اهمیت نور در معماری ساختمان مسکونی

هندسه نامنظم سایت و اهمیت نور در معماری ساختمان مسکونی

معماری ساختمان مسکونی

خانه مکان آرامش و راحتی و حریم خصوصی افراد است. محیطی که با توجه به انتظاراتی که از آن می رود ویژگی هایی را مطلبد. از مهمترین ویژگی ها در طراحی و معماری یک ساختمان مسکونی، مسئله نور و روشنایی است. نور انرژی شادابی و طراوت را با خود به همراه دارد و محیط گرم و صمیمی خانه و خانواده را رونق می دهد. این مقاله به معرفی پروژه ای می پردازد که از شاخصه های اصلی آن نور می باشد.

 اهمیت نور در معماری ساختمان مسکونی

شرح پروژه:

این خانه شامل یک خانه جدید و یک خانه قدیمی که به نام خانه ای برای مربی که اهل گرجستان بوده است، در پشت خانه جدید در  بلک راک، شرکت دوبلین، ایرلند واقع شده است. خانه جدید در جلو باغی قرار دارد که خانه مربی که مربوط به قرن نودهم بوده است در پشت آن واقع شده است. مکانی که خانه جدید در آن ساخته شده است مدتها بی استفاده و بیکار مانده بوده است.

رویکرد معمار به چیدمان سایت، با ایده ایجاد مجموعه ای از فضاهای باغ در جلو، وسط و عقب تعریف می شود. این باغ‌ ها و حیاط‌ های بیرون کاشته شده به گونه‌ ای قرار گرفته‌ اند که ترکیبی از فضاهای مختلف را ایجاد می‌ کند و اجازه می‌ دهد نور از هر اتاق داخل خانه به داخل و خارج شود. این خانه دارای سه حجم است که هر کدام دارای ارتفاع های متفاوتی هستند که در داخل بخش از طریق ارتفاع سقف و حجم های داخلی متفاوت بیان می شود. هر دو طبقه همکف و اول دارای تغییراتی در سطوح کف خود هستند که باعث ایجاد جذابیت فضایی در داخل خانه شده است.

خانه مربی موجود، یک سازه تاریخی که حدوداً در دهه ۱۸۳۰ ساخته شده است، به عنوان یک نهاد جداگانه نگهداری می شده و وجود آن را به عنوان یک ساختمان مستقل تصدیق می کرده است. یک حیاط خارجی که از هندسه نامنظم محدودیت های سایت بهره می برده است، در بین خانه مربی موجود و خانه جدید ایجاد شده است. این حیاط بیرونی هم فضای ورودی را تشکیل می دهد که اجازه پخش نور را به هر دو ساختمان می دهد و هم یک توالی فضایی جالب قبل از رسیدن به درب ورودی خانه اصلی می باشد.

خانه از جهت گیری خود نهایت استفاده را می کند، پنجره ها و درهای شیشه ای به دقت قرار گرفته اند تا اطمینان حاصل شود که فضاهای داخلی تغییر نور و فصول را منعکس می کنند. نوری که به داخل اتاق نشیمن، به‌ویژه در قسمت پشتی خانه وارد می‌شود، هنگام عبور از باله‌های چوبی مشکی رنگ‌آمیزی موزون در امتداد لعاب شیشه‌ ای، سایه‌ های چشمگیری را بر روی دیوارهای آجری داخلی ایجاد می‌کند. خانه، چه از نظر بیرونی و چه در داخل، از یک پالت مواد محدود و بافت های مختلف برای ایجاد یک محیط غنی در خانه استفاده می کند. انتخاب آجر با توجه به بافت موجود سایت و محیط اطراف آن انجام شد.

یک آجر قرمز گاومیش انتخاب شد که با آجر موجود در خانه مربی هماهنگ بود و دیوارهای گرانیتی تصادفی قلوه ای موجود را که محل را از همه طرف محصور می کند، تحسین کرد. الوارهای ساختاری صنوبر داگلاس اکسپوز در سقف اتاق نشیمن اصلی خانه استفاده می شود. سایبان بیرونی داخل حیاط و باله‌های لعاب شیشه‌ای پشتی از چوب‌های صنوبر داگلاس مشکی رنگ‌آمیزی شده است.

لنگه ها و تیرهای بتنی باربر همگی در محل هستند و به همراه قیف های آب باران U شکل که عناصر بتنی ریخته گری نیز هستند ریخته می شوند. این پروژه اکتشاف نور، مواد و فضاسازی است. پالت مواد انتخاب شده مستحکم است و با گذشت زمان به طور طبیعی پیر می شود. فضاهای خارجی و داخلی به یک اندازه مورد توجه قرار می گیرند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه اهمیت نور در معماری ساختمان مسکونی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 359

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *