معماری ساختمان باغ سیب ، استودیو معماری الای

معماری ساختمان باغ سیب

معماری ساختمان باغ سیب

معماری: استودیو معماری الای

معمار مسئول: مریم سلامی

موقعیت: ایران، تهران

تیم طراحی: نوید احمدی، سعید شانق، حسین صفاری

طراحی منظر: مریم سلامی

تاریخ شروع و اتمام طراحی:آبان ۱۴۰۱ الی دی ۱۴۰۱

تاریخ شروع و اتمام اجرا: بهمن ۱۴۰۱ الی اردیبهشت ۱۴۰۲

مساحت سایت پروژه: ۵۰۰۰۰ مترمربع

مساحت طبقه همکف: ۴۰۰

مساحت کل ساخته شده: ۲۱۲۰

نوع ساختمان: تشریفات ( برگزاری مراسم عروسی و مهمانی)

مهندس یا مشاور عمران / سازه: سعید شانق

تاسیسات مکانیکی:حسین صفاری

تاسیسات الکتریکی: حسین صفاری

نورپردازی: حسین صفاری، مریم سلامی

اجرا : استودیو معماری اُلای

مدیر اجرایی پروژه: مریم سلامی

تیم اجرا: مریم سلامی، مهدی ولیانی، پیام فراهانی

مهندس ناظر / دستگاه نظارت: استودیو معماری اُلای

طراح سه بعدی: نوید احمدی

گرافیست: نوید احمدی

جوایز: رتبه اول در بخش معماری داخلی مستر پرایز آمریکا در سال ۱۴۰۲

عکاس: محمدحسین حمزه لویی

شرح پروژه معماری ساختمان باغ سیب از زبان معمار

در این پروژه معماری ساختمان تفریحی _تشریفاتی خواست کارفرما بر ایجاد فضایی کاربردی و مقرون به صرفه با سبک متفاوت از باغ های موجود بود. به همین منظور با توجه به پتانسیل باغ سبک بوهمیان جهت طراحی پروژه انتخاب شد.

اما این سبک موجب ایجاد چالش هایی در سایت موجود می شد چرا که مستحدثات موجود به سبک کلاسیک اجرا شده بود و قسمتهای مختلف باغ ناهنجاری و الحاقات ناهمگون با بقیه باغ داشت.

برای رفع این مشکل دو ساختمان تالار موجود همرنگ ساختمان لابی شد تا از تضاد موجود کم کند و تمام المانها و الحاقات با سبک کلاسیک از سایت حذف شد .

همانطور که پیش تر گفته شد سایت پروژه معماری ساختمان باغ سیب  به سه بخش تقسیم بندی می شد. با توجه به وجود بافت ناهمگون و نازیبای سوله های بخش اول با ایجاد دیواری سنگی با دری چوبی کل پروژه از فضای خارج مجزا شد این امر گویای این پیام بود: شما از این در وارد دنیایی دیگر می شوید.

نوع کفپوش، چراغ های مسیر، پوشش گیاهی و رنگ و فرم و … پس از این درب ورودی همه به سبک بوهمیان طراحی شد.

پروژه شامل یک مسیر اصلی از ابتدا تا انتهای باغ برای دسترسی به فضاهای مختلف بود که از جنس سیمان با رنگ نانو اجرا و در طول این مسیر پرگولاهای سیمانی برای آویز لوسترها و تابلو راهنمای فضاها و دیزاینهای مراسم طراحی و اجرا شد.

آبنما در مجاورت مسیر اصلی جایی که قبلا جزیی از باغچه محسوب میشد طراحی شد. قرارگیری این فضا بین مسیر و فضای سرو شام دیدی دو جانبه برای ناظر ایجاد می کرد و باعث تنوع فضایی و شکست فضای سبز یکنواخت مسیر می شد. ریزش آب از دیوارهای بتنی اجرا شده در بین حوض صورت می گرفت و بر خلاف رسم استفاده از کاشی رنگی ، در این پروژه از رنگ کرم دست ساز بر روی سیمان سفید مخلوط با چسب بتن و رنگ استخری استفاده شد که در نهایت انعکاس نور خورشید رنگ واقعی آب را بازتاب کند.

ساختمان لابی و خدمات و اداری

با عبور از مسیر سنگفرش شده با سنگ مالون خاکستری با بند کشی کرم و پس از عبور از تالار اول  به ساختمان یک طبقه لابی و خدمات واقع در میان دو تالارموجود در باغ در مجاورت فضای اداری در سمت چپ ناظر می رسیم. هدف از ساخت فضا ایجاد یک پیش ورودی جذاب قبل از رسیدن به دفتر اداری (برای مشتریان جدید) و سرویس دهی به مهمانان در حین برگزاری مراسم و ایجاد فضایی دکوراتیو جهت عکاسی برای مشتریان بود.

از لحاظ سلسله مراتب فضایی، پس از ورود به لابی اصلی در دو طرف ،فضای لابی من و نشیمن قرار دارد که این فضا با سه پله از قسمت انتهایی تفکیک می شود. پس از عبور از پله ها رختکن و سرویس بهداشتی خانم ها و آقایان به ترتیب در راست و چب با یک پیش فضا جانمایی شده است.

از لحاظ ارتفاع و کاربری فضای لابی به دو بخش تقسیم می شود:

  1. بخش اول فضای لابی و لابی من با ارتفاع ۷ متر (به جهت ایجاد حس شکوه و گشودگی فضایی در بدو ورود کاربر )
  2. بخش دوم رختکن و سرویس بهداشتی مردانه و زنانه با ارتفاع ۴ متر

قوس های کشیده ،پنجره های بلند، نورگیرها و ترکیب سقف های متنوع قوسی در کنار سقف های مسطح در مجاورت با اکسسوری بوهمیان، الوارهای چوبی، لوستر و فرشینه های حصیری، کوزه های پتینه شده، تنه درختان، گیاهان پهن برگ و کاکتوس و گرمسیری، لوستر و کوسن های مکرومه ترکیبی خاص پدید آورد و هر سه هدف کارفرما تامین شد.

فضا کاملا تک رنگ (کرم تیره) و تک متریال از جنس میکروسمنت با پترن های مختلف در دیوارها و کف اجرا شده و تنها در سرویس بهداشتی آقایان از میکروسمنت با طیف رنگ خاکستری استفاده شده است.

ساختمان در انتها توسط یک راهروی تونل مانند به فضای اداری منتهی می شود. در قسمت لابی من و راهروی منتهی به فضای اداری از سنگ مالون خاکستری با بندکشی همرنگ میکروسمنت کف به منظور ایجاد تضاد و تفکیک فضا استفاده شده است.

به تبعیت از متریال فضای لابی و الگوی قوسی شکل پنجره ها، بخش اداری با همین سبک بازسازی شد. ( تغییر فرم پنجره ها از مربع به قوس دار، استفاده از متریال میکروسمنت در دیوارها)

 آلاچیق سنتی

این فضا در مقابل ساختمان لابی و خدمات، بین چادر و فضای شام طراحی شد به همین دلیل دیدی سه جانبه از تمام فضاهای اطراف داشت. به منظور حفظ دید ومنظر، حجم از هر چهار جهت کاملا باز و بالاتر از سطح محوطه ( به منظور دید بهتر و جلوگیری از نفوذ آبهای سطحی) و به تبعیت از سبک حاکم بر سایت به شیوه بوهمیان و با جزییات مشترک با پرگولاها با فضای نشیمن و خدمات کلا به صورت بنایی با اسکلت فلزی ساخته شد.

ترکیب بافت سیمان با رنگ نانوی سفید در پس زمینه سبز فضا با سقف حصیری، کوسن، لوستر و اکسسوری های حصیری در کنار سنگفرش مالون خاکستری منتهی به فضا  ترکیبی همانند ویلاهای بوهویی ایجاد کرد.

چادر برگزاری مراسم

این فضا در مجاورت آلاچیق سنتی و بعد از ساختمان لابی قرار گرفته است. چادر موجود در طراحی قبلی به دلیل ظاهر و جنسی نازیبا و ارتفاع کم کلا جمع آوری شد  و سازه چادری جدید به مساحت ۷۰۰ مترمربع و ارتفاع ۵/۳ متر دز اطراف و ۶ متر در پشت سن با سازه فلزی طراحی و اجرا شد . در اجرای این چادر تنها از یک ستون میانی استفاده شد که در باغچه وسط چادر قرار دارد. این امر موجب انعطاف پذیری فضای زیر چادر برای هر نوع چیدمان شد . ۴۵ لوستر از جنس حصیر، کاغذ و فلز در فضای زیر چادر به صورت ثابت تعبیه شد.

به منظور حفظ سبک بوهمیان در کل فضاها، پوشش گیاهی زیر چادر و لابی و… همه از گیاهان پهن برگ، نخل و کاکتوس انتخاب و خریداری شد .

نوآوري‌ ها و مزاياي معماری ساختمان باغ سیب

  • به جرات می توان گفت که این پروژه تنها مورد به سبک بوهمیان در کاربری باغ و تالار می باشد . ویژگی منحصر به فرد دیگر باغ ، قابلیت اجرای موزیک در فضای باز ( زیر چادر ) است که در هیچ باغ تالار دیگری پیش بینی نشده است.
  • در انتهای ساختمان لابی، محل قرارگیری سرویس بهداشتی ها و اتاق آرایش و آکس دید ناظر در هنگام ورود به فضا ،حد فاصل فضای اداری و ساختمان باغچه ای مسقف متشکل از گیاهان پهن برگ و استوایی با پس زمینه ای از سنگ مالون سفید در قاب شیشه بزرگ در کنار بزرگ تر کردن فضا و گسترش دید بیننده فضایی متفاوت خلق کرد. دیوار سنگی به منظور تقسیم فضای باغچه به دو بخش جهت جلوگیری از ایجاد دید مزاحم از بخش اداری به سرویس ها و بالعکس اجرا شد. همچنین ایجاد باغچه در فضای سرویس بهداشتی امری منحصر به فرد است و با آویز کردن آينه ها در سرویس زنانه  در جلوی باغچه و شیشه فضایی متفاوت خلق کرد.
  • به جهت عمومی بودن فضا ، جهت کنترل سیستم روشنایی ساختمان لابی و خدمات هیچگونه کلیدی در فضا تعبیه نشده است و کنترل کلیه سیستم روشنایی از طریق تابلو برق توکار واقع در مجاورت لابی من صورت می گیرد.
  • اکثر مبلمان موجود در محوطه و فضای لابی به صورت بنایی و در محل ساخته و سپس با میکروسمنت پوشیده شد . این امر فضایی یکدست با هارمونی کامل با کف ایجاد کرد.
  • به منظور تنوع فضایی سه طیف رنگی ، کرم تیره ( ساختمان ها ) در سمت چپ، کرم روشن ( پرگولاها ) در میان و سفید ( آلاچیق و چادر ) در سمت راست در نظر گرفته شد.
  • جنس کابینت روشویی ها از ترازو در نظر گرفته شد. به دلیل قیمت بالای ترازو و نبود اسلب هایی با ابعاد بزرگ تصمیم به ساخت این متریال به صورت دست ساز و با روش زیر گرفته شد:

ساخت کابینت روشویی از اسلب سرامیکی ساده با اسکلت فلزی و چسباندن شیشه های ۴ میلیمتری ساده که با طیف رنگی مرتبط با طرح رنگ آمیزی و شکسته شده بود (ایجاد حس ترازو) بر روی آن و سپس اجرای میکروسمنت و ساب زنی و لاک مخصوص ضد آب

  • همانطور که پیش تر گفته شد به دلیل بارش های سنگین منطقه و سیستم سازه پروژه (سوله) سقف پروژه شیبدار اجرا شد که این امر از لحاظ زیبایی شناسی با سبک طراحی تناقض داشت . به منظور ایجاد حس سقف مسطح در دید ناظر ، لبه های جان پناه بام در کلیه ساختمانها تا ارتفاع راس قوس امتداد پیدا کرد و آبرو حد فاصل نقطه انتهایی سقف شیبدار و جداره جان پناه تعبیه شد.
  • محل قرارگیری رادیاتورها در داخل دیوار به صورت توکار با دریچه های متحرک شیاردار چوبی با پوشش میکروسمنت و هم باد دیوارها پیش بینی شد. دریچه های کولر نیز با همین سبک ساخته شد.
  • به دلیل هم سطح بودن لابی با پیاده رو مجاور و جلوگیری از نفوذ آبهای سطحی به داخل، شیب لابی به سمت بیرون اجرا و با تعبیه کفشور خطی در مجاور درب ورودی اصلی لابی این مشکل حل شد.
  • سطل های زباله از جنس فلزی با ورق و قوطی در محل ساخته و در داخل جدار دیوارها به صورت توکار جانمایی شد.
  • تابلو راهنمای فضاها از جنس چوب ساخته و نام فضاها دستی توسط استادکار بر روی آن نوشته شد.
  • به تبعیت از این روش نام پروژه به صورت دستی و با حکاکی بر روی سنگ مالون خاکستری نوشته و در روبروی لابی جانمایی شد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان باغ سیب دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: استودیو معماری الای

تعداد بازدید: 130

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *