه ۱۳۹۵ می باشد.

توجه:

شرکت کنندگان محترم ساکن شهرستان ها می توانند آثار خود را بدون پرداخت هیچگونه مبلغی به دبیرخانه های واقع در نمایندگی های مرکز معماری ایران در سراسر ایران تحویل دهند.

تقویم مسابقه

–  اعلام عمومی مسابقه (هفته اول آذر ماه ۱۳۹۵)

–  زمان ثبت نام ( از زمان اعلام عمومی تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵)

–  زمان تحویل آثار(۱۶ بهمن ۱۳۹۵ تا ۲۵ بهمن ۱۳۹۵)

–  داوری و نمایشگاه آثار منتخب (نيمه اول اسفند ۱۳۹۵)

 

هیئت داوران

آقای مهندس فیروز فیروز

آقای مهندس هومن بالازاده

آقای دکتر کاوه بذرافکن

آقای دکتر سعید فراهانی

مدیر مسابقه

آقای دکتر کامران افشارنادری

جوایز:

نفر اول مبلغ ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال   (45/000/000 ریال نقد ، ۲۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال کارت اعتباری باشگاه دانشجویان مرکز معماری ایران)

نفر دوم مبلغ ۴۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال  (25/000/000  ریال نقد، ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال کارت اعتباری باشگاه دانشجویان مرکز معماری ایران)

نفر سوم مبلغ ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (۱۵/۰۰۰/۰۰۰  ریال نقد ،۱۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال کارت اعتباری باشگاه دانشجویان مرکز معماری ایران)

 

مدارک مورد نیاز مسابقه

دانلود فایل مدارک
دانلود پاورپوینت

 

وب سایت مسابقه:

برای ورود و ثبت نام کلیک کنید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: مرکز معماری ایران

تعداد بازدید: 856

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *