معماری صنعتی ساختمان اداری کارخانه

معماری صنعتی برای ساختمان اداری کارخانه

معماری ساختمان اداری برای کارخانه Agristo

امروزه بخش صنعتی نیز نیاز به ساختمان هایی برای مدیریت مکان حداکثر استفاده و بهینه کردن استفاده از فضا و انرژی و همچنین بعد زیبایی و کارآمدی ساختمان خود را احساس کرده اند. از این رو معماری صنعتی با رشد صنعت، رشد کرده است. این حوزه نیز مانند سایر بخش های معماری نیازمند تخصص و اطلاعات در این زمینه می باشد. در این مقاله به معرفی نمونه از معماری صنعتی ساختمان اداری کارخانه می پردازیم تا با ویژگی هایی که طراحان خلاق این پروژه در آن مد نظر گرفته اند از بعد تخصصی و زیبایی شناسی آن آشنا شویم.

شرح پروژه معماری ساختمان اداری کارخانه Agristo

چگونه می‌توانید یک دفتر مرکزی برای صدها کارمند، یک پارکینگ، و یک فضای سبز جدید در یک قطعه زمین نسبتاً متوسط ایجاد کنید؟ در سال ۲۰۱۸ دفتر معماری OYO با پرسیدن و پاسخ به این سوال برای کارخانه Agristo، یکی از بزرگترین تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات سیب زمینی در جهان، برنده زمین شد (و نامزد دریافت اعتبار BREEAM EXCELLENT شد).

 مفهوم هر ۳ عنصر شامل تمرکز  در یک ساختار، به حداکثر رساندن فضای موجود برای توسعه، و در عین حال جداسازی آن از جریان های کاری شلوغ کارخانه مورد توجه این طراجی بوده است. برای انجام این کار، طراحی باید با چیدمان های مربعی/ مستطیلی معمولی شکست می خورد. تیم طراحی یک شکل ارگانیک برای استفاده کامل از طرح تعیین شده ایجاد کردند و حجم آن را دستکاری کردند تا همه کارکنان در طول روز نور طبیعی داشته باشند.

در پروژه معماری صنعتی ساختمان اداری کارخانه با دیدن تمایل شرکت به یک “فضای سبز” برای آنچه واقعاً بود (سرمایه گذاری در رفاه کارکنان)، OYO تصمیم گرفت که فضاهای سبز را به یک ویژگی مهم و مورد توجه خود ساختمان تبدیل کند. تراس ها در هر سطح از ساختمان دسترسی برابر و آسان به فضای باز را برای کارکنان فراهم می کند و همه را به طبیعت نزدیک می کند. فلور همچنین ساختمان را احاطه کرده است و فضای سبز قابل مشاهده تری ایجاد می کند و تنوع زیستی بیشتری را تشویق می کند.

ثالثاً، OYO به آگریستو نشان داد که در آینده تحرک تغییر خواهد کرد. در ۱۰ سال آینده، احتمالاً استراتژی در مورد خودروهای شرکتی متفاوت خواهد بود و افراد کمتری با ماشین شخصی خود به محل کار می‌ روند – که باعث می‌ شود یک ساختار پارکینگ اختصاصی بزرگ منسوخ شود. مطابق با شعار ما “پایداری سازگاری است”، پارکینگ در سطوح پایینی سازه قرار گرفت اما به گونه ای طراحی شد که به این معنی است که این سطوح پایین تر می توانند به راحتی به فضای اداری تبدیل شوند تا از رشد کسب و کار در آینده حمایت کنند.

هم افزایی سازه با ساختمان کارخانه موجود نیز در نظر گرفته شد، با تفکر اکوسیستمی که منجر به ایده ای کارآمد برای گرمایش و سرمایش ساختمان جدید شد. تله‌ های حرارتی در طرح‌ های ما گنجانده شده بود تا هوای خنک/ گرم اضافی را از یخچال‌ ها/ فرهای صنعتی Agristo به ساختار جدید قیف کند. این نوع تفکر نشان می‌ دهد که چگونه طراحی تطبیقی و شیوه‌ های پایدار در هر جنبه‌ ای از طراحی بافته شده است – به همین دلیل است که این ساختمان یکی از اولین ساختمان‌ ها در کشور خواهد بود که به اعتبار BREEAM EXCELLENT دست می‌ یابد.

اما مسلماً چشمگیر ترین جنبه طراحی ساختمان، فضای داخلی آن است که با اهداف فضایی متنوعی در ذهن ایجاد شده است. این واقعا یک دفتر نیست. این فضایی با مناطق متعدد طراحی شده برای تسهیل تمرکز، همکاری، آرامش یا اجتماعی شدن است. این مناطق که به صورت استراتژیک در سرتاسر ساختمان قرار گرفته اند، گردش کارکنان و همکاری بین بخش را تشویق می کنند. و بله، نوار بعد از ساعت کاری نیز کمی به این امر کمک می کند…

با وجود بزرگی Agristo، هنوز هم یک تجارت خانوادگی است و دوست دارد کارکنان خود را اعضای خانواده بداند. این سازمان معتقد است که مسئولیت واقعی مراقبت از کارکنان خود را دارد، که به نظر او بسط آن خانواده است. به همین دلیل است که ما یک ساختار منحصر به فرد انسان محور طراحی کردیم که افراد را تشویق می کند بین فضاهای مختلف حرکت کنند، سیلوهای بخش را نادیده بگیرند و دور هم جمع شوند. آتریوم عظیم آن ساختمان را با نور طبیعی پر می کند و باعث می شود کارکنان احساس کنند که بخشی از چیزی بزرگ هستند. و امروزه، بار، کافه‌ ها، مناطق تمرکز، ایستگاه‌ های همکاری، و تراس‌ های سبز، خانه‌ ای طبیعی و سالم برای خانواده آگریستو ایجاد می‌ کنند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه معماری صنعتی ساختمان اداری کارخانه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 570

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *