معماری ساختمان مسکونی خانه پدری ، فرهاد میرزایی

معماری ساختمان مسکونی خانه پدری

معماری ساختمان مسکونی خانه پدری

معمار مسئول: فرهاد میرزایی

موقعیت: ایران، اراک

کارفرما: علی میرزاییان، حمید میرزاییان

عکاس: محمد حسن اتفاق

طراحی نما: مهریار تقوی

طراحی داخلی: فاطمه میرزابیگی

ارائه: نگین اکبری

سازه: شهرام مومنی عراقی، فرهاد عزیزمحمدی

تأسیسات مکانیکی: ابوالفضل حسن‌ زاده مقدم

تأسیسات الکتریکی: علی بصیری

مشاور و مدیر اجرا: شرکت مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس

مساحت زمین: ۷۳۸ متر مربع

مساحت کل زیربنا: ۳۳۳۰ متر مربع

مساحت هر طبقه: ۳۷۰ متر مربع

مساحت مفید هر واحد: ۳۴۰ متر مربع

نوع سازه: بتنی با سقف دال دوطرفه اینتل‌ دک

تاسیسات مکانیکی: گرمایش مرکزی و سرمایش چیلرتراکمی

شرح پروژه از زبان معمار

طراحی پروژه ساختمان «خانه پدری» در سال ۱۳۹۸ به دفتر ما ارجاع شد. کارفرمایان پروژه دو برادرند که سالها مالک زمین بوده و به عنوان خانه پدری در ساختمان قدیمی واقع در آن ساکن بودند و با توجه به تعلق خاطرشان نسبت به ملک و محله، اینک‌ قصد داشتند متناسب با نیازهای جدیدشان، ساختمانی در ۶ طبقه مسکونی به علاوه ی فضاهای مشترک شامل سالن مراسم، استخر، سالن ورزشی، پارکینگ و…. برای خود و فرزندانشان که اینک مستقل شده و یا در حال تشکیل خانواده‌ ای جدید بودند، داشته باشند.

از خواسته‌ های مؤکد کارفرما که مورد توافق ما هم بود این بود که بنا دارای طرحی نسبتأ ساده، متین، باوقار و در عین حال به روز و مدرن باشد و حتی‌ الامکان از هزینه‌ ها و تجملات بیهوده و زائد پرهیز گردد.

لذا با توجه به محدودیت ضوابط شهرسازی، استخر و سالن وررشی با پیش‌ بینی گودال‌ باغچه برای تأمین نور و تهویه در زیرزمین دوم، و پارکینگ در زیرزمین اول طراحی شد. سالن اجتماعات و پارکینگ مازاد نیز در همکف به گونه‌ ای طراحی شد که در مواقع مورد نیاز امکان افزایش فضای سالن از طریق الحاق فضای پارکینگ مازاد به عنوان فضای مکمل باشد و در عین حال بتواند از امکانات فضای باز حیاط نیز برخوردار شود. بنابراین به طراحی فضای سبز و محوطه‌ سازی حیاط نیز توجه ویژه‌ ای شد.

از دیگر چالش های طراحی، نحوه ی استقرار بنا و نورگیر، و طراحی نما با اخذ نظر همسایگان جانبی پروژه (با توجه به اهمیتی که برای کارفرما داشتند) بود. چرا که آنها نیز در آینده نزدیک قصد ساخت دارند و لذا بایستی به گونه‌ ای طراحی می‌شد که حقوق آنها نیز مد نظر قرار گیرد. (لازم به ذکر است که طبق ضوابط شهرسازی اراک املاک دارای بیش از یک بر امکان جانمایی بنا را به صورت آزاد دارند و با توجه به وجود دو همسایه غربی و یک همسایه شرقی، از این حیث مسئله کاملأ حائز اهمیت بود).

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی خانه پدری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری فرهاد میرزایی

تعداد بازدید: 692

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *