نکات مهم در طراحی بیمارستان ها و کلینیک ها

نکات مهم در طراحی بیمارستان

دانستن نکات مهم در طراحی بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب ها و فضای داخلی آن ها همواره برای طراحان داخلی و معماران ضروری می باشد. از این رو خط معمار در این بخش قصد دارد تا به شرح برخی از این نکات ضروری و اساسی در طراحی بخش های مختلف فضاهای درمانی چون پذیرش، اتاق های درمان، آزمایشگاه ها و سایر فضاهای آن بپردازد و نمونه های موفق معرفی شده در زمینه ی طراحی فضاهای درمانی را برای کاربران گرامی شرح دهد. اگر شما نیز در حوزه طراحی داخلی فضاهای درمانی فعالیت می کنید و یا این که قصد طراحی و دکوراسیون مطب و یا کلینیک دارید، این مطلب می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

شرح نکات مهم در طراحی بیمارستان ها و کلینیک ها

بیمارستان ها، کلینیک ها و پروژه های مرتبط با مراقبت های درمانی و بهداشتی، مقررات و دستورالعمل های ویژه ای را دنبال می کنند که منطبق با کشوری که در آن قرار دارند، می باشد. دانستن این نکات به طراحان کمک می کند تا بتوانند فضاهای کاربردی و پیچیده ای را برای کادر درمانی طراحی کنند. با این وجود در این گونه مراکز، فضاهایی وجود دارد که طراحان می توانند به سادگی و با آزادی عمل طراحی کنند که شامل موارد زیر می باشند:

سالن انتظار، فضای پذیرش و فضای بیرونی بیمارستان ها و کلینیک ها. این فضاها به گونه ای هستند که معماران می توانند با به کارگرفتن خلاقیت خود و طراحی منحصر به فرد آن ها شخصیت و ویژگی بیمارستان و کلینیک ها را بیان کنند. بدین منظور در ادامه چندین پروژه از برترین فضاهای درمانی را انتخاب کرده و شرح خواهیم داد که چگونه خلاقیت و کیفیت در طراحی می تواند در ارتقای کیفیت فضاهای درمانی تأثیر گذار باشد:

اتاق های درمان

یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی داخلی بیمارستان ها و کلینیک ها اتاق های درمان می باشد. همانطور که می دانید محیطی که افراد در آن قرار می گیرند به طور مستقیم بر روحیه و نحوه عملکرد آن ها تأثیر می گذارد. بنابراین این تأثیر می تواند بر بیمارانی که در فضاهای درمانی قرار می گیرند، بیش تر و عمیق تر باشد. طراحی اتاق های درمان می تواند بر درک بیماران از خدمات ایمنی، روانشناختی، صمیمیت و آرامش تأثیر مستقیم داشته باشد. همچنین طراحی ضعیف اتاق های درمان می تواند استرس و نگرانی بیماران را افزایش دهد و در روند درمان آن ها نتیجه منفی داشته باشد. پس شما به عنوان طراح باید جوانب مختلف را در طراحی اتاق درمان در نظر بگیرید تا بتوانید فضایی آرام و به دور از استرس را برای بیماران طراحی کنید. برخی از این عوامل مهم و اساسی که باید در نظر داشته باشید به شرح زیر می باشند:

رنگ، متریال، نور، گیاهان طبیعی، پنجره، حریم خصوصی، مبلمان و تخت با در نظر گرفتن سن مراجعه کنندگان.

Dental Clinic – Gaia / atelierdacosta

نکات مهم در طراحی بیمارستان

در این پروژه که یک کلینیک دندانپزشکی است، کارفرما معتقد بود که هر یک از بیماران باید در اتاق های درمان جداگانه قرار بگیرند و تمامی این اتاق ها از امکانات و تجهیزات مشابهی برخوردار باشند. با توجه به این درخواست کارفرما، طراحان نور طبیعی را که یکی از الزمات در طراحی اتاق های درمان است، لحاظ کردند. با این وجود نور طبیعی در اتاق ها به گونه ای تعبیه شد که حریم خصوصی آن ها حفظ شد.

NYDG Integral Health & Wellness / Brandon Haw Architecture

نکات مهم در طراحی بیمارستان

ویژگی منحصر به فرد در اتاق درمان این کلینیک زیبایی، کف پوش آن است که به صورت یکدست و بدون درز است و حرکت به سهولت و بدون ایجاد سر و صدا انجام می پذیرد. طراح برای سقف این فضا از پنل های روشن برای ایجاد ایجاد فضایی دلباز استفاده کرده و با با استفاده از سیستم نورپردازی دیمر افراد می توانند نور مورد نیاز را تأمین کنند.

Bota Bota / Sid Lee Architecture

نکات مهم در طراحی بیمارستان

در این پروژه طراحان سعی کرده اند تا اتاق های درمان را از هر دوی نور طبیعی و سایه بهره مند سازند. به علاوه بیماران می توانند از طریق حفره های ایجاد شده از چشم انداز بیرونی نیز بهره مند گردند.

The Walk-in Camera Obscura at Fürstenfeld Regional Hospital / balloon architekten ZT-OG

نکات مهم در طراحی بیمارستان

در طراحی این اتاق درمان نیز طراح سعی کرده تا فضایی روشن، دلباز و آرامش بخشی را برای بیماران با استفاده از رنگ سفید دیوراه ها، کفپوش چوبی و همچنین قرار دادن پنجره به تعداد کافی ایجاد کند.

Dentist Charlotte Mestdagh / Declerck-Daels Architecten

نکات مهم در طراحی بیمارستان

در این پروژه کلینیک دندان پزشکی طراحان سعی کردند تا با استفاده از روش های گوناگون، فضایی راحت و آرام برای هر دو بیمار و پزشک ایجاد کنند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید طراحان از راه های گوناگونی نور را در این اتاق درمان گنجانده است. قرار دادن پنجره سقفی باعث می شود تا توجه بیماران در هنگام ارائه خدمات پزشکی جلب طبیعت بیرون شود و درمان آن ها با کمترین میزان استرس و تشویش صورت پذیرد.

Univers Nuface / Adhoc Architectes

نکات مهم در طراحی بیمارستان

استراتژی اصلی در طراحی این پروژه دندان پزشکی ایجاد فضایی درخشان، ساده و پرنوری بود که بخش های مختلف را از طریق رنگ؛ بافت و متریال پیوند می داد. در نتیجه طراحان فضایی یکپارچه و واحدی را طراحی کردند که مرز هر منطقه بواسطه رنگ ها مشخص می شد.

سالن انتظار

بعد از فضای پذیرش، سالن انتظار دومین بخشی از فضاهای درمانی است که بیماران و به خصوص همراهان آن ها ممکن است که مدت زمان طولانی را در آن سپری کنند. بنابراین طراحان باید سلامت، امنیت و آرامش بیماران را در نظر بگیرند. این بخش باید تا حد امکان راحت و آرامش بخش باشد و در هنگامی که افراد در این بخش سپری می کنند، احساس خستگی نکنند و این فضا از میزان استرس آن ها بکاهد. در ادامه نکات مهم در طراحی این بخش را به صورت خلاصه بیان می کنیم:

عملکرد، در نظر داشتن جریان تردد افراد، انتخاب صندلی راحت، توجه به راحتی کارمندان، استفاده از طرح هایی با رنگ های ملایم، نورپردازی سالن انتظار

Medical Practice De Schuyter / Joshua Florquin Architects

نکات مهم در طراحی بیمارستان

در سالن انتظار این کلینیک نیمکت های پذیرش، توسط باکس های کتاب از یکدیگر جدا می شوند. طراحان با قرار دادن باکس های کتاب قصد داشتند تا با استفاده از کتاب ها و نشریه های پزشکی افراد را سرگرم کنند تا انتظار و نشستن در مدت زمان طولانی در این فضا برایشان خسته کننده نباشد. همچنین موقعیت قرارگیری این نیمکت ها به گونه ای است که از تماس مستقیم چشمی افراد با یکدیگر جلوگیری می کند.

Maggie’s Cancer Centre Manchester / Foster + Partners

نکات مهم در طراحی بیمارستان

در این پروژه که یک بیمارستان تخصصی سرطان است، مراجع نهادی مانند راهرو ها و علائم بیمارستان جهت ایجاد فضایی راحت همانند خانه از بین رفته است. طراحان برای ایجاد فضایی همچون خانه از متریالی چون چوب و مبلمان راحت و سایر متریال طبیعی استفاده کرده و این بخش را رو به فضای بیرون قرار داده تا بتوانند با فضای بیر.نی نیز ارتباط برقرار کنند. با این وجود کارمندان بیمارستان دسترسی مستقیم به این افراد را خواهند داشت.

آتریم و فضای بیرونی بیمارستان ها و کلینیک ها

با توجه به این که فضای بیرونی بیمارستان ها و کلینیک ها اولین بخشی از فضای درمانی هستند که بیماران با آن ها روبرو می شوند باید به بهترین شکل ممکن طراحی شوند. همانطور که می دانید اولین فضایی که افراد با آن برخورد می کنند بیش ترین تأثیر را بر آن ها خواهد داشت. بنابراین این فضاها می تواند در انتقال حس آرامش و امنیت و یا بالعکس در انتقال احس و انرژی منفی بر بیماران تأثیر مستقیم داشته باشد.

Santa Fe de Bogotá Foundation / El Equipo de Mazzanti

نکات مهم در طراحی بیمارستان

استفاده از آجر در فضای بیرونی این بیمارستان بافتی جذاب و زیبا ایجاد کرده است که به علاوه نور ملایمی را هم ایجاد می کند. این اقدام باعث می شود تا طراحان بتوانند برای فضاهای داخلی از چندین منبع نوری نیز استفاده کنند و همچنین می تواند بر روند بهبود بیماران نیز تأثیر مستقیم و مثبتی داشته باشد.

فضای پذیرش

فضای پذیرش پس از فضای بیرونی اولین جایی هستند که بیماران با آن روبرو می شوند. به گونه ای که می توان گفت این بخش به عنوان نقطه کانونی بیمارستان ها و کلینیک ها به حساب می آیند. همانند سایر فضاها در محیط های درمانی رنگ، نور، متریال و حریم خصوصی بیماران در این بخش باید در نظر گرفته شود.

Dental Clinic / NAN Arquitectos

نکات مهم در طراحی بیمارستان

طراحان فضایی مینیمال، پرنور، روشن و آرامش بخشی را در پذیرش این کلینیک دندان پزشکی ایجاد کرده اند. علاوه بر این ویژگی ها، حریم خصوصی افراد نیز در نظر گرفته شده است. طراحی فضایی روشن و مینیمال باعث می شود تا از میزان استرس بیماران کاسته شود و با آرامش بیش تری به انجام مراحل ثبت پذیرش بپردازند.

در ادامه با دیدن سایر تصاویر نکات مهم در طراحی بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب ها، خط معمار را همراهی کنید.

نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان نکات مهم در طراحی بیمارستان

در این بخش به شرح نکات مهم در طراحی بیمارستان ها، کلینیک و مطب ها پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 1,888

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *