مهمترین نکاتی که باید در طراحی مطب دندانپزشکی به آن توجه داشت، چیست؟

اصول طراحی داخلی مطب دندانپزشکی از مهمترین مواردی است که هنگام تاسیس مطب، ذهن بیشتر دندانپزشکان را به خود مشغول می‌کند. بهداشت دهان و دندان و درمان دندان‌های آسیب‌دیده از مهمترین دغدغه‌های افرادی است که از مشکلات دندان رنج می‌برند. از سویی بسیاری از افراد، حتی از شنیدن واژه دندانپزشکی دچار استرس می‌شوند؛ بنابراین، رعایت اصول طراحی مطب اهمیت زیادی دارد. در ادامه به پاسخ این سوال که مهمترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی چیست؟ می‌پردازیم.

نکات طلایی برای طراحی مطب دندانپزشکی

در ادامه با همه چیز درباره طراحی مطب دندانپزشکی آشنا می‌شوید.

انتخاب رنگ مناسب

انتخاب رنگ در مطب دندانپزشکی از مهمترین عوامل موثر در حفظ آرامش بیماران در زمان انتظار و همچنین هنگام حضور آن‌ها در اتاق درمان به‌شمار می‌رود. البته در هنگام استفاده از رنگ‌های مختلف نیز باید به آیتم‌های خاصی توجه کرد که این آیتم‌ها، عبارتند از:

رنگ سفید؛ القای حس تمیزی و آرامش

رنگ سفید نوعی حس اعتماد از سوی دندانپزشک و دستیاران او را به بیماران القا می‌کند. همچنین رنگ سفید نماد تمیزی مطب و سفیدی و سلامت دندان‌ها نیز است. اما نکته مهمی که در هنگام استفاده از رنگ سفید باید به آن توجه کرد، نظافت مرتب و عدم وجود هرگونه آلودگی و حتی یک لک کوچک به‌شمار می‌رود.

به کار بردن ترکیبی از رنگ‌های تیره و روشن

ترکیبی از رنگ‌های تیره و روشن به مطب دندانپزشکی جلوه خاصی می‌دهند. درواقع، استفاده از رنگ‌های تیره باعث شیک‌شدن ظاهر مطب خواهد شد، اما بهداشت و تمیزی نیز در این رنگ‌ها باید به خوبی رعایت شود. زیرا در صورت مشاهده هر نوع آلودگی در رنگ‌های تیره، در بیماران یک حس نامطلوب و یک نوع بی‌اعتمادی نسبت به کیفیت کار دندانپزشک و رعایت بهداشت توسط کادر دندانپزشکی به‌وجود می‌آید.

از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای طراحی مطب دندانپزشکی می‌توان به رنگ‌هایی مانند آبی آسمانی، سبز، صورتی ملایم، خاکستری با طیف روشن اشاره کرد.

طراحی مطب دندانپزشکی

در نظرگرفتن فضاهای جداگانه برای قسمت‌های مختلف

یکی از مهمترین نکات در طراحی مطب دندانپزشکی، جداسازی فضاهای مطب به صورت اصولی است. در واقع، باید مشخص شود که مطب به چه بخش‌هایی نیاز دارد و بعد از آن جداسازی صورت گیرد. از مهمترین بخش‌ها می‌توان به اتاق انتظار، مکان پذیرش بیماران، اتاق نظافت و استریل وسایل دندانپزشکی، مکان موردنظر برای نصب یونیت، اتاق کار خود دندانپزشک و سرویس بهداشتی اشاره کرد. فضای در نظر گرفته شده برای این مکان‌ها باید به گونه‌ای بوده که دندانپزشک، دستیاران و بیماران در آن احساس راحتی کنند. معمولاً در مکان‌هایی که طراحان فضای کمی برای طراحی در اختیار دارند؛ برای استفاده بهینه از مکان موردنظر از پارتیشن بندی مطب دندانپزشکی استفاده می‌کنند.

آرامش بیشتر با انتخاب مکان مناسب برای یونیت دندانپزشکی

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های کودکان و بزرگسالان رفتن به مطب دندانپزشکی و نشستن یا دراز کشیدن روی یونیت دندانپزشکی است. درواقع، مشاهده وسایل دندانپزشکی مانند توربین، آنگل، ساکشن، چراغ و… برای بیشتر بیماران بسیار دلهره‌آور خواهد بود.

با توجه به این موضوع مکان نصب یونیت باید به گونه‌ای بوده که استرس و نگرانی بیمار به حداقل برسد. در مطب‌هایی که در طبقات بالای ساختمان واقع شده‌اند؛ بیمار با مشاهده ویو شهر و یا درختان، تا حدود زیادی احساس آرامش می‌کند.

در مورد مطب‌هایی که در زیر زمین هستند نیز می‌توان با نصب تابلوهایی از طبیعت، کاغذ دیواری‌هایی با تصاویر زیبا به بیمار حس آرامش را القا کرد.

انتخاب نور مناسب در طراحی مطب دندانپزشکی

انتخاب میزان نور مطب دندانپزشکی کاری بسیار ساده و راحت بوده و بهترین نورپردازی، نوری است که به‌طور مستقیم وارد فضای محیط شود. به کاربردن انواع هالوژن‌های سقفی و لامپ‌های آویزی نیز به نورپردازی بهتر لابی کمک می‌کند. ترکیبی از نورهای سرد و گرم باعث می‌شود تا استرس بیماران به حداقل برسد.

طراحی مطب دندانپزشکی

توجه به دکوراسیون لابی

لابی از مهمترین مکان‌هایی است که بیماران قبل از ورود به اتاق دندانپزشک و قرارگیری روی یونیت دندانپزشکی، مدت زمانی را در آن سپری می‌کنند. این قسمت از مطب اهمیت زیادی در ایجاد آرامش در بیمار و افزایش اعتماد او به دندانپزشک دارد. بهداشت این مکان، نحوه چیدن مبلمان به‌طور منظم، استفاده از وسایلی مانند آبسردکن و آبگرم‌کن و لیوان‌های یک بار مصرف، قرار دادن انواع مجلات و یا بروشورهایی در مورد توصیه‌های دندانپزشکی و تلویزیون باعث سرگرم‌شدن بیمار و کاهش استرس او خواهد شد.

 استفاده از گل و گیاهان طبیعی و مصنوعی

بهترین روانشناسان در سراسر دنیا معتقدند که رفتن به دامن طبیعت و دیدن درختان، گل‌ها و گیاهان مختلف به انسان حس بسیار خوبی می‌دهد. به همین دلیل، حتماً توصیه می‌شود در طراحی مطب دندانپزشکی از انواع گل و گیاهان مصنوعی و طبیعی و درختچه استفاده کنید. اگر فضای مطب به‌گونه‌ای است که امکان استفاده از گیاهان را ندارید، می‌توانید تصاویر پوستر را به کار ببرید.

در نظرگرفتن فضای مناسب برای استریل و نظافت

استریل وسایل دندانپزشکی از مهمترین کارهایی است که باید حتماً به درستی انجام شود. درواقع، اگر استریل این وسایل به خوبی صورت نگیرد، امکان سرایت انواع بیماری به بیماران وجود دارد. معمولاً وسایل دندانپزشکی به‌وسیله تجهیزات خاص و مواد ضدعفونی استریل می‌شوند.

با توجه به این موضوع، طراحی این اتاق باید به نحوی بوده که گرما و نور زیادی به‌دلیل قابل اشتعال‌بودن مواد استریل وارد محیط نشده و امکان هرگونه اتصالی و آتش‌سوزی به حداقل برسد.

طراحی مطب دندانپزشکی
نگاه اجمالی

طراحی مطب دندانپزشکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دندانپزشکان برای راه‌اندازی یک مطب مدرن و شیک با رعایت کلیه استانداردها است. در این مقاله درباره اصول طراحی که باید در یک مطب دندانپزشکی به آن‌ها توجه شود صحبت کردیم.

قطعاً انتخاب یک شرکت با طراحان متخصص و با تجربه در این زمینه اهمیت زیادی دارد. یک طراحی نادرست منجر به عدم زیبایی مطب شما و ناراحتی و استرس بیماران در آن خواهد شد. به همین دلیل، حتماً طراحی مطب خود را به افراد با تجربه بسپارید تا بعداً مجبور به هزینه مجدد و تغییر دکوراسیون و طراحی مطب نشوید!!

شرکت معماری شیپ یکی از بهترین شرکت‌های معماری و طراحی مطب‌های دندانپزشکی به انتخاب مشتریان است. این شرکت با داشتن مهندسان طراح با تجربه و متخصص، کارهای طراحی مطب را با توجه به آخرین استانداردها و متدهای روز دنیا و با در نظر گرفتن سلیقه شما به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

تعداد بازدید: 53

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *