معماری ویلا با استفاده از عناصر چهارگانه

معماری ویلا با استفاده از عناصر چهارگانه

معماری ویلا با استفاده از عناصر چهارگانه

برخلاف معماری سنتی که عمیقاً از معنویت الهام گرفته شده است، این ویلا با هدف درک تجربیات بدنی طراحی شده است. همچنین با داستان های روشنفکرانه، پشتوانه ایده های طراحی، تقویت نمی شود. هدف مواجهه بدن ساکنان با عناصر چهارگانه (آتش، آب، هوا، خاک) است. اعتبار هر تجلی معنوی یا گفتمان فکری که مطابق با این ویلا ایجاد می شود را نمی توان به معمار داد، بلکه از تخیلات ساکنان آن است. در ادامه این مقاله خط معمار به بررسی و شرح این ویلا می پردازد.

تامین حریم خصوصی

منطقه خشک با شیب اندک امکان مشرف به حیاط را برای همسایگان شرقی و غربی فراهم می کند. بنابراین، دیوارهای محیطی نمی توانند حریم خصوصی مورد نیاز را فراهم کنند. برای تأمین چنین ضرورتی، فضاهای نشیمن به بلوک های ۴+۱ برای احاطه حیاط تقسیم می شوند.

در نتیجه به هم پیوستگی این بلوک ها، تفاوت بین فضای اصلی و انتقالی اغراق آمیز و سلسله مراتبی شده است. تمامی فضاهای عمومی در طبقه همکف قرار گرفته اند و نماهای داخلی شفاف آن روبه روی هم قرار گرفته اند. این تنظیمات امکانی را برای یک تجربه بصری ایجاد می کند که در آن ساکنان می توانند نگاهی اجمالی به زندگی در فضاهای دیگر داشته باشند، گویی در حال تماشای یک فیلم صامت هستند.

انتخاب متریال بر اساس ایده اصلی طراحی

این به بلوک های جامد که اتاق های خصوصی را در طبقه بالای آن قرار می دهند و با مواد سنگین پوشانده شده اند گسترش می یابد. این کار با بیرون آوردن تکه‌ هایی از سنگ‌ ها و افشای آنچه در زیر است به دست آمد. علاوه بر این، هدف تشویق فعالانه قرار گرفتن در معرض حداقل یک عنصر در آن زمان برای هر فرد بوده است.

با وجود آب در استخر و وان بتنی اتاق خواب شروع می شود. باد به راحتی از آن عبور می کند زیرا ارتفاع کم فضای انتقالی و باز بودن بلوک پنجم مانع از به دام افتادن هوا در حیاط مرکزی می شود.

آتش از هیزم سرچشمه می گیرد، در بال شمالی شرقی و بیرون در بلوک ۵ روشن می شود. و در نهایت، زمین در حال تغذیه گیاهان در نزدیکی تمام فضاهای اصلی است. سنگ ها از یک معدن محلی با رنگ های آشنا به بافت استخراج می شوند. حتی خطوط مورب تیز با کوه های پشت هماهنگی دارد.

طاق ها و طاقچه های ملموس تنها پسوندهای غیر فیزیکی این معماری هستند و فقط برای مشتری ارزش احساسی دارند.

جمع بندی نهایی

به طور خلاصه، این معماری را می توان در کنار هم قرار دادن عناصر چهارگانه و انسان در نظر گرفت و تنها توسط بدن ساکنان آن تجربه می شود. هر چیزی بیشتر از این، از خلاقیت های انتزاعی و ذهنی کاربران آن است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه معماری ویلا با استفاده از عناصر چهارگانه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,058

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *