معماری ویلای رودخانه اثر ساناز قائم‌ مقامی، مجتبی محمد ظاهری

معماری ویلای رودخانه اثر ساناز قائم‌ مقامی، مجتبی محمد ظاهری 

معماری ویلای رودخانه

نام پروژه: ویلای رودخانه

عملکرد: ویلا

معماران: ساناز قائم‌ مقامی، مجتبی محمد ظاهری

تیم طراحی: ساناز قائم‌ مقامی، مجتبی محمد ظاهری، فرزانه نوروزی، پرتو هدایتی، نیلوفر مرادی، حمیدرضا گیوی‌ پور

اجرای پروژه: روزبه سید افتتاحی

عکاس: آیدین شاهی

موقعیت قرارگیری: ایران، تهران، اوشان

مساحت: ۲۰۰۰ مترمربع

در مقاله پیش رو قصد داریم پروژه معماری ویلایی را معرفی کنیم که عناصر سات آن بر اساس موقعیت قرار گیری ویلا انتخاب شده است. وقتی تیم طراحی برای اولین بار از سایت پروژه‌ خانه‌ رودخانه بازدید کردند، بلافاصله تصمیم خود را گرفتند. خود سایت باید منبع اصلی الهام طراجان می‌ شد. کوه‌ های پشت سایت، رودخانه‌ ای جلوی خانه و آسمان آبی آفتابی بالای این پروژه قرار داشته است.

مطابقت فرم و طرح

این سایت به یک قطعه‌ باریک به موازات رودخانه، محدود شده است و فرم، مطابق با طرح در آن شکل گرفته است. کوه‌ ها را سنگ پوشانده است و رودخانه را درختان سبز احاطه کرده اند. همه چیز از قبل در آنجا بوده است و طراحان فقط باید خودشان را با آنچه که بود، هماهنگ می‌ کردند. پیچیدگی طراحی ویلا که باید رو به محیط اطراف باشد و در عین‌ حال خصوصی باشد -به دلیل سبک زندگی کاربران آن- یکی دیگر از عوامل تعیین‌ کننده در روند طراحی بوده است.

تیم طراحی این مشکل را با ایجاد یک فرم پویا که توسط یک راهروی مرکزی برای ایجاد فضاهای خصوصی و نیمه‌ خصوصی مختلف تقسیم شده بود، حل کرده اند و گزینه‌ های متعددی را برای ساکنان فراهم کردند. علاوه بر این، سعی شده است با استفاده از عناصر طبیعی محیط، حریم خصوصی مورد نیاز کارفرما ایجاد شود. به عنوان مثال درختان روبه‌ روی ویلا هم مانع بصری و هم منظره‌ زیبایی را برای ویلا ایجاد کرده اند. همچنین دیوار پویای بالکن خانواده را از دید بیرونی محافظت کرده است.

انتخاب مصالح متناسب

مصالح بر اساس عناصر طبیعی غالب سایت و محیط اطراف آن انتخاب شده اند. تیم طراحی ا از سنگ‌ های خاکستری به‌ عنوان پاسخی به کوه، چوب در هماهنگی با درختان و شیشه به‌ عنوان یادآور رودخانه استفاده کرده اند. این دو حجم فضایی در محل جای خود را پیدا کردند و با یک بالکن بزرگ رو به نمای شرقی یک کوه چشم‌ گیر به بکدیگر متصل می‌ شدند. جهت کلی بنا بر اساس وجود رودخانه تعیین شده است و بالکن دارای دیوار متحرکی است که با بسته‌ شدن آن فضایی محصور رو به آسمان آبی ایجاد شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ویلای رودخانه اثر ساناز قائم‌ مقامی، مجتبی محمد ظاهری  دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 617

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *