معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان H تا V / استودیو CAAT      

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان H to V / استودیو CAAT 

معماری و طراحی داخلی مسکونی

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان H تا V / استودیو CAAT  

معماران: استودیو CAAT

معمار و طراح اصلی: مهدی کامبوزیا

معمار و مدیر پروژه: هلنا قنبری

گروه معماری: سمانه نعمت زاده

عکس ها: پرهام تقی اوف، مرکز عکاسی پرشیا

مساحت : ۴۵۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: اصفهان، ایران

شرح پروژه:

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان  H تا V  در شهر اصفهان-ایران، در یک بلوک شهری پر تراکم، واقع شده است. طراحی پروژه منطبق بر این است که چگونه روابط میان فضاهای مختلف سنتی، می تواند در یک خانه معمولی اصفهان، به یک خانه مدرن در یک بلوک شهری تبدیل شود و در عین حال همان دغدغه‌های گردش سنتی و جوهر فضا را حفظ کند. اصفهان یکی از شهرهای میراث جهانی است که تعدادی از بهترین آثار معماری و فضای شهری ایران را در خود جای داده است. این شهر دارای تنوع فرهنگی و مذهبی متفاوتی است. مردم این شهر قرن‌ هاست که با وجود این تنوع در کنار هم، همزیستی داشته اند و به دلیل تأثیرات متعدد فرهنگی و مذهبی، الگوی رفتاری بسیار پیچیده و خاصی در آن وجود دارد.

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان فرصتی را برای بررسی رفتار و روابط اجتماعی یک خانواده اصفهانی را به شکل سنتی اصیل ایجاد کرده است. این موضوع تیم طراحی را قادر ساخته تا خانه ای طراحی کنند که به بهترین وجه متناسب با بافت شهری آن باشد و گرش فضایی کلیدی را در داخل خانه ایجاد نماید که به عنوان بازتابی از رفتار فرهنگی آن ها تحمیل شده است.

خانه اصفهان H تا V در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع در بافتی متراکم و برای این خانواده های طبقه متوسط در نظر گرفته شده است. زمین از سه طرف همسایه است و شهرداری حکم کرده که حداکثر اشغال زمین ۶۰ درصد باشد، ساختمان در شمال زمین قرار گرفته و انتخاب متریال و رنگ و … بر اساس محدودیت آنها می باشد.

استودیوی CAAT پاسخ این پروژه را در باز تعریف خانه های سنتی اصفهانی در بافتی مدرن یافته است. خانه‌ های معمولی قدیمی که در اصفهان ساخته شده‌ اند از دو بخش «اندرونی» (منطقه خصوصی) و «بیرونی» (منطقه مهمان) تشکیل شده‌ اند که توسط یک راهرو خدماتی به هم متصل می‌ شوند. «اندرونی» واقع در پشت خانه، با اتاق خواب ها و حیاط کوچک خانوادگی، منطقه خصوصی خانواده محسوب می شود. این بخش از خانه بسیار ساده است و از تزئینات عجیب و غریب معاف است. از طرفی بیرونی، اتاق پذیرایی بزرگی است که برای مهمانان و مراسم در نظر گرفته شده است. که در جلوی خانه قرار دارد و معمولاً مشرف به حیاط جلویی است و عمداً  هم از نظر تزئینات و جزئیات ظریف معماری بسیار غنی می باشد.

در این پروژه با توجه به محدودیت های اعمال شده توسط متراژ و محدودیت های مجوز، نمودار پلان افقی معمول خانه های سنتی اصفهانی با فضای اندرونی و بیرونی به ترکیب عمودی تبدیل شده است و در نتیجه پروژه را خانه H به V نامگذاری کرده اند. فضای اندرونی در دو طبقه به شکلی بسیار ساده ساخته شده و دارای حیاط اختصاصی است که در پشت، آن‌ ها را شبیه به خانه‌های سنتی اصفهانی به هم متصل کرده است.

از سوی دیگر «فضای بیرونی» به شکل رسمی پیچیده و مشرف به حیاط جلویی طراحی شده است، پیوستن این دو فضا، از طریق یک راهرو عمودی میان دو طبقه است که فضای خدمات یک خانه سنتی را در بر گرفته است. برای به پایان رساندن این پروژه، خانه ای گرد هم آورده اند، که ساکنان آن هنوز هم می توانند فضای زندگی مدرنی را تجربه کنند که هنوز با هویت بافتی و میراث مطابقت دارد.

در کنار ایده پروژه، تنوع در انتخاب رنگ متریال در هر دو منطقه مهمان و خصوصی قابل دیده می شود. (آجر سفید در ردیف‌های عمودی، آجر خاکستری در ردیف‌های افقی). در قسمت مهمان، پوسته آجری سفید داخل و خارج پروژه را با شکل پلاستیکی پوشانده اشت، به طوری که سازه و متریال با هم ادغام شده و ناحیه خصوصی به صورت جعبه آجری خاکستری شکل گرفته است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر این پروژه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archline.ir

تعداد بازدید: 1,113

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *