معماری ساختمان مسکونی زندگی / دفتر طراحی و ساخت فرامان

معماری ساختمان مسکونی زندگی

معماری ساختمان مسکونی زندگی

معماران: دفتر طراحی و ساخت فرامان

معمار اصلی: مرجان فرضیان

شرکت های سازنده: آجر حیدری، گروه KWC، میکل آنژ، آلومینیوم پیمان، مبلمان روست، شیشه ونوس

تیم طراحی: مرجان زارع دهنوی، انسیه عیدوندی

مهندس سازه: امیرحسین نامی

مدیر اجرایی: علی فرقانیان

ناظر اجرایی: خلیل فرقانیان

عکس ها: استودیو عمل

حوزه: ۳۱۷۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۱

شهر: تهران

کشور: ایران

معماری ساختمان مسکونی زندگی مجموعه ای از کنش ها، رویه ها و واکنش هایی است که انسان را به آرزوهایش می رساند. هنر معماری و نحوه تعامل ما با محیط اطرافمان، شادابی است که روح انسان را زنده می کند و مکان های طراحی شده به او آموزش می دهد که چگونه زندگی کند. ساختمان زندگی (زندگی=زندگی) بستری مناسب برای انسان برای تجربه هنر زندگی است. بنایی که با وجود سادگی برخاسته از فرهنگ غنی معماری ایرانی است. نوع مواد و ترکیب رنگ ها و بافت ها، همراه با تمام آن اشکال ساده، ما را به یاد نگرش نیاکانمان نسبت به جهان می اندازد. در ادامه به بررسی این پروژه خواهیم پرداخت.

چهارچوب اصلی پروژه

جهان بینی ای که در ارتباط تنگاتنگ آن با خلوص و آرایش حجمی فضا و نما و نحوه دعوت نور به ساختمان دیده می شود. زندگی در ساختمان زندگی با حرکت نور در سپیده دم شکل می گیرد که به آرامی و با ظرافت از نما به فضاهای داخلی می رسد و امید به زنده بودن در آن را تجلی می بخشد و زندگی را زنده می کند. تلاش ما در طراحی ساختمان زندگی ایجاد فضایی منحصر به فرد است، نه چندان عجیب و دور، بلکه کاملاً نزدیک و آشنا. فضایی برخاسته از فرهنگ ایرانی؛ فضایی که خود صمیمی و کافی است. با ساده ترین مصالح خود بدون تخطی از ساختمان های دیگر روی مجموعه طراحی می نشیند. بله، این ساختمان بیش از هر چیز ارزش دارد.

هویت بخشی

برای ایجاد هویت و احساس تعلق، فضاهای داخلی را با نزدیک شدن به سوژه به مثابه ابژه طراحی کردیم که تعداد تجمعات اجتماعی و فعالیت های جمعی را افزایش می دهد. ما با استفاده از لایه ای از آجر میزان نور تحریک کننده غربی را کاهش داده ایم. همچنین در بهینه سازی استفاده از نور مطلوب جنوبی در ضلع غربی ساختمان با طراحی چندین بالکن در ضلع غربی و اجرای زوایای مناسب و ایجاد فضایی مناسب برای لذت بردن از دید و تعامل با نمای بیرونی موفق بودیم.

فضایی دلپذیر و مهربان

در ساختمان زندگی، مهمانان با شعار استخر قدیمی ما پذیرایی می کنند. آب و نور در ورودی ساختمان فضایی معجزه آسا را به دور از هیاهوی تهران ایجاد می کند. گیاهان سبز و تازه و کوزه های سفالی، همه دور هم جمع می شوند تا خاطرات شیرینمان را به ما یادآوری کنند. گرمای ساطع شده از دل آجرها فضایی مهربان و لذت بخش را برای مهمانان ایجاد می کند. و در فصول گرم تر، خنکی گرگ و میش را به ما ارائه می دهد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ساختمان مسکونی زندگی / دفتر طراحی و ساخت فرامان دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,119

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *