معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا ، توسعه پایدار هزاره سوم

معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا

نما ساختمان اداری-تجاری پلازا

معماری: توسعه پایدار هزاره سوم

تیم طراحی: بابک مظاهریون، علی اصغری، مهدی دانشور

موقعیت: تهران

طراحی سازه: بابک مظاهریون، پیمان شیخی

اجرا: بابک مظاهریون، علی اصغری

عکاس: محمدحسن اتفاق

ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا

شرح پروژه

۱-مفاهیم کلیدی و الهام بخش

با توجه به شیب قابل ملاحظه جنوب به شمال تهران در این منطقه و عدم صدور مجوزهای بلند مرتبه سازی در پهنه های جنوبی سایت، این ساختمان در طبقات بالا از دید پانورامیک و نا محدودی بهره مند می باشد. بکار گیری شیشه در حجم وسیع در نمای جنوبی جهت بهره گیری از این پتانسیل در طبقات اداری می باشد.

طراحی یک ساختمان لندمارک در بافتی نسبتا یکنواخت و مسکونی که دسترسی اصلی آن از طریق اتوبان تامین می گردد از چالش های اصلی طراحی بوده است. سرعت بالای تردد در این اتوبان طراح را ملزم به رعایت مقیاس درست در ترسیم خطوط اصلی نما می کند.

بنابراین پیروی از خطوط و فرم هایی با ابعاد کوچک عملا بی معنی بود. با توجه به نیازهای ذکر شده حجم بنا کم کم از یک مکعب شیشه ای روتین تغییر کرده و با تقسیم کردن ساختمان به قسمت بالایی و پایینی و ایجاد تمایز از این طریق و همچین بکارگیری زوایای تیز گوشه و بیرون زدگی های حجمی سعی شد باعث خوانایی و تمایز بیشتر این لند مارکت از فواصل دور در مقیاس بزرگ تر شهری شود.

۲- مشکلات در طول طراحی و ساخت پروژه

تصمیم شهرداری منطقه برای ساخت پلی در گوشه جنوب پیش بینی نشده بود که می تواند جلوی طبقات اداری را بگیرد. این مشکل با افزایش ارتفاع طبقات اول تا سوم و تغییرات جزئی در نما برطرف شد. این چالش و ورودی ها را به روشی جالب طراحی کرده است. دسترسی به طبقه همکف تجاری و در مرحله دوم دسترسی از ضلع شمالی به طبقات اداری اختصاص داده شد. اختلافات زیاد در دو داستان متفاوت طراحی شده است.

۳- تکنیک های ساخت و ساز:
سازه این ساختمان به صورت بتن مسلح به شکل ویژه و مصالحی مانند شیشه است، چوب، ورق فلز و سیمان می توان نام برد. استفاده از خنک کننده چیلر با مارک بالا و سیستم های گرمایشی با سیستم خنک کننده و گرمایش جداگانه با نام تجاری MC MASTER.
یک منبع آب برای این ساختمان طراحی شده است که در صورت قطع آب تا یک هفته آب ساختمان را تأمین می کند. صرف نظر از کمبود ساخت و ساز، این ساختمان کاملاً با الزامات استاندارد طلای LEED مطابقت دارد.

۴- طراحان با توجه به درخواست کارفرما برای تقسیم طبقات اداری به ۴ واحد و داشتن حداکثر دید (از شمال و جنوب) تقسیم طبقات و ساخت پیکره بندی را شروع کردند. پیکره بندی فضایی بر شکل‌ گیری روابط فضایی منسجم در یک مجموعه برای رفع نیاز کاربران و آسایش و آرامش آن‌ ها تأکید دارد در حقیقت پیکره بندی فضایی خانه در یک منطقه می تواند الگوهای مختلف نشات گرفته از گذر زمان در یک منطقه را نشان دهد.

با وجود دو گذر در ضلع شمالی و جنوبی ملک و اختلاف ارتفاع حدود ۳ متری بین دو معبر- طراحی واحد تجاری با ارتفاع ۶ متر با ایجاد شکستگی در سقف طبقه همکف این ملک مورد توجه قرار گرفت.

به دلیل اینکه هر واحد دید شمال و جنوب را کامل داشته باشد برای هر واحد یک پاسیو جدا طراحی شده که دید شمال بهتر و یک پاسیو مرکزی هم برای لابی در نظر گرفته شد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا دعوت می نماید.

معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا

نما ساختمان اداری-تجاری پلازا

معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا

نما ساختمان اداری-تجاری پلازا

معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا

نما ساختمان اداری-تجاری پلازا

معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا

نما ساختمان اداری-تجاری پلازا

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش خط معمار به معرفی معماری ساختمان اداری-تجاری مدرن پلازا پرداخت.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: شرکت توسعه پایدار هزاره سوم

تعداد بازدید: 903

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *