کفپوش بیش از ۵۲% خانه های جهان، پارکت است. در ایران تنها ۱% !!

چرا پارکت؟

با یک سوال ساده شروع کنیم. من یک دیزاینر هستم. چه انتخابی برای کفپوش دارم؟ سنگ؟ حس گرمی نمی­دهد. سنگ سرد و سخت است. روح ندارد. موکت و لمینت نیز مصنوعی هستند. همچنین گزینه ­های سلامتی نیستند. این دلیل ساده­ای است که پارکت، انتخاب حدود ۸۰% خانه ­های اروپایی و آمریکایی شده است. ۵۰۰ سال است که پارکت انتخاب اول معماران جهان بوده است. هم ­اکنون نیز با یک جستجوی خیلی ساده در اینترنت می­ بینیم که کف تمام معماری های معمولی یا لوکس دنیا پارکت است.

واقعا پارکت چیست؟

اول این را بگوییم که پارکت همان لمینت نیست. این اشتباهی است که اکثر مردم می­کنند. لمینت با پرس یک لایه مصنوعی روی ضایعات صنایع چوب (مانند MDF و HDF)، تولید میشود. ولی پارکت، تماما چوب است. لذت قدم زدن روی سطح چوبی برایتان آشنا نیست؟

حال می­خواهیم پارکت را بصورت خیلی خلاصه بشناسیم و دسته­ بندی انواع پارکتها را بیان ­کنیم:

پارکتها از لحاظ روش ساخت

اصولا پارکت به دو دسته تمام چوب (Solid) و مهندسی (Engineered) تقسیم می­شود. هر دو خانواده کاملا چوبی هستند. تنها با یک تفاوت: پارکت تمام چوب، از برش چوب درختان بدست می­ آید. ولی در مدل پارکت چوبی مهندسی، ابتدا چوب را لایه لایه و بعد به هم پرس می­کنند. چرا؟ به این دلیل که اگر تغییرات دمایی یا رطوبتی زیادی در محیط وجود داشته باشد، طول عمر پارکت بیشتر می­گردد.

اگر منزلتان در جاهای با رطوبت خیلی زیاد یا خیلی خشک است، حتما از پارکت چوبی مهندسی استفاده کنید.

صنایع پارکت مورفلور

پارکت چوبی مهندسی

 

چوب اصلی مورد استفاده در پارکت، بلوط است. با اینحال، با توجه به سلائق مختلف، از چوب های دیگر نیز استفاده می­شود. مثلا محصولات برند پارکت مورفلور ، از چوبهای بلوط، گردو، راش، توس و ملچ استفاده می­کند.

صنایع پارکت مورفلور

انواع چوب پارکت

صنایع پارکت مورفلور

پارکتها از لحاظ رنگ

پارکتها از لحاظ رنگ و فینیش

نوع چوب مورد استفاده در پارکت، نه تنها در بافت ظاهری آن تاثیر دارد، بلکه رنگ آنرا نیز تعیین می­کند. با اینحال علاوه بر رنگ ذاتی چوب، برندهای مختلف تایل­های پارکت را بعد از تولید رنگ می­کنند. تنوع کدهای رنگی در هر برند متفاوت است. معمولا پارکت های خارجی موجود در بازار ایران، محدودیت کدهای رنگی دارند. زیرا تامین ­کنندگان آنها، نمی­توانند همه رنگ ها را وارد کنند.

بعلاوه به یاد داشته باشید که روی رنگ نهایی پارکت، لایه­ای محافظ با نام فینیش اجراء می کنند. دو فینیش متداول در بازار وجود دارد:

  • روغنهای طبیعی. مورد استفاده در مکانهای با تردد کم (مثلا منازل)
  • پلی­ اورتانها. مورد استفاده در مکانهای تجاری

اکثر شرکتهای پارکت تنها از یک نوع فینیش استفاده می­کنند. در هنگام خرید پارکت، با توجه به محل استفاده ­تان، حتما به این موضوع دقت کنید.

 

پارکتها از لحاظ چیدمان

غیر از پارکت های خیلی خاص (و البته گران)، اکثر پارکت ها، مستطیلی شکل و با اندازه­های متفاوت هستند. کلا هر چقدر اندازه پارکت بزرگتر شود، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

صنایع پارکت مورفلور

چیدمان پارکت

پارکتهای مستطیلی را با ۳ روش متداول زیر می­توان اجراء کرد:

صنایع پارکت مورفلور

پارکت های مستطیلی

 

چه پارکتی نخریم؟

میخواهید پارکت بخرید؟ حتما ابتدا این ۳ نکته را به یاد داشته باشید:

  1. تا جایی که می­توانید پارکت خارجی نخرید. نه تنها گران است (برای محصولی که واقعا درجه ۱ نیست!) بلکه ضمانت خوبی نمی توانید از فروشنده بگیرید. چرا؟ از آنجا که پارکت، در گروه ۴ آیتم های گمرکی است، لذا ممنوعیت وارداتی دارد. از این لحاظ شرکت های وارد کننده آن را، غیر قانونی وارد می­کنند و اصطلاحا (بقول بازاری ها) پشت ندارد.
  2. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، پارکت همان لمینت نیست. پس اگر بدنبال محصولی لوکس و جذاب برای کف منزلتان هستید، پارکت را در بازار لمینت جستجو نکنید. (مثلا خیابان سهروردی در تهران)
  3. فریب قیمت را نخورید. مسلما خرید ارزان، خرید خوب نیست. همچنین خرید گران، خرید لوکس نیست. اگر پارکتی که می خرید استاندارد (ضد سایش، ضد آب،….) باشد، قیمت آن از ۱.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است.

 

تولید­کنند­گان پارکت

در ایران چند تامین­ کننده اصلی پارکت و معتبر وجود دارد که شاید در جستجوی گوگل براحتی آنها را پیدا نکنید. گروه پارفیکا از برندهای قدیمی­ پارکت (البته فقط محصولات سالید) است.  برندهای کاریز، پارس­دکو، دارکوب و پارس­درب نیز در تهران و شیراز فعال هستند. از دیگر برند های معروف در زمینه پارکت، می­توان به صنایع پارکت مورفلور ، بزرگترین تولید­کننده پارکت در ایران اشاره کرد. مورفلور حدود ۴۵۰ محصول مختلف پارکت (هم تمام چوب و هم مهندسی) دارد. البته این برند در ابتدا اروپایی بوده است ولی هم­ اکنون در ایران فعال است. پیشنهاد می­کنیم داستان آنها را بخوانید!

 

 

تعداد بازدید: 144

۱ دیدگاه

  1. رسول گفت:

    چرا فکر میکنید پارکت بهتر از قالیه؟
    خود خارجی هاش می میرن برا قالی های ما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *