معماری ساختمان مسکونی همبود ، دفتر معماری محاط

معماری ساختمان مسکونی همبود

معماری ساختمان مسکونی همبود

معماری: دفتر معماری محاط

معمار مسئول: محمد هادیان پور، رضا منصوری

موقعیت: ایران، ایلام

مساحت: ۲۹۶ مترمربع

مساحت زیربنا: ۹۰۰ مترمربع

اجرا: شهرام مامی

تأسیسات برقی: حمید هواسی

تأسیسات مکانیکی: میثم عزیزیان

گرافیک: کتایون کاظمی

عکاس: پرهام تقی اف

جوایز: فینالیست جایزه معمار در سال ۱۴۰۲ در دسته مسکونی آپارتمانی/ تقدیر شده در شانزدهمین جایزه معماری ایران در سال ۱۴۰۲ در دسته معماری مسکونی آپارتمانی

شرح پروژه معماری ساختمان مسکونی همبود از زبان معمار

شهر ایلام در ایران یکی از نادرترین شهرهایی است که بدون توجه به فضاهای باز، اکثر ساختمان های آن با پوشش ۱۰۰ درصدی و تراکم بالا ساخته شده است.

شکل‌ گیری شهر و ارزش‌ هایی که مردم آن دارند باعث ایجاد فضایی نامتجانس شده است. بنابراین، این پروژه به جای انتخاب بین آنها، با هدف پذیرش تنش بین گفتگوی شی گرا و رویکرد میدان گرا است. این پروژه یک خارجی است که به دنبال تصدیق و انتقال ایده معماری غالب خود و تأثیرگذاری بر شخصیت شهر است.

این پروژه از یک آپارتمان خانوادگی تشکیل شده است و تمرکز ما بر ایجاد فضاهای نیمه باز، فعال سازی آنها و اطمینان از حفظ حریم خصوصی در درونی ترین قسمت های میکروفضا بود. هر یک از این ریزفضاها به عنوان زیستگاهی عمل می کنند که با خود و سایر ریزفضاهای داخل ساختمان در ارتباط هستند.

برای رفع نگرانی های ذکر شده، دو محفظه ابداع کردیم تا فضاهای باز بتوانند نقش فعال و قابل سکونت خود را بین این محوطه ها ایفا کنند. این پروژه قابلیت های زیر را برای رفع این نگرانی ها ارائه می دهد:

۱-قابلیت پوشش فیزیکی بخش هایی از فضاهای باز برای فرار از رصد بافت متراکم.

۲- استفاده از تئوری خطای حسی سایه برای کاهش تمرکز بر زمینه و در عوض اولویت بندی فضاهای داخلی، به ما این امکان را می دهد که پنجره های بزرگ را با حداقل نیاز برای پوشاندن آنها ترکیب کنیم.

۳- فضاهای باز همچنین با هدف تغییر الگوهای رفتاری ساکنان در طول روز، تشویق آنها به گذراندن وقت در این مناطق به جای فضاهای داخلی است. علاوه بر این، از دیدگاه لذت‌گرایانه، این به کاهش بارهای سرمایش و گرمایش کمک می‌کند (توجه به نظریه پایداری لذت‌گرای قابل توجه است).

۴- با کنترل شدت نور خورشید و بادهای زمستانی می توان بارهای سرمایشی و گرمایشی را کاهش داد.

توضیح مهم: قبل از تحویل پروژه به معماران، یک درخت واقع در محل پروژه قطع شد. در پاسخ به این اقدام، معماران تنه درخت را به عنوان نمادی در پروژه گنجاندند تا از حذف درخت انتقاد کنند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی همبود دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archilovers

تعداد بازدید: 226

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *