معماری دانشگاه UTS توسط فرانک گهری

معماری دانشگاه UTS ،فرانک گهری

اولین پروژه فرانک گری در استرالیا افتاح شد. نزدیک به ۱۸۰ میلیون دلار برای طراحی و ساخت دانشگاه فناوری سیدنی هزینه شده، و گنجایشی در حدود ۱۶۰۰ دانشجو را پشتیبانی می کند. فرماندار کل استرالیا، پیتر کاسگرو اظهار داشته: من زیباترین پاکت قهوه ای در مقیاس بزرگ را مشاهده کردم. اظهار نظر جالب و عجیبی که مسئول شهر سیدنی پس از دیدن این ساختمان عنوان کرده است.

معماری دانشگاه UTS ،فرانک گهری

هزینه این مرکز آموزشی توسط میلیاردر استرالیایی/چینی با تصویب برنامه ریزی شهری و شهرداری سیدنی تصویب شد. در سال ۲۰۱۰ پروژه تصویب و در سال ۲۰۱۲ ساخت آن شده است. از ویژگی های قابل توجه این طرح، پیچش و خمیدگی در نما و استفاده از متریال ماسه سنگ رنگی می باشد. معمولاً اکثر کارهای گری با متریال ورق های تیتانیوم ساخته می شوند. اما  خصوصیت و اقلیم، و حتی میزان سرمایه باعث شد تا متریال به کار رفته در این طرح، نسبت به کارهای دیگر فرانک گری متفاوت باشد.البته فرم و امضای طرح وی، در این کار هم مشاهده می شود.

معماری دانشگاه UTS ،فرانک گهری

این ساختمان از ۳۲۰ هزار آجر تشکیل شده است. بزرگ ترین خصوصیت اجرای کار، استفاده از یک تکنیک خاص برای جایگذاری این آجرها بوده است که توسط یک استاد آجرکاری استرالیایی انجام شده و برای انجام این کار از بازنشستگی درآمده بود. اما بیشترین سوالی که برای همه مطرح بود استفاده از آجر به عنوان متریال این بنا بوده است. گری در جواب عنوان کرده: ساختمان های قرن ۱۹ شهر سیدنی بیشترین محبوبیت و طرفدار را در بین مردم این شهر دارند.به همین دلیل استفاده از آجر به عنوان یک متریال بومی و محلی، از اهمیت سنتی و فرهنگی بخصوصی در این طرح برخوردار است. اما فضای داخل بر خلاف بیرون از نگرش و سبک خود گری الهام گرفته است. به کار  بردن المان و صفحات فلزی در زیباسازی داخل، تناقض زیبا و جالبی با محیط بیرون به وجود آورده است.

معماری دانشگاه UTS ،فرانک گهری

معماری دانشگاه UTS ،فرانک گهری

معماری دانشگاه UTS ،فرانک گهری

استودیو طراحی سفید

تحریریه خط معمار

منبع: GIZMAG – AREL

تعداد بازدید: 2,691

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *