ویلای شیک و مدرن شماره ۷۳

ویلای شیک و مدرن شماره 73

ویلای شیک و مدرن شماره ۷۳

معماران: ۳rd Skin Architects

معماران اصلی: سمانه قاسم پور، امیر قاسم پور

ساخت و ساز: ساخت و ساز دومان

دستیار طراحی: عاطفه سلیمانی

ساختار: بهرنگ بنیادم، علی کریمی

مکانیک: روژه ساتوریانچ، ایمان ایلبیگی، میلاد جالیلینیا

Bms And Electrical: مسعود بتویی، عادل شفیع پور

عکس ها: استودیو دید، مرکز عکاسی پرشیا

حوزه: ۱۲۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۰

شهر: تهران

کشور: ایران

معماری شماره ۷۵-VILLA از تفریق حجم ها به دست آمده است. این فضا از تجمع و تفریق توده‌های خالص با تمرکز بر تجربه فضایی شکل می‌ گیرد، که در آن هندسه جامد تغییر شکل یافته و تفریق‌ ها جمع می‌ شوند تا مجموعه‌ ای از فضاهای خالی را شکل دهند که به ویژگی‌ ها، خواسته‌ ها و چشم‌ اندازهای طراحی پاسخ می‌ دهند. در ادامه به شرح این پروژه خواهیم پرداخت.

تأکید بر شفافیت و نفوذ پذیری

فضاهای خالی مربوط به درک در طرحی است که با مدیریت فضاهای داخلی و خارجی و شکل دادن به واقعیت فضا و مکان به دنبال تأثیرگذاری بر کاربران خود است. فرم معماری ویلا با توجه به فضاهای خالی شکل گرفته است و هدف آن قرار دادن آنها در پیش زمینه برای درک به جای فضاهای بسته ساختمان است. فضاهای خالی ادراکی و بصری با تأکید بر شفافیت و نفوذ پذیری شکل می‌ گیرند، خلأ در جرم ایجاد می‌ شود و با استفاده از مواد تقویت می‌ شود. در ویلای شماره ۷۵ آنچه در پیش‌ زمینه است شفافیت است نه فرم.

مکان یابی فضاها یکی از دلایل اصلی و مهم ایجاد چنین خلأهایی است که سعی در محو شدن فاصله بین داخل و خارج و تبدیل طبیعت و تغییرات فصلی به تجربه ای دیدنی از یک ساختمان دارد. در شماره ۷۵-VILLA فضاهای خالی با تفریق در فرم، خوشه های عملکردی را فوق العاده تقویت کرده و زمینه را برای انجام فعالیت های عملی با عناوین مختلف ورودی، نبشی، بالکن، هشتی و حیاط ایجاد می کند. فضاها در چندین سطح در این ویلا به هم متصل شده اند. گسترش دهانه در سقف و امتداد آن به طبقات زیرین و تأثیر آنها در ایجاد فضاهای موازی با یکدیگر و قاب هایی که جهت دید را تغییر می دهند، تجربه ای از آینده و لحظات متفاوت را در پی خواهد داشت.

جهت گیری سایت

سایه‌ های عمیق با ترکیبی از سقف وسیع و فضاهای تراس که آسمان را قاب می‌ کنند، ایجاد می‌ شوند تا چشم را لذت بخشند و ساکنان ویلا را از نور شدید خورشید محافظت کنند. جهت گیری سایت در جهت شمال-جنوب است و ساختمان نیز به همین جهت است تا از نور و منظر سایت نهایت استفاده را برده و درختان موجود در آن را نجات دهد. عملکردهای متعدد و بسیار فشرده پروژه حرکت به سمت ایجاد تخلخل و شکل دادن به فرآیند طراحی بر اساس تعریف فضاهای خلاء را تقویت می کند و بدین ترتیب تراس های مختلف عمومی و خصوصی در پروژه شکل می گیرد.

هماهنگی میان مواد

به محض ورود به ویلا، ساختمان هایی به شکل دیوارهای گابیونی وجود دارد. این ساختمان ها ورودی، ویلای سرایداری، آشپزخانه روباز و پارکینگ سرپوشیده را در ترکیب با دیوارهای سایت تشکیل می دهند. هماهنگی بین مواد و ساخت و ساز در این بخش از طراحی حیاتی است. برنامه فیزیکی پروژه شامل سالن، غذاخوری و آشپزخانه به اضافه اتاق مهمان در احجام شرقی توده و فضاهای ورزشی و بازی در احجام غربی توده است. در مجموع چهار اتاق خواب در بالای توده های زیرین و در طبقه دوم با جهت شرق به غرب واقع شده است. با دو اتصال عمودی به ولوم های پایینی متصل می شوند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه ویلای شیک و مدرن شماره ۷۳ دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,211

۱ دیدگاه

  1. سمیع قاضی زازه گفت:

    سلام وقت بخیر میشه آدرس این ویلا را بگید من دانشجو هستم و برای تحلیل تنظیم شرایط محیطی من این ویلا را انتخاب کردم اگر میشه لطف کنید و آدرس این ویلا را برای ما بفرستید ممنون میشیم تشکر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *