معماری مسکونی با نمای آجری در منظر شهری و حریم درونی

معماری مسکونی با نمای آجری در منظر شهری و حریم درونی

معماری مسکونی با نمای آجر

شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی : دفتر معماری برساو

معماران اصلی : محمد ریحانی شرق، علیرضا مدرسی، علی سویزی

همکاران طراحی : حمیده صرافیان، فائزه صمدی، متینه رضایی، الهام مهدیان، محمد حسین حاجی احمدی، بهار حاجی زاده

طراحی و معماری داخلی : محمد ریحانی شرق، علیرضا مدرسی

مجری : مهندس شایان سعیدی

عکاس پروژه : امیر حسین کریم آبادی ( هلی شات ) عطا صبوری ( داخلی ) فاطمه سویزی ( نما )

نوع سازه : فلز

مساحت : ۲۵۰ متر مربع

زیربنا : ۱۰۳۴ متر مربع

تاریخ شروع و پایان ساخت:  ۱۳۹۸-۱۴۰۱

موقعیت: مشهد، ایران

در پروژه معماری مسکونی با نمای آجر سعی بر ارائه درسترین پاسخ به محیط اطراف به همراه بالاترین بازخورد در تعامل با اتفاقات پیرامونی برای ساکنین بوده است. این بنا تک و به بیانی المانی که در عین الگوسازی در مقیاس محله تلاش دارد تا بیشترین دیالوگ را با وضع موجود برقرار کند. چرا که با توجه به موقعیت قرارگیری و اشرافیت از بلوار اصلی می بایست منظر شهری را از یکسو و آرامش و حریم درونی را از سوی دیگر برای ساکنینش فراهم کند. سیالیت فرم در نگاه اول نظام قاعده مند و مدولار را به موجودی زنده مبدل می سازد که می تواند حرکت کند، راه برود، فیگور بگیرد و در عین آراستگی با حداکثر هارمونی با محیط نابسامان اطرافش رفاقت کند و همانطور که سر جایش نشسته و با همسایگان دیرینه خود مشغول گفتگوست سری به سمت خیابان بچرخاند و نگاهی به عابرین در حال رفت و آمد بیاندازد و در حافظه ها ماندگار شود. بررسی این بنای مسکونی در ادامه این مقاله ویژگی ها و چالش های اصلی آن را برای شما ارائه می کند.

چالش های اصلی پروژه

  • چالش بین بستر و موضوع سکونت موقعیت مکانی: فاصله حداقلی تا خیابان اصلی حواشی و چالش هایی که به همراه دارد.
  • بافت و همجواری: بناهای قدیمی ساز با ارتفاع کوتاه و فاقد معماری ارزشمند. اولین بنایی که در این بدنه کوچه ساخته شده است.
  • مبلمان و سبزینگی: بافت سبز حداقلی تک درخت افرا در همسایگی
  • دید و منظر، بامهای آشفته و راسته پر رفت وآمد خیابان: اهمیت دیده شدن و ایجاد ارزش برای دیدن

سیالیت فرم در نگاه اول

در این پروژه سعی بر ارائه در دسترس ترین پاسخ به محیط اطراف به همراه بالاترین بازخورد در تعامل با اتفاقات پیرامونی برای ساکنین را داشته است. تک بنا و به بیانی المانی که در عین الگوسازی در مقیاس محله تلاش دارد تا بیشترین دیالوگ را با وضع موجود برقرار کند، چرا که با توجه به موقعیت قرارگیری و اشرافیت از بلوار اصلی می بایست منظر شهری را از یکسو و آرامش و حریم درونی را از سوی دیگر برای ساکنینش فراهم کند. سیالیت فرم در نگاه اول نظام قاعده مند و مدولار را به موجودی زنده مبدل می سازد که می تواند حرکت کند، راه برود، فیگور بگیرد و در عین آراستگی با حداکثر هارمونی با محیط نابسامان اطرافش رفاقت کند و همانطور که سر جایش نشسته و با همسایگان دیرینه خود مشغول گفتگوست سری به سمت خیابان بچرختند و نگاهی به عابرین در حال رفت و آمد بیاندازد و در حافظه ها ماندگار شود.

انعطاف پذیری در فضا، مبلمان پذیری فضا بر اساس نیاز مخاطب، سادگی و ابهام سادگی در عناصر سازنده فضای آشپزخانه و محرمیتی که نیاز کشف کردن را با نوعی ابهام از فضای پذیرایی به دنبال دارد. دیدن و دیده نشدن از نمای پروژه آغاز می شود و تا فضای داخلی و تا روابط بین فضاهای همجوار ادامه دارد.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری مسکونی با نمای آجر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: دفتر معماری برساو

تعداد بازدید: 468

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *