معماری مسکونی خانه کاتوزیان

معماری مسکونی خانه کاتوزیان

معماری مسکونی خانه کاتوزیان

معماران: NOIR Studio

معمار اصلی: محمدرضا مرعشی

همکاران طراحی: احسان گلریز، صابر سعیدی، ناصر فرخی، مهدیه پاکدل، غزل امینی، محمدصادق لطفعلیان، علی موسوی، نیایش خمسه، سپیده ریاضی

معماران منظر: محسن سمیعی، م.حسن سواری

ساختار: بهرنگ بنی آدم

عکاس: پرهام تقی اوف

مساحت: ۸۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۰

موقعیت: لواسان،  ایران

معماری مسکونی خانه کاتوزیان توسط تیم طراحی استدیو NOIR انجام شده است. این طراحی بر اساس شرایط کارفرما دارای طراحی فضاهای خلاقانه ای است که در ادامه به بررسی و شرح آن ها خواهیم پرداخت.

چالش های طراح

طراحان این پروژه با دو چالش روبرو بودند:

  • اول موقعیت مکانی و موقعیت هندسی سایت بوده است. بر خلاف سایت های معمولی، این قطعه از چهار طرف توسط همسایگان احاطه شده است. تنها راه دسترسی آن به معبر اصلی دو کوچه به عرض ۳ متر در شمال و جنوب آن است. هندسه نامنظم سایت و زوایای ناهمگون همسایه ها نسبت به سایت از جمله موارد پیش رو در طراحی این بنا بوده است.
  • ثانیاً، در این پروژه، کارفرما فضاهایی مانند چهار اتاق خواب مستر، سالن و اتاق نشیمن اختصاصی، آشپزخانه و همچنین سالن در اتاق خواب مجزا برای مهمانی ها، اتاق تماشای فیلم، اتاق سرایداری، اتاق رختشویی و پارکینگ برای ماشین ها. همچنین ایجاد استخر روباز و فضای سبز قابل قبول از دیگر درخواست های کارفرما بود.

اهمیت نور و دید ساختمان های اطراف

در فرآیند طراحی خانه کاتوزیان، موضوع کیفیت فضاها از نظر جهت، نور، دید و پرسپکتیو حائز اهمیت است زیرا محصور شدن بین ساختمان های اطراف می تواند مبنای شکل گیری طرح و ایده پروژه باشد. حذف قسمتی از توده شمالی پروژه در طبقه آخر که کمترین دید را به ساختمان های اطراف دارد و ایجاد حیاط و قرار دادن استخر در آن فضا به عنوان حیاط دوم، این امکان را برای طراحان فراهم کرده که علاوه بر افزایش مساحت حیاط، دید را به کدام قسمت منتقل کنند.بنابراین علاوه بر داشتن دید به کوه های شمالی طبقه حیاط به طبقه سوم منتقل شد و با قرار گرفتن فضای مهمانی همسطح با این حیاط، زندگی اجتماعی از طبقه همکف به طبقه آخر منتقل شده است.

طراحی نما و نورپردازی

با ایجاد شکاف شرقی-غربی در فضای ارتباطی انبوه پروژه در این قسمت با استفاده از نورپردازی سقفی جهت مسیریابی قسمت جنوبی، همراستایی آن با زمین و همگن سازی پروژه با خطوط سایت، نمای بهتری در این قسمت ایجاد شده است. کیفیت فضاهای میانی و ارتباطی را با نورپردازی بهتر در شکاف موجود ارتقا داده شده است. در نهایت یک پروژه همگن با هندسه سایت و در تعامل با همسایگان و استفاده حداکثری از نماهای شمالی و جنوبی پروژه طراحی شده است تا زمانی که در داخل ساختمان هستیم، قاب های مختلف نماها با عمق دید بهتری بتوانند در هر یک از فضاها ایجاد شوند.

جمع  بندی نهایی

در واقع طراحی این پروژه مانند دوخت لباس در بدنی با فرم نامتناسب بوده است که می تواند عیوب بدن را به حداقل برساند و از بیشترین پتانسیل آن استفاده کند. قرار دادن نورگیر، بازشو، تراس و فضاهای سرپوشیده با حداکثر استفاده از نورگیر و نما، باعث ایجاد نماهای متنوع با دهانه های مختلف شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری مسکونی خانه کاتوزیان دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 926

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *