معماری ساختمان مسکونی ویلایی مدرن

معماری ساختمان مسکونی ویلایی مدرن

معماری ساختمان مسکونی ویلایی مدرن

معماران: Eade Va Ejra

معماران اصلی: مسعود نعمتی، علی نعمتی، نسترن تهرانی

همکاران تیم طراحی: نسترن نامور، بیتا اسماعیلی

طراحی گرافیک: صبا رستم نژاد، آذین خوانساری

مهندس عمران: پدرام زرپاک

تیم اجرایی: نوید دلجوان، پویان میرطاهری

عکس ها: محمد حسن اتفاق

مساحت: ۴۶۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۳

موقعیت: هشتگرد، ایران

این پروژه، درخواستی بود برای ساخت دو ویلا، یکی برای پدربزرگ و مادربزرگ خانواده، دیگری برای فرزند و نوه‌ شان، تا بتوانند با هم وقت بگذرانند و از هیاهوی تهران دور شوند. با توجه به موقعیت پروژه در هشتگرد که از تراکم و فشردگی بالایی ناشی از همجواری با تهرانبرخوردار است  و همچنین تقسیم تعداد زیادی از قطعات به بخش های کوچکتر در این منطقه، کارفرما دو قطعه زمین به مساحت ۶۵۰ متر مربع را خریداری کرده است. این مقاله به شرح و یررسی معماری ویلایی مسکونی با ویژگی های مدرن و متناسب با نیاز کارفرما می پردازد.

مفهوم حجمی معماری ساختمان

با توجه به تراکم مساحت و وجود ساخت و سازهای متعدد در مجاورت پروژه، به این نتیجه رسیدیم که دو ویلا با فرض فضای باز و فضای سبز، ادغام شوند. این نه تنها باعث ایجاد فضای باز در ساختار می شود، بلکه کیفیت زندگی را با فراهم کردن فضای سبز در مجاورت منطقه مسکونی افزایش می دهد. به طور کلی حجم پروژه توسط دو مکعب روی هم تعریف می شود.

دستیابی به سادگی بیرونی و هیجان درونی یکی از اهداف اصلی مفهوم حجمی است. همپوشانی به گونه ای سازماندهی شده است که یک تراس بزرگ در طبقه اول و یک محوطه استخر در زیر تراس ایجاد می کند. هسته اصلی فضای پروژه در محل تلاقی مکعب ها سازماندهی شده است که به دلیل تراکم این ناحیه و ریزدانه بودن ساختمان در اطراف پروژه، حریم خصوصی قابل توجهی در مجاورت وجود ندارد.

محوطه سازی پروه

با توجه به تاکید مکرر ذینفعان بر حفظ حریم خصوصی، گزینه‌ های مختلفی برای بررسی پیکربندی و سازمان‌ دهی فضایی به‌ ویژه در مورد استخر مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که حریم خصوصی مطلوب برای ذینفعان در محوطه استخر حاصل نخواهد شد. بنابراین، طرح فضایی مورد بازنگری قرار گرفت و استخر از نقشه سایت حذف شد و به داخل ویلا منتقل شد و امکان استفاده در تمام طول سال و تضمین حریم خصوصی را فراهم کرد. استخر به بخشی جدایی ناپذیر از فضای داخلی پروژه تبدیل شد.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ساختمان مسکونی ویلایی مدرن دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

 

تعداد بازدید: 482

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *