طراحی چایخانه تاواریش ، شرکت طرح و ساخت طرا

دکوراسیون سفره خانه سنتی

دکوراسیون سفره خانه سنتی تاواریش ، شرکت طرح و ساخت طرا

اطلاعات پروژه:

معماری: شرکت طرح و ساخت طرا

معماران مسول: سید حسن علوی زاده، سیمین فرهنگی

موقعیت: ایران، تهران، نازی آباد

سال: ۱۳۹۶

پروژه دکوراسیون سفره خانه سنتی تاواریش در خیابان گودرزی، واقع در منطقه نازی آباد تهران قرار دارد. با توجه به موقعیت قرارگیری سایت در منطقه ی قدیمی تهران، پروژه به سبک پست مدرن طراحی شد. طراحان در ابتدا با یک بنای قدیمی و متروکه روبرو شدند که نیاز به تقویت داشت. ساختمانی که سال ها به عنوان انبار استفاده می شد. به دلیل ضعف در زیرساخت های تأسیسات ، سازه ها و با توجه به عدم وجود شاخصه های زیبایی و عملکردی ، نیاز به ساماندهی فیزیکی و تعریف یک عملکرد دارد. بنابراین با تأیید کارفرما طراحان سعی کردند تا یک مکانی متناسب با عملکرد این چایخانه سنتی همراه با ویژگی های محبوب و آشنا برای این منطقه فراهم آوردند. در مرحله اول طراحان سعی کردند تا فضای مورد نیاز چایخانه سنتی را بر اساس پلان فضایی پیشنهادی کارفرما طراحی کنند تا رابطه ای مکانی و سیرکولاسیون برای سازماندهی بی نظمی فراهم کرده و فضایی منظم برای قرارگیری مبلمان و تعریف نماهای داخلی ایجاد کنند.

ساختارشکنی و انتزاع از الگوهای اصلی آجر کاری با تأکید بر محورهای عمودی ، ایجاد کنتراست و ارتباط با خاطرات جمعی در فضاها و با اشاراتی به قوس سنتی در سقف و نما به عنوان اصلی ترین ایده برای طراحی دکوراسیون سفره خانه سنتی در نظر گرفته شده است. استفاده از متریال سنتی در سبک مدرن با توجه به الگوهای اصلی، عمده ترین پارامترهای طراحی می باشد. استفاده از کاشی های فیروزه ای در میان الگوهای آجری، بخشی از ایده های پست مدرن را برای ایجاد مکان صمیمی برای کاربران ایجاد می کند، زیرا این الگو ها متعلق به آثار باستانی است و خاطرات قدیمی را برای افراد یادآوری می کند.

نما با چیدمان مخصوص آجر به منظور تأکید بر ارتفاع عمودی و ایجاد تقارن توسط تقسیمات هفتگانه برای تأمین ورودی در محور مرکزی ارتفاع، شکل می گیرد. با توجه به مساحت کوچک و ارتفاع کوتاه و نیاز به القاء حس وسعت ، طراحان با استفاده از مواد و نما با تقسیم سطوح طراحی کردند تا چشم انداز گسترده ای را نشان دهد.

طراحان با توجه به برجستگی ستونها روی دیواره‏ی اصلی و نیاز به تأمین فضای بیشینه، با صرف نظر از پوشاندن ستونهای ساختاری بنا، سعی در انعکاس تقسیمات ناشی از این تأثیر ساختاری در سقف و نیز مبلمان ثابت منصوب روی دیواره ‏ها داشته ‏اند. لذا با ایجاد موج منظم در سقف و با هدف پنهان‏ سازی تدابیر مقاوم‏ سازی و متناسب با آن در دیواره ‏ی اصلی داخلی توسط نور و رنگ به دنبال ایجاد سیالیت و حس حضور در فضا بوده ‏اند.

به نحوی که با هماهنگی و انطباق با ساختار فضا، امکان تعریف مبلمان ثابت و در ارتباط مستقیم با جداره‏ سازی شهری برای ایجاد دید مطلوب کاربران از فضای داخل را فراهم می‏نمود.

با توجه به وضعیت آشفته‏ ی ناشی از کالبد نابسامان بنا، تعریف جداره‏ ی شهری مورد طراحی با تدابیر معماری در جهت رهانیدن آن از آشفتگی‏ های بصری طبقه‏ ی مسکونی بالا و واحد‏های تجاری همسایگی اهمیت ویژه ‏ای یافت.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر دکوراسیون سفره خانه سنتی تاواریش دعوت می نماید.

دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتیدکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی دکوراسیون سفره خانه سنتی

پلان ها، دیاگرام، سشکن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Architizer

تعداد بازدید: 2,321

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *