معماری و طراحی نما ساختمان مسکونی حیات الهیه، حامد بدری احمدی

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی

معماری و طراحی نما ساختمان مسکونی حیات الهیه

معمار: حامد بدری احمدی

دفتر معماری: استدیو معماری بوژگان

موقعیت: الهیه،تهران، ایران 

تاریخ: ۱۳۹۲

مساحت: ۱۰،۰۰۰ مترمربع

وضعیت: ساخته‌شده

کارفرما و مجری: شرکت ابتکار سازه ایرانیان

تیم طراحی: حامد بدری احمدی، رضوان نوربخش، رئوف قاسمی

تاسیسات مکانیکی: جواد کامیاب

تاسیسات الکتریکی: بهنام چهری

ناظر مقیم معماری: رئوف قاسمی، رضوان نوربخش

عکس: علی دقیق، حامد بدری احمدی

طراحی این پروژه، پس از ساخت و نصب اسکلت، به بوژگان واگذار شد که این مسأله باعث شد با مسائل بسیار و محدودیت‌های فراوان روبرو شویم. از سوی دیگر، ساختار ناموفق هرمی حاکم بر «حیات الهیه» هزینه‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف به پروژه تحمیل کرد: تنوع طبقات و جزئیات، حل‌کردن مسائل تأسیساتی با توجه به پله‌پله شدن پروژه در هر طبقه، و توجه همزمان به کیفیت همه واحدها در تمام طبقات.

در این منطقه از تهران که تجمل، مهم‌ترین اصل حاکم بر ساخت‌وساز پروژه‌های مسکونی است و معماری (در صورتی که وجود داشته باشد) در زیر سایه سنگین این عنصر مهم بازار، معمولأ حرف زیادی برای گفتن ندارد، تلاش ما که خوشبختانه همراهی کارفرما را در کنار خود داشت، این بود تا فارغ از شاخصه‌های کاذب تأثیرگذار بر بازار مسکن، پروژه‌ای ساده، خوانا و آرام بیافرینیم.

به دلیل ضابطه هرمی حاکم بر پروژه، ضلع شمالی پله‌پله عقب‌نشینی می‌کرد و اجبارأ تراس‌هایی پدید می‌آمد که با افزایش اندک سطح تراس‌ها، توانستیم فضایی مطلوب و قابل استفاده برای تمامی واحدها به وجود آوریم و اندکی، فاصله «آپارتمان» و «خانه» را در پروژه کاهش دهیم. روابط داخلی واحدهای مسکونی نیز مبتنی بر منطق معماری شکل گرفت؛ اهمیت ورودی، تفکیک فضای روز و شب، و توجه به تناسبات، از مهم‌ترین فاکتورهای این بخش از فرایند طراحی بود.

در حیاط پروژه، ناگزیر بودیم دسترسی‌های سواره به زیرزمین اول و دوم داشته باشیم که این موضوع صدمه بسیار زیادی به حیاط وارد می‌کرد و در واقع، سطحی از آن باقی نمی‌گذاشت. بنابراین تصمیم گرفته شد حیاط در سطحی بالاتر و بر روی رمپ‌های سواره تعریف شود تا هم فضای باز پروژه یکدست، وسیع و دارای کیفیت مطلوب شود و هم رابطه ارتفاعی حیاط و لابی ساختمان شکل بهتری پیدا کند.

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی توسعه طراحی معماری ساختمان وال سکشن پلان طبقات ساختمان مسکونی پلان طبقات ساختمان مسکونی پلان طبقات ساختمان مسکونی پلان طبقات ساختمان مسکونی نمای جنوب ساختمان سکشن نمای ساختمان،مقطع نمای ساختمان،برش نمای ساختمان

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 9,439

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *