معماری موزه لوور اوظبی، ژان نوول + فیلم تایم لپس از ۱۰ سال ساخت موزه

معماری موزه لوور ابوظبی

معماری موزه لوور اوظبی، ژان نوول + فیلم تایم لپس از ۱۰ سال ساخت موزه

در حدود یک ماه پیش یعنی ۸ نوامبر ۲۰۱۷، موزه لوور شعبه ابوظبی افتتاج شده است. اماراتی ها در یک حرکت عجیب با صرف هزینه ای هنگفت، موزه لوور را از فرانسه به ابوظبی آوردند. البته نه اینکه این موزه شبیه موزه لوور باشد بلکه کاملا متفاوت است! اما نام موزه لوور فرانسه را یدک می کشد و جالب است بدانید ۳۰۰ اثر هنری اصلی موزه لوور پاریس به مدت ۱۰ سال به این موزه انتقال داده شده و در این موزه به نمایش در خواهند آمد.

این موزه توسط مقامات کشور امارات به عنوان موزه هنر و تمدن عنوان شده است. جالب است بدانید که این موزه در ۸ نوامبر ۲۰۱۷ توسط امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه افتتاح شده است.

بنابر اطلاعات اعلام شده، تأسیس این موزه بخشی از توافق سی ساله دو شهر ابوظبی و دولت فرانسه بوده است. پروژه ساخت موزه لوور ابوظبی، ده سال در جریان بوده  و این موزه حاوی ۶۰۰ اثر هنری دایمی و ۳۰۰ اثر قرضی از فرانسه است.

ساختمان لوور ابوظبی را ژان نوول، معمار برجسته فرانسوی، با الهام از معماری عربی در سال ۲۰۰۸ در سبک عربی- فوتوریستی طراحی نموده است. مساحت این موزه حدود ۲۴٬۰۰۰ مترمربع است که ۸٬۰۰۰ مترمربع از این مساحت، گالری است. شایان ذکر است در طرح ارائه شده توسط ژان نول، هیچ‌کدام از ۵۵ سالن آن از جمله ۲۳ گالری دایمی اش مثل هم نیست.

به نقل از ویکی پدیا:

منتقدان این ساختمان را یک اثر «مسحورکننده» هرچند کمی «پرزرق و برق» توصیف کرده‌اند. سقف و بام موزه یک گنبد مشبک است که ضمن دفع حرارت زیاد محیط بیابانی، گالری‌ها را با نور طبیعی روشن می‌کند. ژان نوول موزه لوور ابوظبی را جزیره‌ای در یک جزیره دیگر توصیف کرده. گنبد توری هندسی موزه لوور ابوظبی چون برگ‌های به هم پیچیده درخت خرما است. این برگ‌ها در گذشته‌های دور به عنوان مصالح سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در ادامه یک ویدیو ۳ دقیقه ای از ۱۰ سال ساخت این موزه به نمایش در آمده است. در این ویدیو فوق العاده که بصورت تایم لپس ضبط شده است شما می توانید سایت پروژه را از زمانی که یک بیابان بوده است تا تبدیل آن به موزه لوور شعبه ابوظبی! مشاهده نمایید. پس از ویدیو تصاویر نمای ساختمان ، فضاهای داخلی و محوطه به نمایش در آمده اند.

 

 

معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی معماری موزه لوور ابوظبی

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archhline.ir – DesignBoom

تعداد بازدید: 5,022

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *