طراحی مطب : نکاتی برای پزشکان که در طراحی انواع مطب باید به آن توجه کنند

دکوراسیون داخلی مطب نشان دهنده اهمیت و ارزشمندی کسب و کار شما و میزان موفق بودن آن است. ظاهر شیک و اصولی یک مطب نقش زیادی در جذب مراجعه کننده دارد. بنابراین استفاده از قواعد و اصول طراحی داخلی، در دیزاین فضای داخلی مطب برای هر پزشکی واجب و ضروری است. قبل از آشنایی با چگونگی طراحی مطب بهتر است بدانید مطب به چه مکانی گفته می‌شود و تفاوت آن با کلینیک چیست!؟

مطب چه نوع فضایی است و چه تفاوتی با کلینیک دارد؟

مطب مکانی است که پزشک با تاسیس آن قصد دارد با بهره‌گیری از دانش و تخصص خود به اهداف درمانی و تجاری برسد. راه اندازی مطب اصولا توسط پزشکی انجام می‌شود که به قدر کافی در تخصصی که دارد دانش و مهارت لازم را داشته باشد. در وحله اول یک پزشک می‌بایست دارای توانایی اداره کردن مطب باشد. عموما در مطب تنها یک یونیت فعال است و متراژ آن نیز معمولا کوچک می‌باشد.

در کلینیک‌ها چندین یونیت فعالیت می‌کنند. متراژ این فضای کاربری وسیع و گسترده است. در یک کلینیک تعداد مطب‌ها بیشتر از یکی است. در این گونه فضاها عموما انواع خدمات پزشکی به بیماران ارائه می‌شود. بسیاری از بیماران با مراجعه به این مراکز درمانی، مشکل خود را برطرف کرده و به مراجعه به مراکز دیگر نیاز پیدا نخواهند کرد.

 

تفاوت بین مطب و کلینیک

در این قسمت سعی کرده‌ایم مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین مطب و کلینیک وجود دارد، به طور مختصر توضیح دهیم:

  • اولین قسمتی که در هنگام مراجعه به مطب یا کلینیک در آن حضور پیدا می‌کنید، سالن پذیرش است. فضای پذیرش در مطب‌ از متراژ پایینی برخوردار است این در حالی است که قسمت پذیرش یا سالن انتظار در کلینیک‌های درمانی یک فضای گسترده است که معمولا بیشتر از یک منشی در آن حضور دارد. ردیف شغلی منشی موظف است اطلاعات بیماران را ثبت و آن‌ها را برای مراجعه به پزشک مورد نظر خود راهنمایی کند.
  • بسته به اینکه پزشک مورد نظر چه تخصصی داشته باشد، در مطب او عموما یک یا تعداد محدودی تجهیزات پزشکی وجود دارد. بیماران به نوبت و هر بار تنها یک نفر می‌تواند از تجهیزات مربطه استفاده کند. این در حالی است که در کلینیک، تجهیزات پزشکی متنوعی با تعداد بالا وجود دارد و همزمان چندین بیمار می‌توانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند.
  • در کلینیک چندین اتاق و یک سالت پذیرش بزرگ وجود دارد. مطب‌ها عموما از دو بخش کوچک یعنی اتاق پزشک و پذیرش تشکیل شده‌اند.
  • در کلینیک فضایی مخصوص به نگهداری پرونده‌های پزشکی مراجعه کنندگان وجود دارد. در حالی که چنین فضایی در مطب کاربرد ندارد.
  • کلینیک‌ها می‌توانند خصوصی یا دولتی باشند، اما مطب عموما توسط یک پزشک راه اندازی شده و یک فضای خصوصی است.

اقداماتی که یک شرکت طراحی مطب می‌تواند در جهت بهبود فضا انجام ‌دهد

امروزه نقش دکوراسیون داخلی در اعتبار کسب و کارها انکار نشدنی است. فضاهای درمانی از مکان‌هایی هستند که چگونگی دیزاین آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر به عنوان یک پزشک قصد دارید مطب خود را تاسیس کنید، بهتر است قبل از هرچیزی به چگونگی دکوراسیون داخلی مطب خود بی‌اندیشید، زیرا این موضوع می‌تواند گام موثری برای موفقیت شما در بین رقبا باشد.

طراحی مطب

طراحی مطب

طراحی مطب یک اقدام تخصصی است و هر فردی با دانش خود قادر نخواهد بود از عناصر و اجزای مناسب در فضا استفاده کند. از این رو بهتر است این موضوع حساس را به شرکت طراحی مطب بسپارید. کمپانی معماری شیپ یکی از موفق‌ترین‌ها در عرصه طراحی و دکوراسیون داخلی است. در ادامه قصد داریم برخی از اقدامات یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی را در رابطه با طراحی مطب را شرح د هیم:

  • عواطف و احساسات بیمار در طراحی مطب می‌بایست در نظر گرفته شود. بیماران هنگامی که به مطب مراجعه می‌کنند، به طورناخودآگاه دچار احساست منفی می‌شوند. طراحی این فضا باید به گونه‌ای باشد که از استرس و اضطراب مراجعان کم کند و زمینه ساز احساسات مثبت و آرامش‌بخش در آن‌ها باشد.
  • با توجه به اینکه بیماران عموما زمان زیادی را در سالن انتظار می‌گذرانند، طراحی این فضا باید به گونه‌ای باشد که بیمار با حضور در آن احساس امنیت و آرامش کند. همچنین اعتماد بیمار باید نسبت به حضور در آن فضا جلب شود. نورپردازی مناسب، استفاده از رنگ مناسب و بر اساس روانشناسی رنگ‌ها و چیدمان اصولی و متعادل از پارامترهای مهم طراحی مطب است. به عنوان مثال شرکت طراحی مطب شیپ مطب دکتر عاشوری را با استفاده از متریال جذاب و پرطرفدار چوب طراحی کرده است که منجر به خلق فضایی گرم و صمیمی در این محیط شده است.
  • انتخاب لوازم و مبلمان مناسب نقش زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی مطب دارد. مبلمان و سایر اقلام می‌بایست ظاهری آراسته و یک دست داشته باشند. بهتر است این عناصر را به سبک و رنگ‌های مکمل انتخاب کنید، تا نظم و ترتیب در چیدمان شما برقرار شود.

هزینه و قیمت طراحی مطب چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه طراحی مطب بر اساس ابعاد آن و عناصر به کار رفته در فضا محاسبه می‌شود. هرچقدر فضای کاربری از متراژ وسیع‌تری برخوردار باشد  و عناصر به کار رفته در آن از جنس و طراحی مرغوب‌تری برخوردار باشند، هزینه طراحی مطب بیشتر خواهد بود. در طراحی برخی مطب‌ها فضا می‌بایست تفکیک شود. این کار ملزم به هزینه و زمان بیشتری است.

طراحی دکوراسیون داخلی مطب جدا از اجرای آن است. این دو مقوله موضوعاتی جدا از یکدیگر هستند. در قدم اول با توجه به متراژ و نوع فضای کاربری، طراحی توسط کارشناسان دکوراسیون داخلی انجام می‌شود. در گام بعدی با توجه به موقعیت جغرافیایی فضا، متریال‌های مورد نیاز و هزینه‌های عملیاتی، طراحی انجام شده اجرا خواهد شد.

بهتر است قبل از شروع کار در رابطه با دستمزد و هزینه کارشناسان دکوراسیون داخلی با آن‌ها به توافق برسید. همچنین جنس و نوع تجهیزات به کار رفته مانند مبلمان، شیرآلات و … را قرار داد خود ذکر کنید، تا شفاف سازی لازم در رابطه با قرارداد شما صورت گیرد.

اصول معماری و طراحی در انواع فضای کاربری

اگر قصد دارید در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت کنید، بهتر است بدانید طراحی و معماری دانش گسترده‌ای است که وسعت آن روزبه روز در حال افزایش است. قبل از هرچیزی می‌بایست اصول اولیه و کاربردی لازم در رابطه با طراحی دکوراسیون را داخلی بیاموزید، تا بتوانید از این مفاهیم در دیزاین دکوراسیون داخلی انواع فضا استفاده کنید.

اصول طراحی مطب دندانپزشکی

اولین قدم در طراحی مطب دندانپزشکی استفاده کاربردی از متراژ فضا است. با توجه به اینکه وجود یونیت دندانپزشکی در چنین فضایی الزامی است، می‌بایست پارتیشن بندی این فضا به درستی انجام شود. سطح دیوارها می‌تواند از کاغذ دیواری یا رنگ پوشیده شود. مبلمان، میز و دکوریجات به کار رفته در این فضا باید بتوانند احساسات خوبی را در مراجعه کنندگان ایجاد کنند و با نوع خدمات ارائه شده در فضا مرتبط باشند.

طراحی مطب

طراحی مطب

نکاتی در مورد طراحی مطب زیبایی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت و ارتقا اعتبار مطب زیبایی، طراحی دکوراسیون داخلی آن در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است. افرادی که به مطب زیبایی مراجعه می‌کنند کسانی هستند که زیبایی محیط برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بنابراین استفاده از یک دیزاین لوکس و جدید در مطب زیبایی کاری به مراتب پیچیده‌تر از طراحی مطب‌های دیگر است. پیشنهاد می‌شود در این فضا از عناصری استفده کنید که در عین ساده بودن، شیک و مجلل جلوه کنند.

نکاتی در مورد طراحی مطب زنان

از آنجایی که مراجعه کنندگان مطب زنان و زایمان عموما دارای شرایط استرس زایی هستند، بهتر است طراحی این فضا القا کننده احساس امنیت و آرامش به بیماران باشد. استفاده از اقلام و عناصری که با بهره‌گیری از نمادهای موجود در طبیعت طراحی شده‌اند، اثر مطلوبی در دیزاین این فضا خواهد داشت. بهره گرفتن از نماهای چوبی در کنار رنگ ملایم سبز گیاهان زینتی، هارمونی جذابی به محیط داخلی مطب می‌بخشد. نصب تابلوهایی با موضوع کودک و مادر بر روی دیوارها هم می‌تواند یک اقدام تاثیر گذار باشد.

 

کلام آخر

طراحی دکوراسیون داخلی در انواع فضای کاربری نیاز به دانش و تخصص تجربی و آکادمیک دارد. دیزاین و ظاهر دکوراسیون داخلی تا حدود زیادی نشان دهنده سلیقه و شخصیت شما است. علاوه‌بر آن ظاهر محیط کار یا محل زندگی بازگو کننده اهمیت شما نسبت به محیط اطراف است.

پیشنهاد می‌کنیم این اقدام تخصصی را به گروه مجرب و باتجربه حاضر در شرکت شیپ بسپارید، تا مناسب با نوع فضای کابری شاهد بهترین طراحی و دیزاین محیط باشید.

تعداد بازدید: 109

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *